Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin tekijät: Lopputyö toi näkyväksi meriliikenteenohjauksen työn merkityksen taloudellisesta näkökulmasta

Meriliikenteen parissa yli kolmekymmentä vuotta työskennellyt merikapteeni ja alusliikenneohjaaja Timo Hakala päätti syventää osaamistaan Master of Maritime Management -opinnoilla. Mikä innosti meripuolen konkarin jatko-opintojen pariin? Mistä syntyi idea meriliikenteenohjauksen (VTS) vaikuttavuusanalyysiin tekemiseen uudesta näkökulmasta? Kuinka Timon lopputyö konkretisoi meriliikenteenohjauksen työn merkityksen käytännössä?

Nuoren Timon opinnot kauppakorkeakoulussa jäivät aikoinaan kesken, kun hän päätti kouluttautua merikapteeniksi ja lähteä töihin merille. Siellä vierähtikin viisitoista vuotta, kunnes perheenlisäys sai miehen palaamaan maihin töihin. Alusliikenneohjaajana Timo on työskennellyt nyt parikymmentä vuotta.

- Päätin lähteä pari vuotta sitten jatko-opintoihin, sillä halusin saattaa aikoinaan kesken jääneet maisteriopinnot loppuun sekä syventää ja päivittää osaamistani. Valmistuin tänä keväänä englanninkielisestä Master of Maritime Management -koulutuksesta, joka keskittyi kansainväliseen merioikeuteen ja merenkulkuelinkeinon johtamiseen, Timo kertoo.

Lopputyö konkretisoi meriliikenteenohjauksen työn merkityksen talouden näkökulmasta

Timo lähti työstämään lopputyötään heti opintojen alkumetreillä, sillä työnantajalta tuli mielenkiintoinen ehdotus aiheesta: meriliikenteenohjauksen (VTS) vaikuttavuusanalyysi taloudellisista näkökulmista.

- Vaikuttavuusmittareita on tehty meriliikenteenohjauksessa aiemminkin, muttei vielä tästä näkökulmasta. Aihe tuntui heti innostavalta, sillä se yhdisti luontevasti kiinnostukseni talouteen ja meriliikenteeseen, Timo kertoo.

Timon lopputyö keskittyi vertaamaan meriliikenteenohjauksen budjettia ja estettyjä onnettomuuksia. Työn tulokset osoittavat, että meriliikenteenohjaukseen sijoitetut yhteiskunnan varat palautuvat turvallisuuteen keskittyvän liikennevalvonnan kautta moninkertaisesti takaisin.

- Talous on työssämme kaikessa läsnä, sillä meriliikenteen onnettomuuksien heijasteet koko kansantalouteen ovat merkittävät. Suomen ulkomaankaupan viennistä 94 % ja tuonnista 91 % kulkee meriteitse. Turvaamme Suomen taloutta onnettomuuksien estämisellä, sillä onnettomuudet voivat sulkea meriväyliä pitkäksikin aikaa pysäyttäen nämä tärkeät kuljetukset, Timo avaa meriliikenteenohjauksen työn merkittävyyttä kansantalouden näkökulmasta.

Meriliikenteenohjauksen työn taloudellinen merkitys näkyy myös onnettomuuksien korvausmenojen näkökulmasta. Isompien meriliikenneonnettomuuksien korvauskulut voivat nousta pysäyttäviin summiin, ja esimerkiksi öljyonnettomuudet sekä niiden puhdistus- ja ennallistamiskustannukset aiheuttavat yhteiskunnalle jopa satojen miljoonien korvausmenot. Jokainen estetty onnettomuus meriväylillä heijastuu siis suoraan koko maan talouteen.

Opiskelu työn ohessa voi olla antoisaa ja inspiroivaa

Timo suosittelee jatko-opintoja jokaiselle, jolla on halu kehittää itseään sekä syventää osaamistaan alalla. Hän haluaa kiittää työnantajaa joustavuudesta ja tuesta opintojen aikana sekä muistuttaa, että opiskelu työn ohessa voi olla parhaimmillaan hyvin antoisaa ja inspiroivaa.

- Kun takana on jo vuosia työelämässä, tulee uuden opiskelu luonnostaan. Kyse on ennen kaikkea itsensä johtamisesta: kun päätät onnistua, löydät varmasti itsellesi sopivat tavat opintojen ja työn yhdistämiseen, Timo kannustaa.

Alusliikennepalvelullamme ja turvallisuusradiotoiminnallamme varmistamme Fintrafficin meriliikennekeskuksista turvallisen ja sujuvan alusliikenteen Suomen rannikolla, Saimaalla, Suomenlahdella ja Ahvenanmerellä. Siten edistämme osaltamme paitsi Suomen ulkomaankauppaa, myös merenkulun turvallisuutta ja meriympäristön suojelua. Aluksille annettavien tiedotusten ja liikenteen ohjaamisen lisäksi ympärivuorokautinen valvonta sekä laaja palvelutarjonta estävät erilaisia vaaratilanteita, kuten mahdollisia karilleajoja. Vuoden 2023 toiminnasta löydät lisää täältä.

Jaa