Hyppää pääsisältöön
lennonjohtosimulaattori

Luxemburgin lennonvarmistuspalveluiden tuottaja simuloi Suomessa menestyksekkäästi uusia työmenetelmäkonsepteja

Luxemburgin lennonjohdolle simuloitiin ja testattiin uutta työmenetelmäkonseptia Fintrafficin lennonvarmistuksen Avia Collegen simulaattoreissa 25.11.-5.12.2024. Validoinnin tavoitteena oli saada uusista työmenetelmistä dataa, jonka perusteella pystytään todentamaan niiden käytännön toimivuus ja edellytykset operatiiviselle käyttöönotolle. Simuloinnit ja testaukset sujuivat menestyksekkäästi, hyvässä yhteistyössä eri osapuolten kanssa.

Luxemburgissa lennonvarmistuspalveluista vastaava Luxembourg Air Navigation Administration on simuloinut Suomessa uudenlaisia lennonjohdon työmenetelmiä. Tammikuussa käynnistynyt kansainvälinen yhteistyö toi parhaimmillaan parikymmentä kansainvälistä vierasta kerralla Fintrafficin lennonvarmistuksen vieraiksi työmenetelmien simulointia varten.

- Toteutimme kattavan simulaatiojakson läheisen asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme, Luxembourg Air Navigation Administrationin (ANA), kanssa. EUROCONTROLin ja NLR:n avulla pystyimme toteuttamaan yli viisikymmentä simulaatiota vain yhdeksässä päivässä. Kaikkien osapuolten ammattitaito ja omistautunut asenne mahdollisti ainutlaatuisen työilmapiirin ja tiiviin keskittymisen tehtävän suorittamiseen, kertoo Avia Collegen myynti- ja markkinointipäällikkö Thomas Karlström Fintrafficin lennonvarmistuksesta.

Simuloidut työmenetelmät tulevat herättämään mielenkiintoa lennonvarmistuksen toimijoissa

Luxemburg Air Navigation Administrationin edustajien simuloimat työmenetelmät tulevat herättämään mielenkiintoa lennonvarmistuksen toimijoissa, sillä niissä testataan, miten eri työmenetelmät vaikuttavat työkuormaan ja turvallisuuteen. Simuloinnin tulosten perusteella voidaan tuoda aivan uudenlaista toimintamallia alalle tai toisaalta huomata, ettei näitä työmenetelmiä kannatakaan toteuttaa tällä tavalla.

- Pidimme useita työpajoja yhdessä lennonjohtajiemme kanssa ennen simulaatioita määrittääksemme erilaiset toimintakonseptit ja niissä mahdollisesti esiin nousevat vaaranpaikat sekä määrittääksemme simuloitavat harjoitukset. Varsinaisten simulaatioiden aikana lennonjohtajamme työskentelivät näiden eri skenaarioiden kanssa mitaten työkuormaa ja koordinointitapoja sekä sitä, kuinka mahdollisia ongelmatilanteita ratkaistaan ja lievennetään, kertoo COO Claude Schmit Luxembourg Air Navigation Administrationista.

Simulaatioita observoimassa oli edustajia lentoyhtiöistä ja Luxemburg NSA:sta tuomassa näkemystä siitä, miltä työmenetelmät näyttävät pilotin näkökulmasta. Lisäksi eurooppalaista ilmailua tukeva yhteenliittymä, EUROCONTROL, toi simulaatioihin mukaan oman syvän asiantuntemuksensa ilmailusta.

- Kiitoteiden turvallisuus on yksi operatiivisen turvallisuuden prioriteeteistamme EUROCONTROLissa, ja olemme työskennelleet Luxembourg Air Navigation Administrationin kanssa tukeaksemme heitä tässä kokonaisvaltaisessa projektissa. EUROCONTROLina meille on tärkeää investoida ja olla mukana tämän tyyppisissä projekteissa sekä työskennellä tiiviisti yhdessä verkoston eri toimijoiden kanssa. Tällaisen yhteistyön kautta autamme parantamaan koko verkoston suorituskykyä, kertoo Tzvetomir Blajev, joka vastaa operatiivisen koordinoinnin turvallisuudesta EUROCONTROLissa.

Seuraavaksi kahden viikon simulointijakson aikana kerätty data toimitetaan hollantilaiselle tutkimus- ja kehityslaitos Royal NLR:lle, joka koostaa niistä raportin yhdessä EUROCONTROLin asiantuntijoiden kanssa. Tulosten pohjalta on mahdollista arvioida mikä simuloiduista konsepteista on turvallisin ja käytännöllisin juuri Luxemburgin lentoaseman layoutin ja tilanteen näkökulmasta.

Erinomainen simulaattoriympäristö yhdistettynä vahvaan ammattitaitoon

Fintrafficin lennonvarmistus toimi prosessissa puolueettomana järjestäjätahona. Yksi syy, miksi simuloinnit haluttiin toteuttaa juuri Suomessa, on laadukas simulaattoriympäristö, jolla saadaan aikaan lähes autenttinen kokemus simuloitavasta tilanteesta. Fintrafficin kanssa työskentely oli myös luxemburgilaisille jo tuttua aiempien lennonjohtajien koulutusten myötä.

- Suomi oli meille helppo valinta, sillä Fintrafficilla on jo koko lentokenttämme, lähestymisalueemme ja ilmatilamme valmiina mallinnettuna simulaattoreissaan aiemman yhteistyömme ansiosta. Lisäksi Fintraffic on ollut yhteistyövuosiemme aikana joustava ja reagoiva kumppani silloinkin, kun meillä on ollut heille erityisiä pyyntöjä. He olivat tiiviisti mukana valmistelemassa näitä simulointeja sekä järjestivät hyvin kahden viikon ajanjakson, jotta pystyimme toteuttamaan prosessin käytännössä, kiittää Schmit.

- Fintrafficin lennonvarmistuksen tilat tukevat hyvin tämän projektin tavoitteiden saavuttamista. Fintrafficin arvo ei kuitenkaan ole vain sen teknisissä valmiuksissa ja tiloissa. Simulaattoreihin liittyvän ammattitaidon taso yhdistettynä vahvaan operatiivisen toiminnan ja turvallisuuden osaamiseen ovat tärkeitä projektin kokonaisuuden kannalta. Fintrafficissa ihmiset ovat hyvin sitoutuneita alusta loppuun: he ymmärtävät projektin tarkoituksen ja pitävät silmät auki tuleville askeleille. Näin he pystyvät helposti sopeutumaan ja toimimaan, kun on aika toteuttaa nuo askeleet. Olemme tyytyväisiä yhteistyöhön Fintrafficin kanssa tässä, jatkaa Blajev.

Jaa