Hyppää pääsisältöön

Historiallinen ratahanke Suomen ja Ruotsin välillä parantaa turvallisuutta ja huoltovarmuutta

Koko Suomen turvallisuudelle ja huoltovarmuudelle merkittävän Laurila-Tornio-Haaparanta-rataosan sähköistyshankkeen rakennustyöt valmistuivat alkuvuodesta 2025. Hankkeessa sähköistettiin rataa Suomen puolella noin 22 kilometriä ja Ruotsin puolella noin kilometrin verran. Fintrafficin raideliikenteenohjaus oli mukana hankkeessa tekemässä riskikartoituksia sekä luomassa uusia, yhteisiä toimintamalleja Väyläviraston ja Ruotsin raideliikenteenohjauksesta vastaavan Trafikverketin kanssa. Lisäksi on esimerkiksi asennettu Ruotsin puoleiselle asemalle Fintrafficin raideliikenteenohjauksen matkustajainformaationäyttöjä, joissa tieto esitetään kahdella kielellä.

Tornion ja Haaparannan alue on kansainvälisen liikenteen solmukohta, jonka kautta kulkee useita merkittäviä liikenneyhteyksiä Keski-Eurooppaan. Laurila-Tornio-Haaparanta-rataosan sähköistyshanke on ensimmäinen väylähanke, jossa Pohjois-Suomi ja Pohjois-Ruotsi tekivät yhteistyötä pohjoisten väylien turvallisuuden ja huoltovarmuuden parantamiseksi.

- Hankkeesta tekee historiallisen se, ettei tämän tyyppistä sähköratayhteyttä ole vielä rakennettu Suomesta ulkomaille. Tulevaisuudessa tavarat ja ihmiset pääsevät liikkumaan Suomesta Eurooppaan myös raiteita pitkin. Tämä luo uudenlaisia mahdollisuuksia lisätä liikkumisen kustannustehokkuutta ja ekologisuutta, kun myös meri- ja lentoliikennettä voidaan joiltain osin tarvittaessa siirtää sähköradalle, kertoo palvelujohtaja Tuomas Lehteinen Fintrafficista.

Hankkeen alkaessa maailmantilanne oli hyvin erilainen nykyhetkeen verrattuna. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja Suomen liittyminen NATO:n jäseneksi ovat tuoneet viime vuosina korostetulla tavalla näkyväksi huoltovarmuuden kehittämisen merkityksen. Maareitti Ruotsin kautta Eurooppaan on tärkeä, sillä junaliikenne voisi korvata osittain meriliikennettä vakavissa häiriötilanteissa.

Uusia mahdollisuuksia matkustaja- ja tavarajunaliikenteelle

Huoltovarmuuden parantumisen lisäksi saadaan uudenlaisia mahdollisuuksia matkustaja- ja tavaraliikenteen käynnistämiseen Suomen ja Ruotsin välisillä raiteilla. Matkustajaliikenteen arvioidaan voivan käynnistyä alkuvuodesta 2026, mutta tavaraliikenteen osalta liikennöinti voidaan aloittaa jo aiemmin. Hankkeesta on saatu monipuolista oppia rajat ylittävään liikenteenohjauksen yhteistyöhön.

-  Monella tasolla käyty syvällinen keskustelu toisen maan raideliikenteenohjaustoimijan kanssa on lisännyt ymmärrystä ja tuonut oppia molemmille. Olemme pystyneet luomaan jo alusta saakka selkeää toimintamallia rajat ylittävälle liikenteenohjaukselle. Tämä voi tuoda Suomelle uudenlaisia mahdollisuuksia avata kansainvälistä raideliikennettä muihinkin maihin tulevaisuudessa, pohtii Lehteinen.

Liikenteenohjauksen yhteistyö kahden maan välillä luo mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös matkustajainformaation kehittämiseen. Hankkeessa on esimerkiksi asennettu Ruotsin puoleiselle asemalle Fintrafficin raideliikenteenohjauksen matkustajainformaationäyttöjä, joissa tieto esitetään kahdella kielellä.

Tulevana keväänä harjoitellaan operatiivista yhteistyötä käytännössä

Vaikka rataosan sähköistäminen on sinänsä yksinkertainen asia, on kokonaisuus iso, kun yhteensovitetaan kahden eri maan erilaisia toimintamalleja. Hanke on sujunut jouhevasti hyvässä yhteishengessä Väyläviraston, Trafikverketin ja Fintrafficin raideliikenteenohjauksen kesken.

- On ollut hienoa nähdä, kuinka innokkaita ja sitoutuneita ihmisiä hankkeessa on ollut mukana. Tämä on ollut Fintrafficille myös hieno mahdollisuus tuoda kansainvälisellä tasolla näkyväksi niin teknistä kuin toiminnallistakin raideliikenteenohjauksen osaamistamme. Olemme päässeet aidosti vaikuttamaan esimerkiksi rataosuuden ohjeistuksiin, kertovat pääkouluttaja Sauli Nieminen ja kehityspäällikkö (sähkörata) Pekka Rintala Fintrafficista.

Viime vuonna hankkeessa keskityttiin yhteisten ohjeistusten ja toimintamallien kehittämiseen. Tammikuussa 2025 järjestettiin ensimmäinen häiriötilanteiden case-harjoitus, jossa Ruotsin Trafikverket ja Fintrafficin raideliikenteenohjaus harjoittelivat yhdessä kommunikoinnin ja yhteistyön sujuvuutta isommissa raideliikenteen häiriötilanteissa.

Ensimmäisen harjoituskokonaisuuden perusteella huomattiin, että hankkeen aikana yhdessä luodut ohjeistukset rataosalle ovat hyvällä mallilla. Seuraavaksi ohjeistuksiin tehdään tarvittavia tarkennuksia ennen keväällä järjestettävää toista harjoituskierrosta.

Lisätietoja hankkeesta: https://vayla.fi/laurila-tornio-haaparanta

Jaa