Hyppää pääsisältöön

Palauteväylä, Fintraffic Mobiili ja Tienkäyttäjän linja palvelevat autoilijaa, kun on tarve ilmoittaa maanteiden kunnosta ja liikenteen ongelmista

Tienkäyttäjien tekemät ilmoitukset maanteiden kunnosta ja liikenteen ongelmista ovat tärkeässä roolissa kunnossapidon nopean reagoinnin ja oikean kohdentamisen kannalta. Tienkäyttäjä voi jättää ilmoituksensa useamman kanavavaihtoehdon kautta, sillä palautetta otetaan vastaan niin Palauteväylään, Fintraffic Mobiiliin kuin Tienkäyttäjän linjallekin. Jotta palaute menee kerralla oikeaan kanavaan, niin ohjeet palautteiden antamiseen kannattaa aika ajoin kerrata.

Teiden kunnossapitoa vaativien ilmoitusten suhteen Palauteväylän, Fintraffic Mobiilin sekä Tienkäyttäjän linjan roolijako on tienkäyttäjälle selkeä: Palauteväylä ja Fintraffic Mobiili ovat oikeat kanavat ei-kiireellisille ehdotuksille ja ilmoituksille, ja Tienkäyttäjän linjalle soitetaan vain akuuteissa vaaraa aiheuttavissa asioissa.

"Viime vuonna teiden kunnossapitoon liittyviä ilmoituksia välitettiin urakoitsijoille yli 100 000 kappaletta. Palautteet voi antaa verkossa Palauteväylän kautta tai sitten mobiilisti Fintraffic Mobiili -sovelluksen kautta. Palautteen voi kohdistaa suoraan kartalle, josta voi myös seurata oman ilmoituksen tilaa sekä tarkistaa, onko samasta asiasta ilmoitettu jo jonkun muun toimesta", taustoittaa asiakaspalvelupäällikkö Suvi Aho Liikenteen asiakaspalvelusta.

Fintraffic Mobiili tarjoaa helpon tavan ilmoittaa myös muista havainnoista

Fintraffic Mobiilin kautta voi palautteiden lisäksi myös raportoida muille käyttäjille liikenteen poikkeamista ja vaaranpaikoista, kuten pysähtyneistä ajoneuvoista, huonosta ajokelistä tai tielle eksyneistä eläimistä.

"Havaintoja voi tarkastella kätevästä karttanäkymästä, ja sallimalla sovelluksen push-ilmoitukset käyttäjät voivat saada reaaliaikaisia liikennetiedotteita perustuen omaan sijaintiinsa tien päällä. Havaintojen jättäminen onnistuu painamalla sovelluksen keltaista puhekuplaikonia, valitsemalla havaintotyypin ja tarkentamalla tarvittaessa havainnon sijainnin. Käyttäjien havainnot näkyvät sovelluksen kartalla puoli tuntia", neuvoo kehityspäällikkö Tomi Lehtola Fintrafficista.

Palauteväylä, Fintraffic Mobiili vaiko Tienkäyttäjän linja? Muista nämä kaksi sääntöä

Oletko jättämässä kunnossapitoon liittyvää ilmoitusta maanteiltä? Näillä ohjeilla onnistut:

Palauteväylä, Fintraffic Mobiili ja Tienkäyttäjän linja toimivat kanavina ainoastaan valtion maanteitä koskevissa palautteissa, ja niistä tieto välittyy valtion teiden kunnossapidon alueurakoitsijoille. Kunnat ja kaupungit hoitavat kunnossapidon omilla tiestöillään itse, minkä vuoksi näihin liittyvät ilmoitukset tulee tehdä suoraan kyseiselle kunnalle tai kaupungille. Yksityisteiden hoidosta vastaa puolestaan kyseisen tien tiekunta.

1. Ei-akuutti ilmoitus, palaute tai kehitysehdotus?

Jos haluat antaa palautetta maantien kunnosta, jätä viesti Palauteväylästä. Vaihtoehtoisesti voit jättää palautteesi Fintraffic Mobiili -sovelluksessa. Voit jättää Palauteväylässä tai Fintraffic Mobiilissa myös toimenpide-ehdotuksen maanteihin liittyen.

Mikäli haluat asioida mieluummin puhelimitse tai Palauteväylän chatissa, niin se onnistuu arkisin klo 9–15. Muina aikoina chatin yhteydenottoihin vastaa virtuaalinen asiakaspalvelija. Liikenteen asiakaspalvelun tavoitat numerosta 0295 020 600.

Esimerkkitilanteita, joissa tehdä ei-kiireellinen ilmoitus Palauteväylään tai Fintraffic Mobiiliin: tienpinnan pienet päällystevauriot, vinossa oleva liikennemerkki tai uusi kehitysehdotus maanteihin liittyen.

2. Akuutti tai välitöntä vaaraa aiheuttava tilanne?

Soita Tienkäyttäjän linjalle, kun havaitset akuutteja tai välittömästi apua tarvitsevia ongelmia, joista aiheutuu vaaraa ihmisille, ajoneuvoille tai tieinfralle maanteillä. Fintrafficin Tienkäyttäjän linja päivystää 24/7/365 numerossa 0200 2100. Soittajan paikannusta helpottaa, jos ilmoituksen soittaa 112-sovelluksen kautta, jolloin myös tarkat sijaintitiedot välittyvät eteenpäin.

Esimerkkitilanteita, joissa soitto Tienkäyttäjän linjalle: isommat päällystevauriot, tielle noussut tulvavesi, tien sortumat, tielle kaatunut puu, juuttunut raskas ajoneuvo tai liikenteen estyminen rikkoutuneen ajoneuvon vuoksi.

Tienkäyttäjän on hyvä muistaa, että edellä mainittuihin kanaviin jätetty ilmoitus ei ole yhtä kuin työtilaus. Liikenteen asiakaspalvelu ja Tienkäyttäjän linja toimivat tienkäyttäjien suuntaan vain palautteenantokanavina, ja palveluista tieto välitetään eteenpäin alueen tienhoidon urakoitsijalle, joka tekee päätökset tarvittavista toimenpiteistä. Voit lukea lisätietoa maanteiden kunnossapidosta ja urakoiden valvonnasta Palauteväylän artikkeleista. 

Liikenteen asiakaspalvelu on valtakunnallinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu. Voit antaa palautetta, esittää kysymyksiä ja kehitysehdotuksia sekä tehdä ilmoituksia valtion väyliin liittyen. Voit ottaa Liikenteen asiakaspalveluun yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse, Palauteväylän kautta, verkkosivujen chat-kanavalla tai lähettämällä palautetta Fintraffic Mobiili -sovelluksesta. Palvelu on Väyläviraston, ELY-keskusten ja Fintrafficin yhteinen.

Tienkäyttäjän Linja on maantieliikenteen akuuttien ja vaara-aiheuttavien ongelmien ilmoituspalvelu. Palvelu toimii puhelimitse ja numeroon vastaavat Fintrafficin tieliikennekeskuksen liikenneoperaattorit 24/7. Soittajan paikannusta helpottaa, jos ilmoituksen soittaa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta, jolloin puhelimen paikannus näkyy suoraan Tienkäyttäjän linjalle. Palvelusta vastaa Fintrafficin tieliikenteenohjaus.

Jaa