Hyppää pääsisältöön
Lähikuva laivasta merellä

EfficientFlow -hankkeen päätösseminaarissa katsetta suunnattiin jo tulevaisuuteen

EU-rahoitteinen STM EfficientFlow on saatu menestyksekkäin tuloksin päätökseen, kun hankkeen päätösseminaaria vietettiin kesäkuun 4. päivänä. Hankkeen tavoitteena oli luoda uusia työkaluja, joilla meriliikennettä voidaan sujuvoittaa, turvallisuutta parantaa sekä päästöjä vähentää modernia dataa ja tiedonjakoa hyödyntämällä. Päätösseminaari kokosi yhteen hankkeen pääkumppanit keskustelemaan tuloksista ja tulevaisuuden askelmerkeistä.

Kaksi hankepakettia – kaksi toimivaa työkalua aluksille

Tilaisuudessa SAMK:n Heikki Koivisto avasi taustoja Port Flow Optimisation -hankepakettiin liittyen, jossa yhteistyössä Rauman ja Gävlen satamien kanssa luotiin vahvasti käyttäjätarpeeseen vastaava sovellus, jonka tavoitteena oli parantaa tiedonkulkua satamissa toimivien eri sidosryhmien välillä. Lähtökohtana oli luoda takataskuun toimisto, joka mahdollistaisi mahdollisimman tehokkaat ja taloudelliset satamakäynnit. 

Ruotsin Merenkulkulaitoksen (SMA) Håkan Heurlin kertoi puolestaan tarkemmin Ship Flow Optimisation -hankepaketista, joka keskittyi Saaristomeren ja Tukholman välisen vaikeakulkuisen ja kapeaväyläisen saariston liikenteen sujuvuuden tehostamiseen sekä polttoainesäästöihin. Tätä varten kehitettiin alusten navigointilaitteisiin sähköisten reittipisteiden ja kohtaamispisteiden suunnittelua helpottavia ominaisuuksia.

Hyviä käyttäjäkokemuksia pandemiasta huolimatta

Heurlin ja niin ikään SMA:n Johan Berggren kertoivat päätösseminaarissa koronapandemian tuoneen omat haasteensa luotsilaitteiston testaamisen suhteen, sillä aluksille oli haastava päästä paikan päälle ja liikenne oli normaalia vähäisempää. Tutkimusta toteutettiin haasteista huolimatta mm. käyttäjäkyselyillä, joiden avulla saatiin riittävästi näyttöä laitteiston toimivuudesta.

Fintrafficin Olli Soininen puolestaan avasi, miten hankkeen aikana huomattiin kysynnän Port Activityn tyyppiselle sovellukselle olevan merkittävää. Pilottihankkeen myötä applikaatio lähti leviämään markkinalähtöisesti eteenpäin, ja sen käytöstä on jo sovittu yli kymmenen Suomen sataman kanssa. Suomessa käytössä oleva SaaS-pohjainen versio sovelluksesta lanseerataan lisäksi Ruotsiin syksyn 2021 aikana.

Matkalla kohti sujuvampaa, ekologisempaa ja turvallisempaa rajat ylittävää meriliikennettä

Itämeri on yksi maailman vilkkaimmista laivakuljetusten alueista, jossa liikkuu 2500 laivaa ympäri vuorokauden. Itämeren satamien kautta kulkee myös vuosittain yli 950 miljoonaa tonnia kuljetuksia. Entistä tehokkaamman tiedonvaihdon kehittämisellä on siten paikkansa. Tässä kehityksessä  EfficientFlow on merkittävä askel matkalla kohti sujuvampaa, ekologisempaa ja turvallisempaa rajat ylittävää meriliikennettä. SMA:n Anders Bergin mukaan hankkeen menestyksen salaisuutena on ollutkin juuri maiden rajat ylittävä yhteistyö Suomen ja Ruotsin välillä. Tulevaisuudessa mukaan halutaan valjastaa muutkin Itämeren ympäröivät maat sekä siirtyä sen jälkeen globaaleille vesille.

Katso päätösseminaarista tarkemmin STM:n sivuilta osoitteesta https://www.seatrafficmanagement.info/news/efficientflow-finishes-on-high-notes/.

Jaa