Viimeaikaiset vesisateet pakkasjaksojen välissä ovat kuormittaneet laajasti tiestöä ja tien kuntoon on hyvä kiinnittää nyt ajaessa erityistä huomiota. Fintrafficin tieliikennekeskus muistuttaa autoilijoita etenkin oikean tilannenopeuden merkityksestä, jotta yllättäviinkin tilanteisiin jää aikaa reagoida.
”Runsaat talvikauden vesisateet ovat jättäneet tiestölle jälkensä ja tiet ovat monin paikoin koetuksella vesisateiden, sulamisvesien sekä nollan molemmin puolin tempoilevan lämpötilan seurauksena. Autoilijoiden on syytä olla tien päällä valppaana, sillä uusia kuoppia voi syntyä tienpintaan hyvinkin nopeasti. Pidetään siis ajonopeudet tilanteeseen sopivina ja turvavälit edellä ajavaan riittävän pitkinä”, muistuttaa Fintrafficin tieliikennekeskuksesta yksikön päällikkö Mika Jaatinen.
Voit ilmoittaa maantien kunnosta Liikenteen asiakaspalveluun tai Tienkäyttäjän linjalle.
Kuinka ilmoitan havainnoistani? Muista nämä kolme kultaista sääntöä
Oletko jättämässä kunnossapitoon liittyvää ilmoitusta tai havaintoa tiestöltä? Näillä ohjeilla onnistut:
1. Palauteväylän ja Tienkäyttäjän linjan kautta välitetään ilmoitukset valtion teiden kunnossapidon alueurakoitsijoille. Kunnat ja kaupungit hoitavat kunnossapidon omilla tiestöillään itse, minkä vuoksi näihin liittyvät ilmoitukset tulee tehdä suoraan kyseiselle kunnalle tai kaupungille. Yksityisteiden hoidosta vastaa puolestaan kyseisen tien tiekunta.
2. Jos haluat antaa palautetta maantien kunnosta, jätä viesti Palauteväylästä. Voit jättää Palauteväylässä myös toimenpide-ehdotuksen maanteihin liittyen. Palauteväylään lähetettyjä palautteita käsitellään arkisin virka-aikana. Mikäli haluat asioida puhelimitse tai chatissa, tavoitat Liikenteen asiakaspalvelun arkisin klo 9–15 numerosta: 0295 020 600. Myös chat palvelee arkisin kello 9–15, muina aikoina chatin yhteydenottoihin vastaa virtuaalinen asiakaspalvelija.
3. Soita Tienkäyttäjän linjalle, kun havaitset akuutteja tai välittömästi apua tarvitsevia ongelmia, joista aiheutuu vaaraa ihmisille, ajoneuvoille tai tieinfralle yleisillä teillä. Näitä tilanteita ovat mm. isommat päällystevauriot, tielle noussut tulvavesi, tien sortumat, liukkaus, lumen tukkima tie tai liikenteen estyminen rikkoutuneen ajoneuvon vuoksi. Fintrafficin Tienkäyttäjän linja päivystää 24/7/365 numerossa 0200 2100. Numeroon vastaavat Fintrafficin tieliikennekeskuksen liikenneoperaattorit ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Soittajan paikannusta helpottaa, jos ilmoituksen soittaa 112-sovelluksen kautta, jolloin puhelimen paikannus näkyy suoraan tieliikennekeskukseen.
____________________________________________
Liikenteen asiakaspalvelun puhelinpalvelu on 12.1.– 3.3. poikkeuksellisesti avoinna klo 9–14. Voit jättää palautetta, kysymyksiä ja kehitysehdotuksia normaalisti Palauteväylän kautta. Käsittelemme saapuneita viestejä arkisin klo 8-16.