Hyppää pääsisältöön

Vuosikertomus 2017

Finrail eilen ja tänään

Finrail perustettiin vuonna 2013 VR-Yhtymä Oy:n tytäryhtiöksi. Vuonna 2015 Finrail aloitti itsenäisenä, valtion kokonaan omistamana yhtiönä valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksessa. Yhtiöittäminen toteutettiin osana kilpailuneutraliteetin, läpinäkyvyyden ja tasapuolisuuden varmistamista. Heinäkuussa 2016 Finrail siirtyi liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjaukseen.

Finrail Oy:n palvelujen ydintä ovat rautateiden liikenteenohjaus, liikennesuunnittelu ratatyön ja liikenteen yhteensovittamiseksi, käyttökeskustoiminta sekä junamatkustukseen liittyvät matkustajainformaatiopalvelut. Finrail vastaa omalta osaltaan 500 000 junan ja yli 80 miljoonan matkustajan turvallisesta ja sujuvasta liikkumisesta.

Finrailissa työskentelee tällä hetkellä noin 400 työntekijää 13 paikkakunnalla.

Toimitusjohtajan katsaus

Finrailin vuosi 2017 oli kokonaisuudessaan menestyksekäs. Yhtiön taloudellinen tulos oli hyvä. Kasvutavoitteemme toteutui kärkenä ratapihojen ohjauksien siirto yhtiöön, mikä lisää samalla alan kilpailuneutraliteettia. Prosesseja kehitettiin laajalla rintamalla turvallisen ja tehokkaan operatiivisen toiminnan edistämiseksi.

Yritysvastuumme ja arvojemme tärkeimmistä tekijöistä on turvallisen rautatieliikenteen varmistaminen. Valtion rataverkolla ei vuonna 2017 tapahtunut yhtään Finrailin liikenteenohjauksesta johtuvaa vakavaa onnettomuutta.

Olemme jatkaneet ja käynnistäneet lukuisia turvallisuuden tasoa parantavia hankkeita toimintakertomusvuoden aikana, kuten riskienhallintaprosessin parantaminen, liikenteenohjauksen peruskoulutuksen kehittäminen, säännöllinen osaamisen varmistaminen, työhyvinvointiin liittyvien hankkeiden aloittaminen sekä varautumisen ja jatkuvuuden menettelyjen määrittäminen.

Rautatieinfrastruktuuriin ja ohjausjärjestelmiin kohdistuu turvallisuusnäkökulmasta edelleen merkittäviä kehitys- ja investointitarpeita. Tältä osin yhteistyötä Liikenneviraston kanssa syvennettiin kartoittamalla tärkeimmät välittömät kehityskohteet ja myös toteutettiin kaikkein akuuteimpia toimenpiteitä. Näiden toimenpiteiden lisäksi alalla on selkeä tarve luoda pitkäjänteinen kehittämisstrategia järjestelmien uudistamiselle hyödyntäen modernin teknologian suomia mahdollisuuksia.

Operatiivinen tehokkuus ja jatkuva kehitys toiminnan ehtona

Toiminnan tehostamista jatkettiin Seinäjoen ohjaus-keskuksen toimintojen sulauttamisella Tampereen ohjauskeskukseen, sekä aloittamalla Pieksämäen liikenteenohjaustoimintojen siirtäminen Tampereelle.

Liikenteenohjauksen toimintaa on vuoden 2017 aikana keskitetty muutoinkin ja Kuopion sekä Niiralan toimipisteistä toiminnot on siirretty isompiin ohjaus- keskuksiin. Ennen keskittämistä Niiralassa toteutettiin laaja ratapihamuutos.

Kaakkois-Suomen uuden kauko-ohjausjärjestelmän kehitystyö saatiin käyntiin vuonna 2017. Finrail on ollut tiiviisti mukana erityisesti kauko-ohjausjärjestelmän vaatimusmäärittelytyössä.

Liikenteenhallinnan järjestelmien puolelle kehitystä tehtiin asiakkaan johdolla uusien modernien järjestelmien kehittämiseksi, jotka ennustavat liikennettä ja ratkaisevat konfliktitilanteita sekä parantavat ratatöiden turvallisuutta ja asiakaspalvelua loppukäyttäjille.

Ratapihojen liikenteenohjauksen siirtämistä yhtiön tehtäväksi jatkettiin vuonna 2017 aikana Oulussa, Kotkassa, Haminassa, Kuusankoskella sekä Ilmalassa.

Vuoden 2017 aikana Ilmalan liikenteenohjaus siirtyi kokonaisuutena liikkeenluovutuksena Finrailin hoidettavaksi. Koko rautatiejärjestelmän toimivuuden kannalta Ilmala on kriittinen piste ja muutos onnistut-tiin toteuttamaan erinomaisesti.

Kohti muutoksia ja mahdollisuuksia

Liikennevirastossa nykyisin hoidettavat tie-, meri- ja rautatieliikenteen liikenteenohjaustoiminnot on tarkoitus asiaa koskevan lakiehdotuksen mukaan yhtiöittää valtion osakeyhtiöksi 1.1.2019 alkaen. Muutoksen myötä myös Finrail siirtyisi osaksi uutta, valtion omistamaa erityistehtäväyhtiötä.

Muutos on hyvin tarpeellinen ja antaa mahdollisuudet hyödyntää nykyistä paremmin digitalisaation ja tiedon hallinnan tuomia mahdollisuuksiin. Muutos olisi hyvin merkittävä myös siinä mielessä, että järjestelmien kehittäminen ja niiden käyttö olisi jatkossa yhdessä organisaatiossa yhtenäisesti johdettuna. Toimintakertomusvuotena olemme varautuneet tähän muutokseen kehittämällä tiedon hyödyntämisen ja analytiikan prosesseja ja parantamalla osaamistamme mm. projektijohtamisen osalta.

Pertti Saarela

Toimitusjohtaja

 

Liiketoiminnot

Liikenteenohjaus: Turvallista ja sujuvaa liikennettä vuoden jokaisena päivänä

Liikenteenohjaus valtion rataverkolla on Finrailin päätehtävä ja suurin liiketoiminta-alue. Vuonna 2016 Finrailin henkilöstöstä 81 prosenttia työskenteli liikenteenohjaustehtävissä. Liikenteenohjausta tehdään kaikkina vuorokauden aikoina, vuoden jokaisena päivänä.

Matkustajainformaatiopalvelut: Palvelua päivittäin sadoille tuhansille junamatkustajille

Finrail tuottaa junaliikenteen matkustajainformaatiopalvelut valtakunnallisesti juna-asemien ja laiturialueiden näyttö- ja kuulutuslaitteille. Finrailin matkustajainformaatiopalveluiden vastuulla on Suomen juna-asemien aikataulu- ja raidenäyttöjen tietojen sekä asemakuulutuksien antaminen ajantasaisena ja sisällöltään oikeanlaisena. 

Liikennesuunnittelu: Ratatöiden ja junaliikenteen yhteen sovittamista 

Liikennesuunnittelun pääasiallinen tehtävä on huolellisen ennakkosuunnittelun avulla sovittaa yhteen valtion rataverkon ratatyöt ja muu rautatieliikenne. on saada kokonaisuus toimimaan turvallisesti, taloudellisesti ja tarkoituksenmukaisesti sekä varmistaa ratatöiden ja liikenteen sujuvuus minimoimalla häiriöt.

Käyttökeskustoiminta: Turvallista liikennöintiä sähköistetyllä rataverkolla 

Finlogic Oy vastaa ympärivuorokautisesti ja valtakunnallisesti koko Suomen sähköradan valvonnasta, käytöstä ja vikojen käsittelypalvelusta. Ympärivuorokautista käyttökeskustoimintaa hoidetaan käyttökeskuksista, joita on yhteensä neljällä paikkakunnalla: Helsingissä, Oulussa, Tampereella ja Kouvolassa. 

Vastuullisuus on jokapäiväistä toimintaa

Yritysvastuu merkitsee ennen kaikkea vastuunottoa turvallisesta rautatieliikenteestä, henkilöstöstä ja toiminnan kannattavuudesta. Yritysvastuu on osa Finrailin yrityskulttuuria ja -identiteettiä. Se nivoutuu osaksi jokapäiväistä toimintaa erityisesti strategian ja käytännön tekemisen kautta. Yritysvastuu pitää sisällään korkean turvallisuustason ylläpitämisen ja yhtiön kannattavuuden sekä henkilöstön hyvinvoinnin ja ammatillisen osaamisen kehittämisen.

Vastuu turvallisuudesta

Yritysvastuussa keskeisellä sijalla on vastuu turvallisesta rautatieliikenteestä. Turvallisuudesta huolehtiminen ja turvallisen rautatiemaailman eteen työskenteleminen ovat kaikkien finraililaisten jokapäiväistä työtä.

Vastuu henkilöstöstä

Henkilöstö on Finrailin tärkeä voimavara, sillä yhtiön toiminta, menestys ja työnantajakuva nojaavat motivoituneihin, innostuneisiin, osaaviin ja ammattitaitoisiin työntekijöihin, jotka tietävät vastuunsa ja tavoitteensa.

Vastuu asiakkaista ja sidosryhmistä

Finrail käy jatkuvaa ja avointa vuoropuhelua sidosryhmiensä kanssa voidakseen kehittää toimintaansa sekä koko toimialaa entistä vastuullisempaan suuntaan.

Vastuu taloudesta ja ympäristöstä

Taloudellinen vastuu tarkoittaa taloudellisen lisäarvon tuottamista omistajalle ja muille sidosryhmille. Yritysvastuun taloudellinen ulottuvuus sisältää myös työpaikkojen tarjoamista koko Suomessa sekä verojen maksamista. Taloudellisen vastuun johtaminen on vahvasti sidottu strategiaan ja riskienhallintaan. Tavoitteena on turvallinen, ympäristöystävällinen rautatieliikenne sekä työympäristö.