Hyppää pääsisältöön
Rahtialus merellä

Merenkulun aikatiedon kehitys ottanut harppauksia eteenpäin tänä vuonna – aikatietopalvelu, satamasovellus ja NEMO etenevät hyvää vauhtia

Merenkulun aikatiedon kehitys on ottanut tänä vuonna merkittäviä askelia eteenpäin, kun uusi Port Call Time Stamp and Estimation Service eli aikatietopalvelu sekä Port Activity eli satamasovellus on saatu jalkautettua satamaekosysteemin käyttöön. Myös kansallisen Meriliikenteen ilmoituspalvelu NEMO:n kehitystyö etenee. Mistä näissä digitalisaation kärkihankkeissa onkaan kyse ja missä mennään juuri nyt?

Port Call Time Stamp and Estimation Service eli aikatietopalvelu jalkautettu marraskuussa jo sidosryhmien käyttöön

Toimivan satamalogistiikan taustalla vaikuttavat monet tekijät. Yksi isoimmista on mahdollisimman tarkka kauppa-alusten aikataulutieto, joka yhdistää satamassa muun muassa meri- ja maarahdin tehokkaiksi kuljetusketjuiksi. Fintrafficin uusi Port Call Time Stamp and Estimation Service eli aikatietopalvelu on tarjonnut marraskuusta lähtien eri satamatoimijoille, viranomaisille sekä tutkimus- ja oppilaitoksille entistä tarkempaa alusten saapumis- ja lähtöaikatietoa Suomen satamista.

Uusi aikatietopalvelu perustuu koneoppimisen kautta tapahtuvaan datan analysointiin ja palvelun kehityksessä on panostettu satamakohtaiseen räätälöintiin, sillä eri satamilla on toisistaan poikkeavaa liikennettä ja sitä kautta erilaisia tarpeita aikatiedon suhteen.

- Juuri lanseerattu uusi aikatietopalvelu laskee ennusteita alusten saapumisajoista sekä seuraa niiden toteutuneita saapumis- ja lähtöaikoja. Tulokset ovat olleet tähän saakka todella lupaavia ja datan laatu hyvää. Tällä hetkellä järjestelmä pystyy laskemaan kahden vuorokauden päästä saapuvan laivan saapumisajan ennusteen kahden tunnin tarkkuudella, ja vuorokautta ennen ennuste voidaan antaa jo tunnin tarkkuudella, kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksen hankepäällikkö Olli Soininen tyytyväisenä.

Loppuvuodesta on luvassa myös käyttäjätyytyväisyyskysely, jossa selvitetään palvelun käyttöön ottaneiden satamatoimijoiden tyytyväisyyttä, tarpeita ja huomioita palvelusta.

- Vaikka ennusteet pysyvät jatkossakin ennusteina, ovat ne nyt huomattavasti aiempaa tarkempia. Ennusteiden tuloksista 90 % oli testivaiheessa erinomaisia. Palvelussa jatketaankin kehitystyötä tiiviissä yhteistyössä käyttäjien kanssa, kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kehityspäällikkö Juho Pitkänen.

Kaikki satamaekosysteemin parissa työskentelevät tahot voivat käyttää juuri käyttöön otettua aikatietopalvelua Port Activity -sovelluksen kautta tai vastaavasti tuomalla aikatiedot Fintrafficin API-rajapinnan kautta omaan järjestelmäänsä.

Aikatietopalvelun ajankohtaisimmat nostot löydät verkkosivujemme uutisista.

Port Activity eli satamasovellus jatkaa laajentumistaan – satamat jatkokehittävät sovellusta myös itse

Aikatietojen reaaliaikainen jakaminen tehostaa koko logistiikkaketjun toimintaa. Port Activityn eli satamasovelluksen lähtökohtana on ollut parantaa tiedonkulkua satamassa toimivien sidosryhmien välillä sekä luoda samalla käyttöön yhteinen tilannekuva, joka mahdollistaa mahdollisimman tehokkaat ja taloudelliset satamakäynnit.

Satamasovellus kokoaakin sataman eri sidosryhmien aikataulutiedot reaaliaikaisesti samaan paikkaan eri järjestelmistä sekä informoi käyttäjiään mahdollisista aikataulumuutoksista. Näin kaikki tietävät tarkasti missä mennään, ja voivat suunnitella omat aikataulunsa tehokkaasti sen mukaan.

- Satamasovellus on laajentunut vahdilla jo kuuteentoista satamaan Suomessa, ja sen kautta on saatu luotua toimiva ekosysteemi. Sovelluksen kehitystyö jatkuu myös aktiivisesti niin Fintrafficissa kuin satamien itsensäkin toimesta. Satamasovellus on rakennettu open source -pohjaisesti, minkä ansiosta satamat voivat räätälöidä sen aina omiin tarpeisiinsa sopivaksi itse valitsemansa kehityskumppanin kanssa, kertoo Olli Soininen.

Huomasitko jo? Port Activity huomioitiin myös vuoden 2021 Seatrade Awardsin finaalissa, uudessa Port & Terminal Digital Technology Award -kategoriassa, Highly Commended -maininnalla. Lue lisää palkitsemisperusteista sekä palvelun synnystä osana STM Efficient Flow -hanketta verkkosivujemme uutisista.

Meriliikenteen ilmoituspalvelu eli NEMO helpottaa byrokratiaa ja kokoaa satama-arjen olennaiset tiedot yhteen paikkaan

Kansallisen Meriliikenteen ilmoituspalvelu NEMO:n kehityksen seuraavat askeleet otetaan vuodenvaihteessa, kun järjestelmän toimittaja valitaan joulukuussa ja toteutustyö aloitetaan tammikuussa määrittely- ja vaatimusten tarkennusvaiheella.

Uusi, yhdenmukainen ja aiempaa monipuolisemmin tietoja yhdistävä NEMO-järjestelmä auttaa vähentämään ylimääräistä työtä sekä tehostaa satamatoimijoiden tiedonvaihtoa. Tavoitteena on vähentää etenkin ilmoitusten jättäjien hallinnollista työtä sekä luoda palvelu, joka tarjoaa monipuolisesti olennaista tietoa sataman arkeen liittyen. Esimerkiksi alus- ja tavarailmoitukset hoituvat uuden järjestelmän avulla aiempaa selkeämmin.

Meriliikenteen ilmoituspalvelu tulee olemaan kansallinen "single window" meriliikenteen ilmoitusten antamiseksi. Palvelu perustuu EU-asetukseen, jonka avulla ilmoittaminen harmonisoidaan EU-alueella. Palvelu valmistuu täyteen laajuuteensa vuonna 2025, jolloin se korvaa nykyisen Portnet-palvelun.

Lisätietoa palvelusta löydät Fintrafficin tai Traficomin verkkosivuilta.
 

Fintrafficin meriliikenteenohjaus ylläpitää ja kehittää yhtä maailman laajimmista meriliikenteen ohjauksen ja hallinnan järjestelmistä sekä vie eteenpäin automatisoituvan meriliikenteen tarvitsemia uusia palvelumalleja muun muassa tieto- ja tilannekuvapalveluihin sekä alusten etäohjaukseen ja etäluotsauksen tukeen.  NEMO, Port Call Time Stamp and Estimation Service eli aikatietopalvelu ja Port Activity eli satamasovellus ovat esimerkkejä Fintrafficin meriliikenteenohjauksen digitalisaatiota voimakkaasti hyödyntävistä kehityksen kärkihankkeista, joilla pyrimme varmentamaan Suomen merenkulun kilpailukykyä ja älykkään meriliikenteen syntyä sekä edistämään aktiivisesti liikenteen ekosysteemien kehittymistä kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Jaa