Hyppää pääsisältöön

Suomalaisyritykset käynnistävät liikenteen dataan pohjautuvien palvelujen vientiyhteistyön

Fintrafficin vetämä liikennedatan vientiklusteri perustettiin virallisesti toukokuun lopussa. Mukana on joukko suomalaisia liikenteen dataa hyödyntäviä ja rikastavia kärkiosaajia, jotka uskovat, että palvelujen vienti maailmalle onnistuu näinä aikoina paremmin yhdessä. Ovia on avattu jo useamman Euroopan maan lisäksi Aasian, Lähi-idän ja USA:n suuntaan erityisesti raideliikenteen ja satamien digitalisaatioon liittyviin projekteihin sekä älytiehankkeisiin mukaan pääsemiseksi. Kevään kokemukset vahvistavat, että suomalaiselle osaamiselle on kysyntää.

Klusterin perustivat Fintraffic, Ilmatieteenlaitos, ITS Finland, Nodeon, Perille Mobility Services, Solita, VTT ja Weivi. Klusteriin on perustamisen jälkeen liittymässä uusia toimijoita, jotka täydentävät ja siten vahvistavat kokonaisuutta. Tavoitteena on tulevina vuosina muodostaa noin 30-40 edelläkävijäyrityksen kokonaisuus, jolla olemme kilpailukykyisiä vientimarkkinassa. Klusteri on avoin uusille jäsenille.

“Eurooppalainen ja maailmanlaajuinen sääntely, alan digitalisoituminen sekä datan käytön arkipäiväistyminen luovat markkinaa, missä on paikka suomalaiselle korkealle osaamiselle, julkisen ja yksityisen puolen tutkimuksen yhteistyölle sekä pohjoismaiselle kestävälle ajattelulle. Suomalaisen viennin kärki näyttäisi olevan tehokas ja joustava kumppanuus yhdistettynä korkeaan osaamiseen ja edelläkävijyyteen. Lisäksi lupauksemme joustavuudesta, yhteensopivuudesta sekä toimivuudesta vaativissakin olosuhteissa toimii”, vientiklusterin toimintaa vetävä Kimmo Ylisiurunen Fintrafficista kuvaa.

Klusterin tavoitteena on saada Suomessa kehitetyt, resurssiviisaat liikennedatan palvelut laajasti käyttöön Euroopassa ja näin synnyttää liiketoimintamahdollisuuksia alan yrityksille. Klusteri mahdollistaa yksittäisiin yrityksiin verrattuna suurempia vientihankkeita ja tarjoaa yhdessä toimimisen synergiaedut. Näin voidaan vastata kansainväliseen kilpailuun ja tarvittaessa hyödyntää ja jatkokehittää olemassa olevia liikennedata-alustoja sekä niihin liittyviä kaupallisia palveluita.

“On hienoa, että pääsemme nyt virallisesti vauhtiin markkinoiden avaamisessa suomalaisille yrityksille. Kevään pohjatyö ja kokemukset vahvistavat, että suomalaiselle liikennedatan osaamiselle on kysyntää maailmalla. Nyt on tärkeää tehdä oikeat valinnat - mitä ovia avaamme yhdessä ja miten käytämme yhteiset resurssimme viisaasti. Fintraffic onnistuu, kun alan muut toimijat saavat lisää kansainvälistä liiketoimintaa”, Ylisiurunen sanoo. 

Voimat yhdistämällä monipuolisempia ja mielenkiintoisempia tarjoamia

Mukana olevat toimijat näkevät yhtenä rintamana markkinoille etenemisessä useita etuja. 

“Olemme mukana vientiklusterissa, koska olemme päässeet kehittämään järjestelmäämme MaaS-palveluiden kehittyneimmässä maassa ja haluamme viedä startup-yrityksemme osaamista kansainvälisille markkinoille. Asiakascaset ja organisaatiot ovat liikenteen toimialalla isoja, joten pienelle toimijalle klusteri toimii täydellisenä tukiverkkona kansainvälisille markkinoille. Yleisestikin suomalaisten organisaatioiden on järkevää edetä isoille markkinoille yhtenä rintamana, koska suomalainen osaaminen tunnetaan maailmalla korkeatasoisena ja tehokkaana”, Perille Mobility Services Oy:n toimitusjohtaja Olavi Paananen kuvaa. 

Myös VTT uskoo, että mielenkiinto saadaan herätettyä maailmalla yhteisvoimin. 

"Datan hyödyntäminen liikenteen palveluiden parantamisessa ja uusien teknologiainnovaatioiden luomisessa on yksi avain liikenteen haasteiden ratkaisemisessa pyrittäessä kohti tulevaisuuden hiilineutraalimpaa liikennejärjestelmää. Näemme datassa ja data-avaruuksissa suurta potentiaalia kestävän kulkumuotosiirtymän vauhdittamisessa sekä nykyisten kuljetusjärjestelmien optimoimisessa. Liikenteeseen liittyvä data ja palvelut ovat Suomessa kansainvälisessä vertailussa erittäin laadukkaita. Voimamme yhdistämällä saamme eri asiakasryhmille ja markkinoille houkuttelevia ja monipuolisia yhteistarjoamia suuremman mielenkiinnon herättämiseksi", sanoo liikenteen digitalisaation tutkimusteeman vetäjä Eetu Pilli-Sihvola VTT:ltä.

Tarjoama rakentuu suomalaisten edelläkävijäratkaisujen ympärille

Klusterin alkuvaiheessa yritysten yhteistarjoama rakentuu viiden kokonaisuuden ympärille: merenkulku ja satamat, liikenteenohjaus ja analytiikka, liikkumispalvelut ja -tieto, raideliikenneratkaisut ja logistiikka. 

Näihin teemoihin suomalaisilla on kansainvälisiä edelläkävijäratkaisuja, joita on kehitetty alan yhteistyönä ja niille on tunnistettu tarve kansainvälisillä markkinoilla. 

Esimerkiksi satamien tehokkuutta nostetaan reaaliaikaisen alus- ja satamatiedon avulla Port Activity -palvelukokonaisuudella ja rautateiden välityskykyä parannetaan ja mahdollistetaan raideliikenteen kasvu uudella modernilla radioverkkopohjaisella yhteiseurooppalaisella junakulunvalvontajärjestelmällä, joka rakennetaan Digirata-hankkeessa. Kaupunkien uudet älyratikkatoteutukset sekä niiden liitännäispalvelut tuottavat kaupunkiliikkumisen skaalattavia innovaatioita (mm. Lyyli LivingLab -ympäristössä) ja erilaiset liikennedatan alustat (mm. DigitransitDigitraffic) mahdollistavat liikkumisen innovatiiviset palvelut ja älykkäämmän ohjaamisen.  

Tiedon merkitys liikennealan arvonluonnista kasvaa nopeasti, sillä liikennevälineet, väylät, loppukäyttäjät ja palveluntuottajat tuottavat, välittävät ja rikastavat dataa koko ajan enemmän. Tarjoama tulee palvelemaan pelkästään Euroopassa merkittävän kokoista sektoria. Euroopan komission julkaiseman Mobility Strategy raportin* mukaan liikenne- ja liikkumispalveluiden sektori tuottaa noin viisi prosenttia euroopanlaajuisesta bruttokansantuotteesta. Sektori työllistää noin 10 miljoonaa työntekijää ja eurooppalaiset kotitaloudet käyttävät tähän alueeseen toiseksi eniten rahaa. Lisäksi maailmanlaajuisesti älyliikennemarkkinan arvon arvioidaan kasvavan vuodesta 2023 vuoteen 2028 mennessä noin 40 prosenttia**. 

 

Taustaa: 

Fintraffic on kansainvälisesti uniikki toimija, joka yhdistää kaikkien liikennemuotojen liikenteenohjauksen ja datan saman katon alle. Viennin edistäminen on tärkeä osa Fintrafficin omistajalta eli Liikenne- ja viestintäministeriöltä saamaa erityistehtävää. Tältä pohjalta Fintraffic lähtee avaamaan ovia suomalaiselle yrityksille. Lisäksi Fintrafficin koordinointirooliin kuuluu muun muassa markkinaselvitysten valmistelu ja tarjoaman kokoaminen. 

Fintraffic tarjoaa avointa liikennedataa ja alustoja avoimesti liikennealan käyttöön Suomessa. Fintraffic edistää myös liikennedatan yhteentoimivuutta koordinoimalla dataekosysteemin toimintaa. Fintrafficin avoimen liikennetiedon jakelukanavana toimii Digitraffic, liikkumispalvelukatalogina FiNAP sekä julkisen liikenteen palvelualustana Digitransit.

Business Finland antoi positiivisen päätöksen ekosysteemirahoitukselle liikennedatan vientiklusterin toiminnan käynnistämiseen vuosille 2023–2025. Rahoitusta käytetään klusterin toimintojen aloittamiseen ja projektinhallintaan, klusterin toiminnan ja palveluiden määrittämiseen sekä kohdemarkkinaselvityksiin.

Lisää tietoa Fintrafficin dataekosysteemistä löytyy ekosysteemin sivuilta. Sivustolla on myös perustietoa dataekosysteemin sääntökirjasta, joka muodostaa pohjan eri osapuolten toiminnalle ekosysteemissä.

Lue lisää: 

trafficdataservicecluster.fi

https://www.fintraffic.fi/fi/vientiklusteri

Lisätiedot medialle: viestintäpäällikkö Saara Salaja
saara.salaja(at)fintraffic.fi

 

* Mobility Strategy - European Commission (europa.eu) 

**Tiedot käyvät ilmi Markets and Marketsin julkaisemasta Intelligent Transportation System Market –raportista.  

Jaa