Helsingin Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin turvallisuus- ja liikenteen hallinnan tekniikka ovat tulossa elinkaarensa päähän, ja nämä uudistetaan. Suunnitelmien mukaan rakennustyöt tunnelissa käynnistyvät vuoden 2025 keväällä/kesällä ja kestävät noin vuoden, jonka aikana tunneli on suljettu liikenteeltä. Ensisijaisena kiertotienä toimii tunnelin nykyinen varareitti välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Hankkeen toteutusta on valmisteltu yhdessä ELY-keskuksen, Helsingin kaupungin ja Helsingin sataman kanssa.
Tavoitteena sujuva ja turvallinen tunneliliikenne
Tunnelitekniikan modernisointiin tähtäävien korjaustöiden tavoitteena on varmistaa satamaliikenteen sekä alueen muun liikenteen häiriöttömyys sekä tunnelin turvallisuus.
- Projektin aikana tunnelissa toteutetaan tunnelitekniikkaan ja -rakenteiden elinkaarihallintaan liittyvä saneeraustyö, jossa uusitaan muun muassa tunnelin paloilmoitin-, savunpoisto-, ilmanvaihto-, sammutusvesi- sekä häiriönhavaintojärjestelmät, valaistus sekä kamera- ja liikenteenhallintajärjestelmä.
- Hankkeessa korjataan lisäksi tunnelirakenteita sekä saneerataan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät. Samalla käyttöön otetaan moderni häiriöiden havainnointijärjestelmä sekä energiatehokas säädettävä LED-valaistus ja tunnelipuhaltimet, joilla parannetaan ilmanlaatua sekä savunpoistoa.
Tunnelin ollessa suljettuna toimii kiertotienä tunnelin nykyinen varareitti välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Ennen korjaustöiden aloittamista kiertotien sujuvuutta ja turvallisuutta on suunniteltu parannettavaksi muun muassa liittymissä ja suojateiden kohdalla.