Kehitämme jatkuvasti liikenteenohjauksemme laatua ja toimintavarmuutta, jotta raideliikenne olisi turvallinen, sujuva ja tehokas sekä yrityksille että kuluttajille.
Automaation lisääminen ja älykkäät liikenteenohjausjärjestelmät ovat strategiamme kulmakiviä, joilla parannamme sekä rautateiden kustannustehokkuutta että käyttäjäkokemusta. Digitaalisten ekosysteemipalvelujen kautta kehitämme dataa ja sen hyödyntämistä niin matkustaja- kuin tavaraliikenteen tarpeisiin. Palvelujen vuorovaikutteinen kehittäminen asiakkaiden kanssa onkin entistä korostuneempi osa toimintaamme.
Digirata: lisäkapasiteettia, ympäristöystävällisyyttä ja turvallisuutta tulevaisuuden teknologioilla
Digirata-hankkeessa uudistetaan junien kulunvalvontajärjestelmä, mikä on välttämätöntä turvalliselle ja sujuvalle tulevaisuuden junaliikenteelle. Uudella kulunvalvontajärjestelmällä parannetaan junaliikenteen täsmällisyyttä ja turvallisuutta sekä minimoidaan mahdollisten häiriöiden vaikutukset. Hankkeella vastataan myös junaliikenteen kasvavaan kysyntään tarjoamalla raideliikenteeseen lisäkapasiteettia ja parantamalla palvelutasoa matkustajille. Digirata auttaa lisäksi hillitsemään ilmastonmuutosta lisäämällä vähäpäästöisen rautatieliikenteen markkinaosuutta sekä henkilö- että tavaraliikenteessä, mikä vähentää liikenteen päästöjä merkittävästi.
Kauko-ohjausjärjestelmien kehittäminen
Kauko-ohjauksen kehittämisellä rakennamme entistä turvallisempaa, modernimpaa ja luotettavampaa liikennöintiä. Kaakkois-Suomessa saimme vietyä pitkäaikaisen ja haastavan projektin loppuun, kun uusi kauko-ohjausjärjestelmä (KAKO) otettiin vuoden 2023 lopulla käyttöön. Myös Pohjois- ja Keski-Suomen kauko-ohjausjärjestelmäuudistus (POKA) eteni muun muassa käyttöönottojen osalta. Etelä-Suomen kauko-ohjausjärjestelmä päivitettiin KAKOn kanssa samaan versioon. Tampereen kauko-ohjausjärjestelmän (TAKO) teknistä toimintavarmuutta kasvatettiin.