Hyppää pääsisältöön
Liikennepäivystäjä Marko Lassila tietokoneella

Liikennetiedottamisella tähdätään turvalliseen ja entistä sujuvampaan tieliikenteeseen

Oletko koskaan miettinyt mistä johtuu, että maanteiden varsilla olevat sähköiset varoitustaulut tietävät aina varoittaa teiden liukkaudesta tai edessä olevasta ruuhkasta? Tai miten vaihtuviin nopeusrajoitusmerkkeihin ilmaantuu onnettomuustilanteissa välittömästi alennetut nopeusrajoitukset? Entäpä tiedätkö mistä radio, lehdet ja televisio saavat tietonsa juhlapyhien liikenteen sujuvuudesta tai muista poikkeustilanteista?

Suomessa riittää maanteitä ja ajettuja kilometrejä. Maanteitä on peräti 78 000 kilometriä, joissa ajetaan vuosittain lähes 36 000 miljoonaa kilomeriä. Jotta liikenne sujuisi pääteillämme mahdollisimman turvallisesti, Fintrafficin tieliikennekeskuksessa tehdään töitä kellon ympäri liikennetiedottamisen parissa. Mutta mitä kaikkea 24/7/365 pyörivän Fintrafficin tieliikennekeskuksen tehtäväkenttään kuuluukaan? Siihen pääset kurkistamaan sisään nyt, kun haastateltavana on liikennepäivystäjä Marko Lassi Fintrafficin tieliikennekeskuksesta.

Turvallista liikkumista ohjataan monenlaisella tekniikalla

Vuonna 2020 Suomen maanteillä liikkui keskimäärin 1 265 autoa vuorokaudessa, josta Uudenmaan osuus oli keskimäärin 4 575 autoa vuorokaudessa, Kanta-Hämeen osuus 1 843 autoa ja Päijät-Hämeen osuus 1 712 autoa vuorokaudessa yhtä kilometriä kohden laskettuna. Näidenkin ajettujen kilometrien turvallisuutta ja sujuvuutta on varmistettu tieliikennekeskuksesta.

- Fintrafficin tieliikennekeskuksen toiminnassa kaikki lähtee liikkeelle reaaliaikaisesta tilannekuvasta. Tätä saamme paitsi kumppaneiltamme ja tiellä liikkujilta, niin myös tienvarsitelematiikan tuottamana jatkuvana syötteenä. Kaikkiaan noin 20 000 liikenteenhallinta- sekä keli- ja säälaitetta antavatkin meille reaaliaikaista herätedataa kaikkialta Suomen pääväyliltä. Tiestöltä löytyy esimerkiksi erilaisia antureita, jotka mittaavat liikennemääriä ja nopeutta sekä tienpinnan lumi- ja jäätilannetta. Lisäksi tiesääasemat keräävät maanlaajuisesti säähavaintoja, kuten tietoa sateen ja lumen määrästä, taustoittaa Marko Lassi.

Kaiken keräytyvän tiedon pohjilta tieliikennekeskus ohjaa muun muassa vaihtuvia nopeusrajoituksia sekä sähköisiä varoitusmerkkejä ja opasteita, jotta liikenne olisi mahdollisimman sujuvaa ja turvallista.

- Mikäli esimerkiksi tielle asennetut anturit havaitsevat, että ajoneuvojen vauhti alkaa hidastua tai tiellä liikkuu poikkeuksellisen paljon autoja, antaa järjestelmä meille ehdotuksen laskea nopeusrajoitusta tai lisätä varoituksen ruuhkasta. Samoin järjestelmä antaa ehdotuksen laskea nopeusrajoitusta esimerkiksi tilanteessa, jossa tiesääasema havaitsee poikkeuksellisen rankan sadekuuron tai lumipyryn, joka hankaloittaa ajo-olosuhteita, kertoo Marko Lassi.

Häiriötilanteista tiedotetaan monissa eri kanavissa

Fintrafficin tieliikennekeskuksesta lähtee vuosittain 10 000 liikennetiedotetta eri viestintäkanaviin, kuten eri tiedotusvälineille ja sosiaalisen median kanaviin. Liikennetiedotteet jaetaan myös Liikennetilannepalvelussa sekä avoimen rajapinnan kautta Digitrafficissa eri palveluiden sovelluskehittäjien käyttöön. Fintrafficin tuottamaa tietoa näkyy lisäksi muun muassa autojen navigaattoreissa ja kansainvälisissä karttapalveluissa.

Onnettomuudet ja huono ajokeli ovat yleisimpiä liikenteeseen vaikuttavia häiriötilanteita. Kesäisin poikkeuksellisia liikennejärjestelyjä aiheuttavat myös tieverkoston korjaustyöt tai vaikkapa erikoiskuljetukset.

- Tieliikennekeskuksestamme lähtee vuosittain 10 000 liikennetiedotetta, minkä lisäksi vastaamme Fintrafficin Tienkäyttäjän linjan puheluista, jonne tienkäyttäjät ilmoittavat akuutit tienkäyttöä vaarantavat asiat. Kaikkiaan puheluita tulee tieliikennekeskukseemme vuosittain lähes 150 000. Vastaammekin, että erilaisissa poikkeus- ja häiriötilanteissa tieto kulkee eri viranomaisten, kuten poliisin ja pelastuksen sekä esimerkiksi tiepuolen urakoitsijoiden ja kunnossapidon suuntaan, kertoo Marko Lassi.

Fintrafficin tieliikennekeskuksella on erityisen tärkeä rooli silloin, kun tiellä tapahtuu onnettomuus tai muu vastaava häiriötilanne.

- Tämä generoi usein tapahtumaketjun, jossa tieliikennekeskus paitsi tiedottaa tapahtumasta liikennetiedotteilla, niin huolehtii esimerkiksi sähköisten merkkien, opasteiden ja varoitusten muutoksista sekä antaa tarvittavia lisätietoja poliisille ja pelastukselle. Tieliikennekeskuksen vastuulle kuuluu myös yhteydenpito urakoitsijoiden suuntaan, jos onnettomuuspaikalla tarvitaan ajoradan siivous- tai korjaustöitä, kertoo Lassi.

 

Miltä liikenne Suomen pääteillä näyttää juuri nyt? Ota seurantaasi Fintrafficin Liikennetilannepalvelu osoitteessa https://liikennetilanne.fintraffic.fi/. Löydät palvelusta esimerkiksi tieliikenteen häiriöt, tietyöt, kelikamerakuvat ja tiesääasematiedot, liikennemäärät ja monet muut. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi myös Play Storesta tai App Storesta.

Jaa