Vuosi 2025 on jo hyvässä vauhdissa, mutta pysähdytään hetkeksi katsomaan mitä saimme yhdessä aikaan Liikenteen dataekosysteemissä vuonna 2024.
🚗 Tieliikenteen tilannekuva
Edistimme tiedonjakoa reaaliaikaisen liikennetiedon jakamista koskevaan EU-sääntelyyn liittyen (RTTI-asetus). Toisena keskeisenä teemana oli liikenneturvallisuuteen liittyvä reaaliaikainen tieto (SRTI). Selvensimme päivitetyn sääntelyn vaikutuksia ja valmistelimme toimijoita tulevien vuosien datavaatimuksiin.
Aloitimme myös yksityisteiden tietomallien kokoamisen - kartoitimme olemassa olevat mallit ja tunnistimme tarvetta uusille, yhteiskäyttöisille malleille. Yhteistyö eteni esimerkiksi Tietietofoorumin ja työryhmien kautta. Vuoden aikana käynnissä oli useita hankkeita, mm. TIESIT, Take Me Home Country Road ja tien leveystiedon tekoälypilotti.
🚉 Älykäs raideliikenne
Raideliikenteessä paransimme merkittävästi yhteentoimivaa tiedonhallintaa. Lisäksi edistimme aktiivisesti digitaalisen kaksosen kehittämistä.
Syvensimme yhteistä ymmärrystä useiden toimijoiden esitysten ja yhteisen näkemyksen työstämisen kautta, erityisesti liittyen raideliikenteen jaettuun tilannekuvaan tarvittaviin tietokokonaisuuksiin. Yhteentoimiva tiedonhallinta mahdollistaa älykkäämmät ja tehokkaammat ratkaisut, jotka parantavat raideliikenteen toimivuutta ja kustannustehokkuutta.
🛴 Matkatieto yli kulkumuotojen
Rakensimme yhteistyötä mikroliikkumis- ja taksitoimijoiden kanssa. Esimerkkinä Bolt liittyi mukaan Digitransittiin yhdeksi matkaketjupalveluiden osaksi.
Toinen tärkeä askel oli matkatiedon yhteensopivuuden parantaminen EU- ja pohjoismaisella tasolla. Edistimme NeTEx-standardiin siirtymistä, joka auttaa yhdistämään eri toimijoiden matkailutiedot. Ensimmäiset valtakunnalliset yhteensopivat aineistot saatiin muodostettua matkatietotoimijoiden rajapinnoista
Esimerkiksi VR teki merkittävän harppauksen siirtyessään käyttämään tätä standardia tuotannossaan.
🚛 Logistiikka
Työryhmä perehtyi vuoden aikana logistiikan tietoaineistojen laatuun, digitaalisiin arvoketjuihun ja logistiikan päästötietoihin. Myös tulevat säädökset, toimijoiden innovatiiviset ratkaisut ja selvitykset olivat esillä työryhmien tapaamisissa.
🇪🇺 EU-yhteistyö ja data-avaruudet
Perehdyimme eri toimialojen data-avaruuskehitykseen Suomessa ja maailmalla, mm. matkailussa, maataloudessa ja rakennusalalla ja kasvatimme ymmärrystämme data-avaruuksien käytännön toteuttamisen haasteista. Tämä auttaa hahmottamaan data-avaruuksien merkitystä oman liiketoiminnan kannalta.
Tutustuimme myös eri data-avaruustoimijoihin Suomessa ja maailmalla, esimerkkeinä DataspaceEurope ja Catena-X. Tätä kautta löysimme uusia jäseniä valmisteilla oleviin hankkeisiin.
🌍 Vientiklusterin vuosi 2024
Kartoitimme, mitä liikenteen datapalveluihin liittyvää osaamista Suomesta jo löytyy, ja nostimme esiin ne teemat, joissa suomalaiset ovat edelläkävijöitä. Käynnistimme Liikenteen datapalveluiden vientiklusterin (TAG) yhteistyössä edelläkävijäyritysten kanssa.
Vuoden aikana ovia kolkuteltiin Italiasta Dubaihin, isännöimme delegaatioita Los Angelesista Arabiemiraatteihin, tapasimme kymmeniä potentiaalisia kumppaneita Turkista Jordaniaan ja esittelimme osaamistamme lukuisissa tapaamisissa. Tavoitteena oli löytää win-win-ratkaisuja suomalaisille ja kansainvälisille kumppaneille.
Vuosi oli täynnä arvokkaita oppeja ja lupaavia mahdollisuuksia uudelle yhteistyölle ja liiketoiminnalle. Yhteenvetona yli
5 kansainvälistä tapahtumaa,
yli 10 delegaatiota Suomeen ja Suomesta,
klusteriin liittyviä keskusteluja noin 50 suomalaisyrityksen kanssa,
noin 100–150 vientimahdollisuuksiin liittyvää tapaamista, jotka johtivat 10–15 miljoonan euron arvoisiin liideihin.
Vuosi 2024 osoitti jälleen, että yhteistyössä on voimaa! Eri osa-alueiden työryhmätyöskentelyn lisäksi kokoonnuimme koko porukalla joka toinen kuukausi kuulemaan työryhmien saavutuksia ja mielenkiintoisia alustuksia eri teemoista. Sekä liikenteen dataekosysteemi että vientiklusteri olivat molemmat näkyvästi esillä syyskuussa ITS World Congressissa Dubaissa.
Kiitos kaikille 226 jäsenelle, työryhmien työstä vastanneille ja puhujavieraillemme.