Digitaalisten palveluiden suosio jatkoi kasvuaan, ja avoimen datan jakamisessa rikottiin ennätyksiä – digitaalisissa palveluissa käyntien määrä liki kolminkertaistui vuoteen 2023 verrattuna. Myös liikenteen dataekosysteemin kasvu jatkui, ja liikenteen datapalveluita tarjoavien yritysten vientiklusteri käynnistyi.
Liikenteenohjauspalveluidemme toimintavarmuus säilyi hyvänä toimintaympäristöä haastaneista häiriötilanteista ja erilaisista sään ääri-ilmiöistä huolimatta. Paransimme palveluillamme liikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja ympäristöystävällisyyttä sekä tuimme viranomaisten tärkeää työtä.
Avainlukuja 2024
- Fintraffic-konsernin liikevaihto 253,6 (242,2) miljoonaa euroa.
- Tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja (M€) 15,1 (5,4) miljoonaa euroa.
- Fintrafficin investoinnit olivat 54 (45) miljoonaa euroa.
- Vuonna 2024 toimintaa tehostettiin 10 miljoonalla eurolla automaatioasteen nostamisen, liikenteenohjauksen toiminnan organisoinnin ja kustannustehokkaiden hankintojen avulla.
- Fintrafficissa työskenteli vuonna 2024 keskimäärin 1198 (1160) henkilöä.
- Fintrafficin avoimen datan palveluun, Digitrafficiin, tehtiin 6,1 (4,7) miljardia rajapintakutsua.
- Liikenteen digitalisaatiota edistävässä dataekosysteemityössä mukana yli 226 yritystä.
Palveluidemme hyötyjä yhteiskunnalle
- Alusliikenteen vaaratilanteita estettiin 26, joista mahdollisia karilleajojen estoja 14.
- Raideliikenteen matkustajaturvallisuudessa Suomi on Euroopan ykkönen.
- Vuosittain ehkäisemme noin 150 henkilövahinkoja mahdollisesti aiheuttavaa tieliikenneonnettomuutta.
- Lentoliikenteessä säästyy yli 502 000 lentominuuttia (=50 meur) ja syntyy 58 500 co2-tonnia vähemmän päästöjä.
- Fintraffic luo arvoa liikenteen datatalouteen arviolta 54 milj. euroa vuodessa.
Toimitusjohtaja Pia Julin, Fintraffic:
”Vuotta 2024 leimasi epävakaa maailmanpoliittinen tilanne, ja toimintaympäristöämme haastoivat erilaiset sään ääri-ilmiöt sekä häiriötilanteet. Osaavien ammattilaistemme ansiosta onnistuimme vaativissa olosuhteissa vastaamaan yhteiskunnan odotuksiin ja tuottamaan huippuluokan liikenteenohjauksen ja hallinnan palveluita. Myös turvallisuustaso säilyi koko vuoden hyvänä kaikissa liikennemuodoissa.
Fintraffic ja sen palvelut tunnetaan entistä paremmin suomalaisten keskuudessa. Digitaalisten palvelujemme suosio jatkoi kasvuaan, ja avoimen datan jakamisessa rikottiin ennätyksiä – digitaalisissa palveluissa käyntien määrä liki kolminkertaistui vuoteen 2023 verrattuna. Suositun Fintraffic Mobiilin hyödyllisyydestä kertoo voittamamme Suomen paras asiakasteko 2024 -palkinto. Fintraffic on Suomen keskeisin ja suosituin liikennedatan kokoaja ja tarjoaja.
Kestävän kehityksen edistäminen on liiketoimintamme ytimessä. Teemme määrätietoisesti työtä koko liikennejärjestelmän turvallisuustason parantamiseksi ja päästöjen alentamiseksi. Pystymme vaikuttamaan muun muassa reittien ja nopeuksien optimoinnilla, torjumalla ruuhkia ja edistämällä tiedonkulkua toimijoiden välillä sekä estämällä ja korjaamalla häiriöitä.
Palvelutuotantoamme tehostamalla saamme jokaisella eurolla entistä enemmän aikaan. Asiakkaidemme varojen tehokas käyttö on meille tärkeää, ja se jos mikä, on myös vastuullista toimintaa. Edistyimme toimintamme tehokkuuden parantamisessa myös viime vuonna.
Otimme isoja askeleita vastuullisuustyössämme valmistautumalla CSRD-viitekehyksen käyttöönottoon, kouluttautumalla ja integroimalla vastuullisuuden tiukemmin osaksi liiketoimintojemme kehittämistä.
Vuosi 2024 oli meille paitsi työntäyteinen, myös täynnä hienoja onnistumisia ja saavutuksia. Ne eivät olisi olleet mahdollisia ilman sitoutunutta henkilöstöämme, asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme. Kiitos teille kaikille!”
Fintrafficin vuosikatsauskokonaisuus vuodelta 2024 on julkaistu yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.fintraffic.fi/vuosikertomukset/2024.
Vuosikatsauskokonaisuus sisältää hallituksen toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen, hallinnointi- ja palkitsemisselvityksen sekä vuosikertomuksen. Vastuullisuusraportti myötäilee CSRD-direktiivin mukaisia raportointistandardeja ja julkaistaan osana vuosikatsausta.