Hyppää pääsisältöön
Lennonneuvontatiimi

Lennonvarmistuksen FPC-yksikössä puhaltavat uudet tuulet

Fintrafficin lennonvarmistuksen FPC-yksikön lennonneuvojat ovat turvallisen lentämisen avainhenkilöitä: työ on luonteeltaan tukevaa, mutta ilman sitä lentäminen tai lennonjohto ei voisi toimia. Toukokuussa FPC:n pitkäaikainen päällikkö eläköityi, ja yksikköä johtamaan siirtyi ilmailualan eri tehtävissä pitkään toiminut Sanna Pettersson. Millaisia muutoksia päällikön vaihdos on tuonut jo mukanaan? Kuinka uusi koulutussuunnitelma tulee tehostamaan FPC:n toimintaa? Mitä muuta merkittävää yksikössä on tapahtunut viime aikoina?

Lennonvarmistuksen FPC-yksikössä työskentelevät lennonneuvojat vastaavat lentoihin liittyvästä tiedonjaosta sekä lentojen suunnittelusta. Toiminta perustuu lakisääteisiin prosesseihin, ja kaikki lentoihin liittyvä alustava työ tehdään lennonneuvonnan kanssa. Lennonjohdolle lento siirtyy vasta siinä vaiheessa, kun istutaan fyysisesti koneessa. 

- Lennonneuvonnan palvelut täydentävät ja parantavat asiakkaidemme toiminnan turvallisuutta, kapasiteettia ja tehokkuutta. Tavoitteeni yksikön päällikkönä on tuoda selkeyttä ja johdonmukaisuutta pitkän tähtäimen suunnitelmiin ja sisäiseen viestintään. Haluan olla mahdollisimman läpinäkyvä ja tasapuolinen päällikkö, joka vaatii paljon, mutta osaa myös joustaa, Sanna kertoo tavoitteistaan uuden roolinsa suhteen.

Useita konkreettisia muutoksia yksikön toimintatapoihin

Vaikka päällikön vaihdoksesta on vasta muutama kuukausi, on FPC:ssä nähty jo nyt useita konkreettisia muutoksia yksikön toimintatapoihin. Esimerkiksi henkilöstöhallintaa on tehty selkeämmäksi siirtämällä erilaisia ohjeistuksia ja vuorolistoja paperisesta sähköiseen muotoon sekä sovittu, että henkilöstöön liittyvät hallinnolliset asiat kulkevat jatkossa vain yksikön päällikön kautta.

- Siinä missä henkilöstöhallintaan liittyviä asioita on selkeytetty yhden henkilön alle, on muissa asioissa keskitytty jakamaan vastuuta. Jokaiselle tehtävällemme on oltava backup, jotta voimme varmistaa, että kriittisen toiminnan kannalta tärkeät erikoistiedot ovat saatavilla 24/7, Sanna avaa tekemiensä muutosten taustoja.

Pidemmän aikavälin suunnitelmallisuutta Sanna on lähtenyt puolestaan viemään eteenpäin yhdessä FPC Managementin kanssa. Management-tiimiin kuuluvat FPC-yksikön operatiivinen päällikkö, Marianne Remes, ja koulutusvastaava, Mujesira Zdraveski, NOTAM-toimiston päällikkö, Jari Piksilä, sekä FDA-asiantuntija, Anssi Öhberg, jotka kokoontuvat vähintään kahden viikon välein yhteiseen tilannekatsaukseen.

- Työssämme yhdistyvät sekä operatiivisesti nopeatahtiset että analysointia vaativat tehtävät. Kun pystymme katsomaan toimintaamme yhdessä hieman pidemmälle, voimme siirtyä reagoinnista kohti ennakoivampaa työskentelytapaa. Näin pystymme esimerkiksi varaamaan riittävästi työaikaa kokonaisuuden kannalta tärkeimmille asioille sekä välttämään turhat keskeytykset, joita seuraa, kun joudumme reagoimaan yllättäviin tilanteisiin, jotka olisivat toisenlaisella toimintamallilla olleet ennakoitavissa, Sanna jatkaa.

Uusi koulutussuunnitelma tehostaa kouluttamista ja tuo joustavuutta rekrytointiin

Yksi merkittävä, hiljattain valmistunut muutos yksikössä on lennonneuvojien uusi koulutussuunnitelma. Aiemmin FPC:n uudet työntekijät ovat osallistuneet lennonjohdon peruskurssille ja saaneet työpistekoulutuksen operatiivisen työn yhteydessä. Tämä on osaltaan määrittänyt koulutusrytmiä ja koulutuksen kestoa sekä sitonut uusien työntekijöiden kouluttamisen lennonjohtokurssin alkamisajankohtiin. Uusi koulutussuunnitelma ei muuta koulutuksen varsinaista sisältöä, vaan mahdollistaa peruskurssia vastaavien tietojen antamisen joustavammin ja tehokkaammin FPC:n oman yksikön ja Avia Collegen kouluttajien toimesta.

- FPC:n oma peruskurssi tutustuttaa uudet työntekijämme lennonvarmistukseen ja juuri meidän työmme kannalta tärkeimpiin osa-alueisiin. Työpistekoulutus tapahtuu uudessa koulutusmallissa simulaattori- ja luokkaopetuksena, mikä nopeuttaa koulutusta useammalla viikolla. Koulutus on nyt suunnitelmallisempaa, tehokkaampaa ja laadukkaampaa, kertoo FPC-yksikön koulutusvastaava Mujesira uuden koulutusmallin tuomista hyödyistä.

Lennonneuvonta on Suomessa ainutlaatuinen kokonaisuus, eikä vastaavaa löydy tässä muodossa koko Euroopasta. FPC-yksikköön onkin tullut useampia koulutuskyselyitä kansainvälisiltä lennonvarmistuksen toimijoilta. Sanna kertoo, ettei mahdollisuutta kansainvälisiin koulutuksiin suljeta pois, mutta koulutusten suunnitteluun ja toteutukseen on oltava riittävät resurssit ennen niihin lupautumista.

Jaa