Pääteiden varsilta löytyy sadoittain sähköisiä vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä ja opasteita. Oletko koskaan miettinyt mistä näitä merkkejä ohjataan ja miten ne vaikuttavat liikenneturvallisuuteen?
Vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä ohjataan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta
Syys- ja talvikausina pimeys, märät tienpinnat, hirvet ja talviajan liukkaus kohottavat liikenteen onnettomuusriskiä. Keväisin ja kesäisin haasteita luovat puolestaan esimerkiksi yöpakkaset, runsaat paikalliset kuurosateet sekä sumu. Myös eri onnettomuustilanteet sekä kunnossapito- ja huoltotyöt ovat asioita, jotka usein edellyttävät alennettuja nopeusrajoituksia.
Onnettomuusriskiä ja onnettomuuksien seurausten vakavuutta voidaan alentaa vaihtuvien nopeusrajoitusten avulla, eli laskemalla runsasliikenteisten tieosuuksien nopeuksia kulloisenkin liikennetilanteen ja kelin mukaisesti. Joskus nopeuksia lasketaan ennakoivasti jo ennen liikennevirran ruuhkautumista. Tällöin nopeuden laskun syy ei välttämättä näy tien päällä, mutta nopeusrajoitusta on silti noudatettava.
Fintrafficin tieliikenteenohjauksen avo-osuustekniikkaa löytyy teiltä jo 1 400 kilometrin matkalta, jossa liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta huolehditaan tänäänkin yli 3000 erilaisen laitteen yhteispelillä.
Tiesitkö? Vuoden 2023 syksystä lähtien Fintrafficin tieliikenteenohjaus on hyödyntänyt tiedostusopasteissa myös Waze-sovelluksen dataa sujuvoittaakseen liikennettä. Ensimmäisenä Suomessa Wazen dataa nähtiin Kehä III:n tiedotusopasteissa, jossa sen avulla voidaan kertoa autoilijoille tarkempia ajoaika- ja ruuhkatietoja.
Lue myös:
Miksi vaihtuvaa nopeusrajoitusta käytetään?
Mikä on vaihtuvien nopeusrajoitusten toimintaperiaate?
Millä perusteella tielle asetetaan vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit?