Datatalous luo Suomessa liikenteeseen satojen miljoonien eurojen arvon. Fintrafficin kaikki liikennemuodot yhdistävä rooli on tuonut viime vuosina liikennealan toimijat saman pöydän ääreen rakentamaan yhdessä dataan pohjautuvaa liikenteen dataekosysteemiä. Kevään ja kesän aikana Fintrafficissa tutkittiin konsulttitoimisto FLOU:n kanssa tämän ekosysteemin vaikuttavuutta. Millaisia tuloksia vaikuttavuudesta nousi tutkimuksessa esiin? Miten vaikuttavuutta tullaan mittaamaan tulevaisuudessa?
Fintrafficin koordinoiman liikenteen dataekosysteemin tavoitteena on kehittää kotimaiseen ja kansainväliseen markkinaan tarjottavia kilpailukykyisiä ja skaalattavia liikenne- ja liikkumispalveluita, jotka mahdollistavat liikennemuotoja yhdistäviä turvallisia, vähäpäästöisiä ja käyttäjälähtöisiä matka- ja logistiikkaketjuja.
- Viime vuonna liikenteen datatalouden arvo oli peräti 400 miljoonaa euroa ja Fintrafficin osuus Suomen liikenteen datataloudesta noin 40 miljoonaa euroa. Vaikuttavuus ja sen todentaminen ovat keskeisiä asioita liikenteen dataekosysteemin rakentamisessa ja liikenteen datatalouden edistämisessä, sillä maailmanlaajuisesti liikenteen dataekosysteemeistä on vain rajallinen määrä tietoa saatavilla, kertoo Fintrafficin kehityspäällikkö Serkan Tetik.
Fintrafficin ja FLOU:n tekemässä tutkimuksessa pyrittiin löytämään vastauksia siihen, kuinka liikenteen dataekosysteemin digitalisaatioastetta voidaan edistää ja mitata. Tutkimuksessa rajattiin ekosysteemi datan, infran ja yhteistyön osa-alueisiin, esimerkiksi tekniseen infraan ja tietomallistandardeihin.
Fintrafficin datan vaikuttavuus syntyy esimerkiksi aikatiedon kautta
Dataekosysteemi synnyttää suoria vaikuttavuuksia liikenteen parissa toimivien yhtiöiden liiketoimintaan, mutta myös epäsuoria vaikuttavuuksia yhteiskunnallisella tasolla. Liikennedatan päälle on muodostunut esimerkiksi uudenlaisia palveluita, jotka ovat kasvattaneet yrityksiä ja lisänneet ihmisten hyvinvointia. Osana ekosysteemityötä Fintraffic tarjoaa laaja-alaisesti avointa dataa liikenteen toimijoiden käyttöön.
- Fintrafficin datan osalta vaikuttavuutta syntyy esimerkiksi aikatiedon kautta säästyneenä aikana, euroina ja pienentyneinä päästöinä. Vaikuttavuuden arvioinnissa haasteeksi nousi se, ettei Digitraffic- ja Digitransit-alustojen kautta jaetun datan kaikista käyttötapauksista tai käyttömääristä ollut saatavilla tietoa tutkimusta varten, avaa Tetik tutkimustuloksia.
Fintraffic on toiminut aktiivisena liikenteen dataekosysteemin edistäjänä jakamalla raakaa ja jalostettua dataa sekä tuottamalla erilaisia tiedon palveluita liikennealan käyttöön. Vuonna 2022 Fintraffic saavuttikin selvityksen mukaan Suomen liikennedatataloudesta 10–40 miljoonan euron liiketoimintavaikuttavuuden ja 4–26 miljoonan euron yhteiskunnallisen vaikuttavuuden.
Tulevaisuudessa vaikuttavuutta voidaan mitata monella tavalla
Arvoa dataekosysteemistä on niin liikennealan toimijoille kuin matkustajillekin, mutta vaikuttavuus syntyy pitkällä aikavälillä. Jatkossa liikenteen dataekosysteemin vaikuttavuutta voidaan mitata Fintrafficissa esimerkiksi Digitraffic-alustan ulkoisten datalähteiden määrällä. Myös palveluiden käyttäjämäärä ja kokonaismarkkinoiden markkinaosuus, datan käyttövolyymi ja käyttötapausten seuranta, käyttäjäpalautteet sekä dataprojektien seuranta ja mittaaminen tarjoavat mahdollisuuden datan vaikuttavuuden mittaamiseen.
- Voimme lisäksi toteuttaa tulevaisuudessa vuosittaisia yrityskyselyitä tai haastatteluja datasta ja sen käytöstä. Esimerkiksi tieto dataa käyttävien yritysten lukumäärästä, koosta, tuottavuudesta, tuotteista ja palveluista, datan vaikutuksista sekä liikenteen dataan pohjautuvien investointien suuruudesta tarjoavat kaikki mittareita vaikuttavuuden mittaamiseen, summaa Tetik.