Haluaisitko tehdä ilmoituksen tienpinnan pienistä päällystevaurioista? Vaiko onko ajokaista vaarallisen liukas tai veden peitossa? Tienkäyttäjien tekemät ilmoitukset maanteiden kunnosta ovat tärkeässä roolissa kunnossapidon nopean reagoinnin ja oikean kohdentamisen kannalta. Voit ilmoittaa havainnoistasi kahta väylää pitkin: soittamalla Fintrafficin Tienkäyttäjän linjalle tai jättämällä ilmoituksen Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylään. Milloin puhelu Fintrafficin Tienkäyttäjän linjalle on tarpeen ja milloin Palauteväylä on se oikea osoite?
Ilmoittaminen oikeaan paikkaan auttaa välttämään ruuhkia ja nopeuttaa reagointia akuuteissa tilanteissa
Teiden kunnossapitoa vaativien ilmoitusten suhteen Tienkäyttäjän linjan ja Palauteväylän roolijako on tienkäyttäjälle selkeä: Tienkäyttäjän linjalle soitetaan vain akuuteissa asioissa, kun taas Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylä on oikea kanava ei-kiireellisille ehdotuksille ja ilmoituksille.
Tienkäyttäjät ovat löytäneet molemmat ilmoituskanavat hyvin. Viime vuonna teiden kunnossapitoon liittyviä ilmoituksia ja havaintoja välitettiin kunnossapidolle yhteensä 92 000 kappaletta, joista Fintrafficin Tienkäyttäjän linjan kautta kulki 67 000 ja Palauteväylän kautta 25 000 ilmoitusta.
- Tiellä tehdyistä havainnoista ilmoittaminen oikeaan paikkaan auttaa välttämään ruuhkia palveluissa ja nopeuttaa näin reagointia akuuteissa tilanteissa. Se helpottaa samalla myös Tienkäyttäjän linjasta huolehtivan Fintrafficin tieliikennekeskuksen työkuormaa, kun linjalle kohdistuvat vain sinne kuuluvat akuuttia apua tarvitsevat ilmoitukset, kertoo Fintrafficin tieliikennekeskuksen liikenneoperaattori Marko Kolattu.
Kuinka ilmoitan havainnoistani? Muista nämä kolme kultaista sääntöä
Oletko jättämässä kunnossapitoon liittyvää ilmoitusta tai havaintoa tiestöltä? Näillä ohjeilla onnistut:
1. Fintrafficin Tienkäyttäjän linjan ja Palauteväylän kautta välitetään ilmoitukset valtion teiden kunnossapidon alueurakoitsijoille. Kunnat ja kaupungit hoitavat kunnossapidon omilla tiestöillään itse, minkä vuoksi näihin liittyvät ilmoitukset tulee tehdä suoraan kyseiselle kunnalle tai kaupungille. Yksityisteiden hoidosta vastaa puolestaan kyseisen tien tiekunta.
2. Soita Tienkäyttäjän linjalle, kun havaitset akuutteja tai välittömästi apua tarvitsevia ongelmia, joista aiheutuu vaaraa ihmisille, ajoneuvoille tai tieinfralle yleisillä teillä. Näitä tilanteita ovat mm. isommat päällystevauriot, tielle noussut tulvavesi, tien sortumat, liukkaus, lumen tukkima tie tai liikenteen estyminen rikkoutuneen ajoneuvon vuoksi. Fintrafficin Tienkäyttäjän linja päivystää 24/7/365 numerossa 0200 2100. Numeroon vastaavat Fintrafficin tieliikennekeskuksen liikenneoperaattorit ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.
3. Ole yhteydessä Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylään ei-kiireellisissä tapauksissa ja palauteluontoisissa ilmoituksissa. Näitä ovat mm. rikkoutuneet linja-autopysäkit, vähäiset päällystevauriot tai ehdotukset nopeusrajoituksen alentamiseksi jollakin tieosalla. Voit jättää Palauteväylään ilmoituksesi tai ehdotuksesi helposti milloin tahansa sähköisen ilmoituslomakkeen kautta: https://www.palautevayla.fi/. Palauteväylään lähetettyjä palautteita käsitellään arkisin virka-aikana. Mikäli haluat asioida ei-kiireellisissä ilmoitusasioissa puhelimitse tai chatissa, tavoitat Liikenteen asiakaspalvelun arkisin klo 9–15 numerosta: 0295 020 600. Myös chat palvelee arkisin kello 9–15, muina aikoina chatin yhteydenottoihin vastaa virtuaalinen asiakaspalvelija.
Tallenna siis Tienkäyttäjän linjan numero puhelimeen akuutteja tilanteita varten, ja tutustu Liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän sähköiseen ilmoitukseen kiireettömien palautteiden osalta!
Haluatko tietää Fintrafficin Tienkäyttäjän linjasta enemmän? Siihen pääset tutustumaan tästä.