Vuosaaren tietunneli täytyy korjata, koska sen turvallisuusjärjestelmät ja muut laitteet, jotka auttavat liikenteen sujuvuudessa, ovat tulossa elinkaarensa päähän. Samalla tunnelissa tehdään muitakin korjauksia. Näin tunneli pysyy turvallisena ja liikenne sujuu ongelmitta myös tulevaisuudessa.
Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.
Kaikki tunnelin turvalaitteet ja muu tunnelitekniikka uusitaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi paloilmoittimia, savunpoistoa, ilmanvaihtoa ja häiriönhavaintojärjestelmiä sekä valaistusta, kameroita ja liikenteenhallintajärjestelmää. Samalla korjataan myös tunnelin rakenteita sekä uusitaan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät.
Hankkeeseen kuuluu myös tunnelin varareitin parantaminen. Reitti toimii ensisijaisena kiertotienä tunnelin korjausten ajan. Kiertotie kulkee Itäväylän, Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan.
Tunnelin korjaus alkaa keväällä/kesällä 2025 ja kestää noin vuoden. Sinä aikana tunneli on suljettu liikenteeltä. Kiertotietä parannetaan ennen tunnelin sulkemista, ja parannustyöt alkavat loppuvuodesta 2024.
Tunnelin korjauksesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus. Mikäli sinulla on kysyttävää hankkeesta, voit ottaa meihin yhteyttä verkkosivujen palautelomakkeella.
Töillä on merkittävä vaikutus autoilijoihin ja alueen asukkaisiin, koska tunneli joudutaan sulkemaan 11 kuukaudeksi. Tänä aikana autot käyttävät kiertotietä. Yksi tärkeimmistä tavoitteista on tehdä tunnelin korjaus siten, että se haittaa liikennettä mahdollisimman vähän. Tähän pystytään vaikuttamaan pitämällä tunneli suljettuna vain sen aikaa, kun se on aivan välttämätöntä ja tekemällä kiertotiestä mahdollisimman sujuva ja turvallinen.
Ensisijainen kiertotie satamaan kulkee reittiä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Matka-aika voi pidentyä parista minuutista yli kymmeneen minuuttiin riippuen vuorokaudenajasta ja liikenteen määrästä. Satamasta poispäin kuljettaessa vaikuttaa matkan kestoon myös satamasta purkautuva raskaan liikenteen määrä. Aamuisin ja iltapäivisin voi olla ruuhkaa ja jonoja.
Tunnelin sulkeminen lisää liikennettä erityisesti Kallvikintiellä ja Niinisaarentiellä. Kiertotien sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan ennen tunnelin korjausta. Suurimmat toimenpiteet ovat lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Parannuksia tehdään myös Niinisaarentien ja Porslahdentien liittymässä sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymässä.
Olemme kertoneet hankkeesta alueen asukkaille ja yrityksille mahdollisimman hyvissä ajoin, jotta he voivat valmistautua muutoksiin.
Tunneli täytyy sulkea, koska autolla ajaminen tunnelissa ei ole turvallista silloin, kun siellä tehdään isoja korjaustöitä. Tiukat turvallisuusmääräykset eivät myöskään salli liikennettä tunnelissa, jonka turvallisuusjärjestelmät eivät ole käytössä.
Rakentamisen suunnittelussa mietittiin monia vaihtoehtoja saneerauksen toteuttamiseksi. Vertailussa otettiin laajasti huomioon työnaikaiset turvallisuus- ja onnettomuusriskit tunnelissa ja kiertotiellä, töiden kesto sekä kustannukset. Kaikki vaihtoehdot sisälsivät pitkiä ajanjaksoja, jolloin tunneli olisi suljettuna. Vuosaaren tunnelin ohjausjärjestelmät on toteutettu tunnelia rakennettaessa 2000-luvun alussa siten, ettei yhdessä tunneliputkessa sallita liikennettä molempiin suuntiin.
Kun tunneli on suljettu, autot käyttävät kiertotietä, joka kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Tämä reitti toimii normaalisti varareittinä tunnelin huoltotöiden aikana ja sitä käyttävät myös erikoiskuljetukset.
Ennen korjaustöiden alkamista parannamme kiertotien turvallisuutta ja sujuvuutta erityisesti liittymissä ja suojateiden kohdalla. Näin reitti toimii paremmin, kun liikenne lisääntyy. Kiertotien toimivuus testataan oikealla liikenteellä ennen korjausten alkamista.
Tunnelin ollessa suljettuna voidaan liikenteelle aiheutuvia ongelmia vähentää kahdella tavalla: pitämällä sulkuaika mahdollisimman lyhyenä ja varmistamalla kiertotien toimivuus.
Tunnelin sulkuaikaa voidaan lyhentää työskentelemällä useammassa työvuorossa, tekemällä purku- ja rakennustöitä eri kohdissa tunnelia samaan aikaan ja varmistamalla, että tarvittavat asiantuntijat ovat käytettävissä. Erikoisosaamista vaaditaan esimerkiksi tunnelin teknisten järjestelmien asennuksessa, testauksessa ja käyttöönotossa.
Liikennejärjestelyjen sujuvuuteen vaikuttaa eniten se, että kiertotie toimii hyvin. Tätä mitataan matka-ajalla. Kiertotie kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Osa autoista käyttää todennäköisesti myös muita reittejä. Ennen tunnelin korjauksia kiertotien ongelmakohtia parannetaan, ja talvikunnossapitoa tehostetaan. Näin matka-ajat pysyvät kohtuullisina, ruuhkat vähenevät ja onnettomuuksia ehkäistään. Suunnittelussa on otettu huomioon, että reitillä on paljon raskaita ajoneuvoja.
Ennen kuin tunneli korjataan, kiertotietä parannetaan, jotta se toimisi hyvin liikenteen lisääntyessä. Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään rakennetaan lisäkaistat. Pienempiä parannuksia tehdään myös Niinisaarentien ja Porslahdentien sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymissä. Reitin turvallisuutta parannetaan erityisesti suojateiden kohdalla, ja reitin talvikunnossapitoa tehostetaan. Kiertotie testataan oikealla liikenteellä ennen kuin tunnelin korjaustyöt alkavat.
Vaikka parannuksia tehdään, iltapäivän ruuhka-aikana satamasta lähtevä liikenne voi silti ruuhkauttaa Kallvikintien ja Niinisaarentien, jos laivasta purkautuu paljon raskasta liikennettä kerralla.
Matkaan käytettävän ajan arvioidaan kasvavan Kehä III:lta Vuosaaren satamaan parista minuutista yli kymmeneen minuuttiin riippuen ajosuunnasta, kellonajasta sekä satamasta purkautuvasta raskaasta liikenteestä. Jonottamiseen kannattaa varautua etenkin aamu- ja iltapäiväruuhkan aikaan. Matka-aikaan vaikuttaa myös se, että kiertotietä pitkin matka Kehä III:lta satamaan on noin viisi kilometriä, kun suora yhteys tunnelin läpi on noin kolme kilometriä.
Tunnelityömaan melu ja pöly eivät leviä juurikaan tunnelin suuaukoilta. Kiertotien parannustöistä aiheutuu väliaikaista liikennehaittaa tienkäyttäjille. Suurimmat kiertotien parannustoimenpiteet kohdistuvat Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Kallvikintien ja Niinisaarentien kiertoliittymään.
Voit lähettää kysymyksesi tai palautteesi meille palautelomakkeen kautta. Pyrimme vastaamaan viestiin mahdollisimman pikaisesti. Palvelemme arkisin klo 8 - 16.