Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin tekijät: Kurkistus tieliikennekeskuksen arkeen - haastattelussa pitkän linjan ammattilainen Risto Nurminen

Suomen maanteillä ajetaan vuosittain yli 36 miljardia kilometriä. Meidän tavallisten autoilijoiden lisäksi maanteillä liikkuu leijonanosa Suomen tavarakuljetuksista. Jotta liikenne maanteillämme saadaan sujumaan mahdollisimman turvallisesti Fintrafficin tieliikennekeskukset toimivat ympärivuorokautisesti vuoden jokaisena päivänä. Onkin aika kurkistaa mitä kaikkea tieliikennekeskuksessa tehdään, ja millainen on se tyypillinen päivä liikenteen ytimessä. Haastattelussa liikenneoperaattori Risto Nurminen, jolla on alalta jo lähemmäs 40 vuoden työkokemus.

Sinulla on Risto kunnioitettava, lähes 40 vuoden työkokemus alalta. Mutta miten aikanaan olet alalle tullut?

Pitää paikkansa. Olen pitkän linjan työntekijä, ja tullut alalle jo vuonna 1987 kuljetushommista. Ensimmäiset vuodet työskentelin Turun tiepiirissä kunnossapidon tehtävissä. Sitten siirryin talvikausiksi kelikeskuspäivystykseen, kun ensimmäinen Kelikeskus perustettiin Turun tiepiiriin heti 90-luvun alussa. Noin seitsemän vuoden kelipäivystysjakson jälkeen työt veivät minut tieliikennekeskukseen, jossa olen ollut syksystä 1997 lähtien vuorotyössä.

Kerrotko seuraavaksi mistä kaikesta päivittäisessä työssäsi vastaat? Millaisia ovat tyypilliset työpäiväsi tieliikenteen ytimessä?

Työhän on siis päivystystä eli työtä tehdään 12,5 tunnin vuoroissa ympäri vuorokauden. 

Vastaamme tienkäyttäjien, urakoitsijoiden, viranomaisten, median ja muiden yhteistyökumppaneiden puheluihin ja viesteihin. Huolehdimme, että tieto kulkee ja erilaiset häiriötilanteet tulevat hoidetuksi mahdollisimman nopeasti. Samalla seuraamme esimerkiksi kehittyvää säätilannetta ja sen vaikutuksia ajokeleihin.

Vastuualueellamme on lisäksi useita maantietunneleita, joiden liikenneturvallisuudesta huolehdimme. Seuraammekin tunneleita kamerakuvien ja järjestelmien avulla sekä reagoimme eri järjestelmähälytyksiin. Saamme siis aina tiedon, kun tunneleissa tapahtuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa. 

Ohjaamme myös maanteiden vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä sekä seuraamme niiden oikeellisuutta. Voimme esimerkiksi laskea nopeuksia, jos edessä on esimerkiksi onnettomuus tai erityisen liukkaat ajokelit. 

Työhömme kuuluu oleellisesti myös tiedottaminen. Vuositasolla meiltä lähteekin lähes 14 000 liikennetiedotetta eri poikkeama- ja häiriötilanteista, kuten onnettomuuksista, ajo-olosuhteista tai tietöistä. Tiedotamme myös lossiliikenteestä, painorajoituksista ja jääteistä sekä vastaanotamme maanteiden tietyöilmoitukset. 

Mikä on työssäsi sitä mielenkiintoisinta antia? Minkä koet siinä tärkeäksi?

Olen pitänyt työstäni - sen monipuolisuudesta ja mielenkiintoisuudesta. Olen aina ollut kiinnostunut etenkin tiestöstä ja keliolosuhteista, ja työssä vaaditaankin laajaa näkemystä liikenteestä sekä keli- ja sääolosuhteista. 

Meidän rooli näkyy tiellä liikkujille etenkin siinä, että he saavat jatkuvaa ajantasaista tietoa maantieliikenteestä. Autoilijat kuulevat liikennetiedotteet esimerkiksi radiosta tai saavat tiedon edessä olevasta häiriöstä suoraan navigaattoriinsa. Uskon, että tiedotteilla - olipa kyseessä sitten keliolosuhteet tai onnettomuudet - on merkittävä hyöty tienkäyttäjille. Ne mahdollistavat autoilijoille ennakoinnin, reitin vaihtamisen tai jopa päätöksen olla lähtemättä liikenteeseen.

Myös tienvarsi-infrallamme on selkeä vaikutus liikenneturvallisuuteen. Esimerkiksi vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit alentavat tarvittaessa liikennevirran nopeutta, mikä parantaa liikenneturvallisuutta. Olemme vahvasti läsnä lisäksi maantietunneleissa, jotka ovat liikenteen kannalta turvallisuuskriittisimpiä alueita. Turvaamme liikenteen lisäksi myös huoltotöiden aikana tunnelissa työskentelevien turvallisuuden sulkemalla tunnelin ja tiedottamalla huoltotöistä.

Jaa