Maantieliikenteen automaatio ja digitalisaatio ovat viimeisten vuosien aikana edenneet isoin harppauksin. Kehitys näkyy älyllistyvien autojen lisäksi tiepuolen infrastruktuurissa, jossa liikenteenohjausjärjestelmät välittävät turvallisen ja sujuvan liikenteen varmistamiseksi yhä kattavampaa tietoa keli- ja liikenneolosuhteista. Fintrafficin Digitraffic-tietoalustalle on tammi-marraskuun aikana tehty keskimäärin lähes 300 miljoonaa tiepuolen rajapintakutsua kuukaudessa ja kaikkiaansa Digitrafficin jakelema datamäärä on ollut tähän saakka noin 10 %:n vuosikasvussa.
- Maantieliikenteen liikenne- ja olosuhdetiedon kysyntä on hyvässä kasvussa. Tänä vuonna Digitraffic-tietoalustamme kautta on haettu pelkästään kamerakuvia noin 260 miljoonaa kertaa kuukaudessa, joka tarkoittaa keskimäärin 6000 hakua minuutissa. Se kertoo, että avoin data virtaa. Kysyntää on ollut myös tiesäädatalle, maantieliikenteen automaattisten mittausasemien tiedoille, keliennusteille, liikennetiedotteille ja kunnossapitotiedoille. Perinteinen liikennetiedottaminen on siten ottamassa askelia entistä enemmän digitalisaatiota hyödyntävään suuntaan ja se näkyy nyt paitsi datan määrissä, niin myös sisällöissä ja sitä kautta itse tiedon hyödynnettävyydessä, kertoo Fintrafficin tiepuolen suunnittelusta asiantuntija Jani Laiho.
Digitalisaatio luo pohjaa, jota turvallinen, tehokas ja kestävään kehitykseen tähtäävä maantieliikenne edellyttää
Fintrafficissa liikenne- ja olosuhdedataa tuottaa maanteiltä ja tunneleista kaikkiansa 20 000 liikenteenhallinta- sekä keli- ja säälaitetta. Ohjaamme tieliikennekeskuksestamme liikenne- ja säätilannedatan perusteella esimerkiksi turvallisuuden kannalta kriittisten tunneleiden toimintaa sekä maanteiden häiriötilanteiden hoitoa. Infran keräämää dataa virtaa samalla entistä enemmän eri sovelluskehittäjien hyödynnettäväksi.
- Fintrafficin tieliikenteenohjauksella on selkeä tehtävä. Vastaamme, että liikenne kumipyörillä sujuu mahdollisimman turvallisesti ja sujuvasti kaikissa tilanteissa. Tämä edellyttää toimivaa tiedonvaihtoa, jossa datan on virrattava myös muun muassa maantieinframme ja eri sovellusten välillä. Digitraffic-tietoalustamme rajapintakutsujen määrä onkin kasvanut vuosi vuodelta. Esimerkiksi kolmen vuoden takaiseen verrattuna kelikamerakuvien hakumäärät ovat nousseet yli 80 prosentilla ja kelikameradataa ajetaankin ulos jo 310 teratavun vuosivauhtia. Myös muut tieliikennedatan hakumäärät ovat vastaavalla ajanjaksolla moninkertaistuneet ja puhutaan jopa 170 prosentin kasvusta, jatkaa Jani Laiho.
Kevyen ja raskaan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistamisen lisäksi automatisoituva tieliikenne tuo ratkaisuja muun muassa kohdennetumpaan kunnossapitoon, hälytysajoneuvojen liikennevaloetuisuuksiin, tarkempaan ja ajantasaisempaan tietyötiedottamiseen jne.
- Kehittyvä liikennejärjestelmä ja sen tavoitteet tarvitsevat toteutuakseen jatkuvaa digitalisaatio- ja automaatiokehitystä, jossa datan on virrattava ja yhteistyön oltava saumatonta. Yksi esimerkki tällaisesta rajat ylittävistä älyliikenteen hankkeista on pohjoismainen Nordic Way3-hanke, jossa teemme pilotteja tiedonvaihtoalustaan, liikennevaloihin ja hälytysneuvojen varoituksiin liittyen, jotta ajoneuvot, maastossa oleva infralaitteisto sekä tieverkostoa hallinnoivat viranomaiset voisivat vaihtaa tietoa keskenään entistä saumattomammin. Tiedonvaihdon merkitys korostuu etenkin yllättävissä liikenneolosuhteissa, kuten onnettomuustilanteissa, ruuhkissa ja säätilan muutoksissa, kertoo Laiho.
Haluatko tietää Fintrafficin roolista maantieliikenteen keskiössä enemmän? Tutustu verkkosivujemme uutisista vaikkapa siihen, mitä automatisoituva maantieliikenne tarkoittaa, mistä Nordic Way 3 -hankkeessa onkaan kyse, mitä kaikkea Fintrafficin tieliikennekeskuksessa tehdään nyt talvikaudella, mitä mieltä tiellä liikkujat ovat liikennetiedottamisesta ja miten huolehdimme tunneleiden turvallisuudesta. Käy kurkkaamassa myös miltä liikenne Suomen pääteillä näyttää juuri nyt ja ota seurantaasi Fintrafficin Liikennetilanne-palvelu osoitteessa liikennetilanne.fintraffic.fi. Saatavissa myös mobiilisovelluksena.