Hyppää pääsisältöön

Liikennetilanne ja ajokeli voivat laskea nopeuksia maanteillä – tiedätkö, kuinka vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit toimivat?

Maanteiden vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit reagoivat sää- ja liikennetilanteeseen, vaikuttaen esimerkiksi edessä olevien ruuhkien purkuun, logistiikan sujuvuuteen ja liikenteen päästöihin. Suomen pääteiden varrelta löytyy sadoittain näitä sähköisesti toimivia muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä – tiedätkö, kuinka niiden tekniikka toimii ja mistä nopeuksia ohjataan?

Tavaraliikenteestä 63 prosenttia ja matkustajaliikenteestä 90 prosenttia kulkee kumipyörillä. Teillä liikkuu kymmeniä tuhansia ajoneuvoja vuorokaudessa. Monen asian tulee loksahdella taustalla paikoilleen, jotta tämä massiivinen ajoneuvoliikenne saadaan kulkemaan maanteillä mahdollisimman turvallisesti ja sujuvasti. Vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit ovat osa maamme tienvarsiteknologiaa, jonka avulla varmennetaan maantieliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

”Ohjaamme vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä Fintrafficin tieliikennekeskuksista, josta laskemme tarvittaessa runsasliikenteisten tieosuuksien nopeuksia liikennetilanteen tai kelin niin vaatiessa. Nopeusrajoitusten muuttamiseen voivat vaikuttaa esimerkiksi huonontunut ajokeli, onnettomuudet, esteet tai eläimet tiellä sekä liikennevirran nopeuden muutos. Joskus nopeuksia lasketaan ennakoivasti jo ennen liikennevirran ruuhkautumista. Nopeuden laskeminen tukee turvallisuutta myös onnettomuustilanteissa sekä teiden kunnossapito- ja huoltotöiden aikana. Aina nopeuden laskun syy ei välttämättä näy autoilijalle tien päällä, mutta nopeusrajoitusta on silti noudatettava”, kertoo liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta.

Vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä ohjataan Fintrafficin tieliikennekeskuksista

Liikenteen turvallisuutta varmennetaan Suomen maanteillä vahvasti teknologiaa ja digitalisaatiota hyödyntämällä, tuhansien laitteiden päivittäisellä yhteispelillä. Ensimmäiset vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit otettiin käyttöön Suomessa 1990-luvun alussa, mutta rakentamisen ja ylläpidon kustannusten sekä nopeastikin vanhenevan tekniikan vuoksi niitä toteutetaan nykyään vain kohteisiin, joissa niillä on merkittävin vaikutus liikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen. 

”Tällaisia kohteita ovat pääsääntöisesti sellaiset vilkasliikenteiset pää- ja seututiet sekä suurten kaupunkien sisääntuloväylät, joissa on erityisen suuri onnettomuusriski tai merkittäviä ruuhkia. Vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä toteutetaan yhtenäisyyden vuoksi pääosin pidemmille tiejaksoille useita merkkejä käyttäen”, avaa Tarkki.

Vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä operoidaan Fintrafficin tieliikennekeskuksista. Automaattisen koneälyllä toimivan ohjauksen ansiosta älykkäät liikenteenohjausjärjestelmät tuottavat maastossa olevan laitteiston havaintojen pohjalta toimintaehdotuksia.

”Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koneäly luo automaattisesti ehdotuksia siitä, mikä maastossa olevan laitteiston tuottaman datan mukaan olisi kussakin tilanteessa sopiva nopeus. Ohjausjärjestelmää valvoo ja ohjaa tieliikennekeskuksessa vuorossa oleva liikenneoperaattori, joka varmistaa järjestelmän antaman ehdotuksen ja hyväksyy tai hylkää sen”, sanoo Tarkki.

Jaa