Hyppää pääsisältöön

Blogi: Datan hyödyntämisen tarjoamaa kilpailuetua ei kannata hukata

Suomi nappasi kärkisijan vuoden 2023 Digibarometrissä. Edellytykset datan ja tekoälyn hyödyntämiseen ovat siis varsin korkealla, mutta datan valjastamisessa liiketoiminnan kehittämiseen voimme vielä petrata paljon. 

Lokakuussa julkaistu digibarometri vertaa maiden digitaalisten teknologioiden edellytyksiä, käyttöä ja vaikutuksia. Vuoden 2023 erityisteemana oli big data eli suurten datamäärien analysointi ja hyödyntäminen.   

Digibarometrin mukaan suomalaisyrityksistä vain noin prosentti on luonut big data -bisnesmalleja, jotka perustuvat datan keräämiseen, jalostamiseen ja jakamiseen. Tämä on valtava hukattu mahdollisuus, sillä datan hyödyntäminen on nykypäivän kilpailuetu. Kun sovellamme avointa dataa prosesseissa, voimme saavuttaa merkittäviä etuja tehokkuuden, innovaatioiden tai asiakaskokemuksen saralla.  

Me Fintrafficissa haluamme auttaa yrityksiä hyödyntämään avointa dataa liikennealalla sekä liikennealan ja muiden alojen välillä. Olemme mukana 170 organisaation kanssa rakentamassa Liikenteen dataekosysteemiä, joka yhdistää Suomessa toimivien liikennetoimijoiden voimat ja luo innovatiivisia dataratkaisuja kaikkien alan toimijoiden hyödynnettäväksi.  

Fintraffic teki FLOU:n kanssa kesällä tutkimuksen ekosysteemitoiminnan vaikuttavuudesta, työssä arvioitiin myös liikenteen datatalouden arvoa viime vuoden osalta. Kokonaisarvo oli peräti 400 miljoonaa euroa. Potentiaalia siis on! Lisää aiheesta voi lukea täältä

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kannustaa kurkottamaan Digibarometrin ykkössijalta kohti optimisuoritusta osaamisen, intohimon, kunnianhimon ja vauhtikestävyyden reseptillä. Tästä on helppo olla samaa mieltä, ja näitä kaikkia ominaisuuksia löytyy ehdottomasti dataekosysteemin toimijoilta. Jotta pääsemme kurkottamaan kärkisijalta kohti konkreettista ja kunnianhimoista tekemistä, tarvitsemme yhä enemmän yhteistyötä ja yhteisiä alustoja, joilla dataa voidaan jakaa ja jalostaa. 

Fintraffic tarjoaa laadukkaita rajapintoja liikennealan toimijoille ja liikennealan datan hyödyntäjille. Data-alustoillamme (mm. Digitraffic, Digitransit, FINAP-liikkumispalvelukatalogi) onkin jo satoja datan hyödyntäjiä ja tiedontuottajia. Vuositasolla rajapintoihin tehdään jo yli 4 miljardia rajapintakutsua. Kysyntää laadukkaalle datalle siis on.  

Datalähteitämme hyödynnetään jo monissa palveluissa, jotka parantavat liikkumisen sujuvuutta, turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Esimerkkejä näistä ovat: 
 

  • Navigaatiopalvelut (HERE, TomTom, Waze), jotka tarjoavat reaaliaikaista tietoa liikenteen tilanteesta 

  • juliadata.fi (rautatieliikenteen avoin data), joka mahdollistaa junaliikenteen seurannan ja ennustamisen 

  • Tietorahdin kartta, joka näyttää tavaraliikenteen reitit ja kuormat 

  • VR junat kartalla, joka kertoo junien sijainnin ja aikataulun 

  • Port Activity App, joka optimoi satamien toimintaa ja logistiikkaa 

  • Kelikeskus, joka tarjoaa tietoa tienpinnan kunnosta ja kelikameroiden kuvia 

  • Bauer Media (Radio Nova + muut kanavat), jotka välittävät liikennetietoja kuuntelijoille 

  • Tilannehuone, joka kokoaa yhteen hälytystiedot eri viranomaisilta 

  • Useat Alma Median palvelut, kuten etuovi.com, joka hyödyntää liikennetietoja asuntojen sijainnin ja arvon määrittämisessä 

  • Suomi.fi, joka tarjoaa kansalaisille tietoa liikkumispalveluista ja niiden saatavuudesta 

  • KELA, joka käyttää liikennetietoja matkakorvausten laskemisessa
     

Haluatko sinäkin hyödyntää avointa dataa liiketoiminnassasi? Lue lisää täältä.

Kannattaa myös tutustua Fintrafficin tarjoamiin rajapintoihin ja upotuksiin, joilla voit helposti integroida liikennetiedon omaan palveluusi. Katso ohjeita ja esimerkkejä täältä: https://www.fintraffic.fi/fi/liikennetietoahelposti 

Ota yhteyttä, kerron mielelläni lisää. 

P.s. blogi kirjoitettu yhteistyössä tekoälyn kanssa

 

Janne Lautanala
Ekosysteemi- ja teknologiajohtaja, Fintraffic

Jaa