Nyt luurit korville!
Fintrafficin ”Tietoa liikenteeseen” podcastissa keskustelemme liikenteen ja muiden alojen asiantuntijoiden kanssa liikenteestä, digitalisaatiosta ja tulevaisuudesta.
Otamme selvää, mikä on liikenteen tulevaisuus? Miten digitalisaatio ravistelee liikennettä ja sen palveluita? Onko yksityisautoilulle vaihtoehtoa? Toipuuko lentoliikenne? Miten meriliikenne kehittyy? Pääseekö junalla pian meiltä Välimeren aurinkorannalle? Pysy kuulolla ja tiedät!
Podcastimme isäntänä toimii Fintrafficin vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho.
Podcast-jaksot ovat löydettävissä verkkosivujemme lisäksi Spotifysta ja Apple Podcastista.
Lue myös blogi ensimmäisestä jaksosta!
Jakso 8: Sota Euroopassa teki Suomesta pussinperän - mikä neuvoksi?
Venäjän helmikuussa tekemä hyökkäys Ukrainaan muutti Suomen liikenne- ja logistiikkayhteyksiä
monella eri tavalla. Matkustajajunat eivät enää kulje itään, kauttakulkurahtia Suomen satamissa
liikkuu aiempaa vähemmän ja lentomatkustajien vaihdot Euroopan ja Aasian välillä ovat vähentyneet
Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Mitä tulee tehdä, jotta muuttuneesta tilanteesta huolimatta
liikkuminen – ja tätä kautta Suomen houkuttelevuus ja kilpailukyky – pystytään varmistamaan?
Näitä kysymyksiä pohtimaan Mikko Saariahon seuraan liittyvät keskustelussa logistiikkayhtiö Ahola-
konsernin hallituksen puheenjohtaja Hans Ahola sekä Suomen liikenne- ja viestintäministeriön
erityisasiantuntija Noora Lähde.
Jakso 7: Liikenne työllistää sadattuhannet - millaisia työpaikkoja ala tarjoaa tulevaisuudessa?
Liikenneala on Suomessa jättimäinen työllistäjä – Arviolta 175 000 ihmistä saa alalta palkkansa. Pelkästään henkilöliikenteessä on noin 40 000 työpaikkaa ja tavaraliikenteessä noin 50 000 työpaikkaa. Liikenne muuttuu toimialana parhaillaan rajusti. Päästöjen vähentäminen ja energian kallistuminen nopeuttavat muutosta. Digitalisaatio haastaa vanhoja toimintamalleja. Esimerkiksi robotteja kokeillaan kauppaostosten kotiinkuljetuksissa Suomessa ja takseja suhaa ilman kuljettajaa Kiinassa. Millaisia töitä liikenneala tulevaisuudessa tarjoaa? Miten ala pystyy houkuttelemaan oikeat osaajat?
Tästä otamme selvää Tietoa liikenteeseen –podcastin uusimmassa jaksossa, kun Mikko Saariahon vieraaksi saapuvat Katri Viippola, Ari Aalto sekä Hanna Hovi.
Jakso 6: Tieliikennejärjestelmä kehittyy datavetoisesti
Suomen henkilö- ja tavaraliikenne perustuu sujuvaan ja tehokkaaseen liikenteeseen maanteillä. Tavaraliikenteestä 63 % ja matkustajaliikenteestä peräti 90 % kulkee kumipyörillä. Miltä liikenne Suomen maanteillä näyttää turvallisuustilastojen valossa ja miksi olemme turvallisuustilastoissa Ruotsia jäljessä? Kuinka datan ja automaation avulla voidaan luoda entistä turvallisempaa ja sujuvampaa maantieliikennettä? Ja kuinka nopeasti itseohjautuvat autot valtaavat tiet?
Tästä otetaan selvää ”Tietoa liikenteeseen” -podcastin kuudennessa jaksossa. Mikko Saariahon vieraina ovat liikenne- ja viestintäministeriön tieto-osaston osastopäällikkö Laura Eiro sekä palveluarkkitehti Jani Laiho ja yksikön päällikkö Sakari Lindholm Fintrafficista.
Jakso 5: Onko junaliikenne ratkaisu liikenteen ilmastokysymykseen?
Mikä on ollut rautateiden merkitys Suomelle? Miksi ihmeessä meillä junaliikenteen osuus henkilöliikenteessä on alhainen moneen muuhun maahan verrattuna?
Tulevaisuuden visiointi on tämänkin kerran keskustelun keskiössä. Onko junaliikenteestä ratkaisuksi liikenteen ilmastokysymykseen? Tarjoaako junaliikenne aidosti vaihtoehdon yksityisautoilulle? Mikä on sen rooli liikennejärjestelmässä ja kansainvälisissä yhteyksissä tulevaisuudessa? Tarvitaanko Tallinna-tunneli? Entä uusia raiteita Suomen sisällä? Miten saadaan raiteiden tavaraliikenteen osuutta kasvatettua?
Näihin ja moniin muihin polttaviin kysymyksiin etsitään vastauksia Tietoa liikenteeseen –podcastin 5. jaksossa. Tässä jaksossa inspiroidumme liikkumisen ja kuljettamisen tulevaisuudesta junaliikenteen näkökulmasta yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön johtavan asiantuntijan Jani von Zansenin, Kokkolan Sataman kehityspäällikkö Jyrki Roukalan, Fintrafficin operatiivisen johtaja Sanna Järvenpään sekä Digiradan hankejohtajan Jari Pylvänäinen kanssa.
Keskustelua johdattaa tuttuun tapaansa Fintrafficin vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho.
Tervetuloa kuuntelemaan!
Jakso 4: Miten käy merenkulun bittimyrskyssä?
Suomi on riippuvainen meriliikenteestä. Suomessa laivat toimivat siltoina ja meillä toimii yksi maailman vilkkaimmista matkustajasatamista. Suomen vienti ja tuonti ovat melkein täysin riippuvaisia merikuljetuksista. Moneen muuhun maahan verrattuna laivaliikenne on meillä poikkeuksellisen tärkeässä roolissa.
Millainen asema Suomella on, jos katsoo koko globaalia merenkulkua? Mitkä ovat suomalaisen merenkulun vahvuuksia? Mihin suuntaan meriliikenne on menossa? Mitä merellä tulevaisuudessa tapahtuu ja millaisia kehityspolkuja on käynnissä? Kuinka voimakkaasti digitalisaatio tulee ravistelemaan myös merenkulkua?
Toisin sanoen, kun maailma digitalisoituu, miten merenkulku pärjää bittimyrskyssä?
Näihin ja moniin muihin meriliikenteen kysymyksiin etsitään vastauksia Tietoa liikenteen –podcastin 4. jaksossa. Mukana keskustelussa ovat OneSea-ekosysteemin johtaja Jukka Merenluoto, johtaja Petri Kalske Unikie Oy:stä sekä Fintrafficin hankepäällikkö Olli Soininen.
Jakso 3: Datan hyödyntäminen mullistaa taloutta kuin sähkön keksiminen, mutta vaatii toimivat pelisäännöt
Eri toimialoilla tuotettu data ja sen hyödyntäminen mullistavat talousjärjestelmää yhtä paljon kuin sähkön keksiminen aikanaan. Näin ennustaa Sitran yliasiamies, entinen pääministeri ja EU-komissaari Jyrki Katainen Fintrafficin tuottamassa Tietoa liikenteeseen -podcastissa.
- Elämme murroksessa, jossa datan hyödyntäminen tulee tuomaan saman mittakaavan muutoksia kuin sähkön keksiminen. On tärkeää, että jo tämän kehitysvaiheen alussa luodaan pelisäännöt, jotka mahdollistavat innovaatioiden, kilpailun ja markkinan syntymisen, Katainen sanoo.
Kuuntele syvempi keskustelu aiheesta Tietoa liikenteeseen -podcastissa. Keskustelemassa Fintrafficin vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariahon kanssa ovat Jyrki Katainen ja Pertti Korhonen!
Jakso 2: Digi mullisti jo media- ja rahoitusalat, onko liikenne seuraavana?
Digitalisaatiosta puhutaan kaikilla toimialoilla niin paljon, että heikompia alkaa jo väsyttää, mutta meitä ei, sillä näemme, että digitalisaatio tulee muuttamaan liikennettä entisestään. Mitä älyliikenne ja digitalisaatio oikein merkitsevät matkustajille ja tavaroille? Miten kuluttajien odotukset liikkumisen ja logistiikan palveluita kohtaan ovat muuttumassa? Mitä kuuluu liikkumisen palveluille tällä hetkellä? Mitä kaikki tämä tarkoittaa henkilö- ja tavaraliikenteessä palveluita tuottaville yrityksille?
Paljon kysymyksiä ja näihin haetaan vastauksia toisessa podcast-jaksossamme. Mukana keskustelemassa ovat Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola, DB Schenkerin Euroopan toimintojen digitalisaatiota johtava Samuli Salmela sekä Fintrafficin teknologia- ja ekosysteemijohtaja Janne Lautanala. Tervetuloa kuuntelemaan!
Jakso 1: Suomen kohtalonkysymys: Kuka enää lentää pandemian jälkeen?
Lentoliikenne on historiansa suurimmassa kriisissä. Pandemia karkotti matkustajat ja ilmastotyö vaatii alaa uudistumaan. Miten ilmailulle käy? Miten Suomen lentoliikenteelle käy? Siitä otetaan selvää tässä ensimmäisessä podcast-jaksossamme. Mukana keskustelemassa ovat Raine Luojus Fintraffic lennonvarmistuksesta sekä Finavian entinen toimitusjohtaja sekä Suomi-rata Oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari Savolainen.