Helsingin Vuosaaren satamaan johtava tietunneli saneerataan vuosien 2025–2026 aikana. Hankkeeseen sisältyy myös tunnelin varareitin parantaminen. Tunneli on suljettuna korjaustöiden ajan, jolloin ensisijaisena kiertotienä toimii reitti Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama.
Aikataulu
Tunnelin korjaus alkaa keväällä/kesällä 2025 ja kestää noin vuoden. Sinä aikana tunneli on suljettu liikenteeltä. Kiertotietä parannetaan ennen tunnelin sulkemista, ja parannustyöt alkavat loppuvuodesta 2024.
- Suunnittelu 2023–kevät 2025
- Tunnelin varareitin parantaminen 9/2024–5/2025
- Kiertotien toimivuuden testaus kevät 2025
- Tunnelin saneeraus kevät/kesä 2025– kevät/kesä 2026
Hankkeen lähtökohdat ja sisältö
Vuosaaren tietunnelin liikennettä ohjaavat järjestelmät sekä tunnelin turvalaitteet ovat
tulossa elinkaarensa päähän, ja ne täytyy uusia. Samalla tunnelissa on tarve tehdä muitakin korjauksia.
Laajaan saneeraukseen sisältyy tunnelin kaikkien teknisten järjestelmien uusiminen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi paloilmoittimia, savunpoistoa, ilmanvaihtoa ja häiriönhavaintojärjestelmiä sekä valaistusta, kameroita ja liikenteenhallintajärjestelmää. Lisäksi korjataan tunnelin rakenteita sekä uusitaan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät.
Hankkeeseen kuuluu myös tunnelin varareitin parantaminen. Reitti toimii ensisijaisena kiertotienä tunnelin korjausten ajan. Kiertotie kulkee Itäväylän, Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan.
Liikennejärjestelyt
Kun tunneli on suljettu, autot käyttävät kiertotietä, joka kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Tämä reitti toimii normaalisti varareittinä tunnelin huoltotöiden aikana ja sitä käyttävät myös erikoiskuljetukset.
Ennen korjaustöiden alkamista kiertotien turvallisuutta ja sujuvuutta parannetaan erityisesti liittymissä ja suojateiden kohdalla. Reitin toimivuus testataan oikealla liikenteellä ennen korjausten alkamista.
Hankkeen tavoitteet
- Varmistaa, että tunnelissa ajaminen on turvallista myös tulevina vuosina.
- Huolehtia siitä, että satamaliikenne sekä alueen muu liikenne sujuvat ilman häiriöitä.
- Ottaa käyttöön modernit ja entistä älykkäämmät järjestelmät tukemaan liikenteenohjausta tunnelissa.
- Kehittää tunnelin varareittiä palvelemaan entistä paremmin erikoiskuljetuksia sekä muuta liikennettä esimerkiksi tunnelin huoltokatkojen aikana.
Taustatietoa Vuosaaren tietunnelista
Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.
Hankkeen vastuutahot
Tunnelin korjauksesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus.