Hyppää pääsisältöön

Miten suomalaiset liikennetoimijat kurottavat maailmanmarkkinoille?

Viime viikolla järjestetty Kasvufoorum 2025 kokosi älykkään liikenteen asiantuntijat Pörssitalolle keskustelemaan yhteistyöstä, innovaatioista ja siitä, miten Suomi voi hyödyntää täyden potentiaalinsa kilpailukykyisen ja dataohjatun tulevaisuuden rakentamisessa.

Useissa puheenvuoroissa korostui liikennesektorin ainutlaatuinen yhteistyö:

-  ITS Finlandin hallituksen puheenjohtaja, Valtiosihteeri Mika Nykänen:
"Liikennealan yhteistyö on viimeisen parin vuoden aikana kehittynyt huimasti. Liikenneala on etulinjassa luomassa Suomeen kilpailukykyä - tässä data näyttelee suurta osaa. On tärkeää, että näemme itsemme yhteisönä, joka voi muodostaa vientirinkejä. Yksi yritys voi jäädä liian pieneksi markkinoille, mutta kun yritykset yhdistävät voimansa syntyy mielenkiintoisia tarjoamia.”
👉 Katso Mika Nykäsen esitys

Pääjohtaja Lassi Noponen, Business Finland:
”Yritysten ja julkishallinnon välinen yhteistyö Suomessa on ainutlaatuista maailmassa. Yhteistyön kulttuurimme on suomalainen vahvuus. Liikennesektori on hyvä esimerkki alasta, jossa kasvua haetaan ekosysteemien ja yhteistyön avulla. Kaipaamme kuitenkin vielä lisää rohkeutta ja riskinottokykyä.”
👉 Katso Lassi Noposen esitys

Ylijohtaja Laura Eiro, Liikenne- ja viestintäministeriö: 
"Meidän täytyy saada julkisen sektorin ja yksityisen puolen dataa yhä lisää käyttöön, ja samalla kehittää luottamusratkaisujamme eteenpäin. Viimeisen 5-10 vuoden aikana matkatiedon ja logistiikan saralla on otettu isoja harppauksia eteenpäin. Meillä on kuitenkin vielä palvelukehityksessä paljon hyödynnettävää. Tiivistä puheyhteyttämme organisaatio- ja sektorirajojen yli kadehditaan maailmalla.” 
👉 Katso Laura Eiron esitys

Toimitusjohtaja Juha Ala-Laurila, Unikie: 
"Menestyminen kansainvälisillä markkinoilla edellyttää oikeanlaista tuotetta, isoa unelmaa ja kirkasta fokusta. Se vaatii myös omistajien sitoutumista ja kykyä uudistua. Suurimpia haasteita ovat tunnettuuden kasvattaminen ja liian lavea fokus. Onnistumiseen tarvitaan yhteistyötä, asiakaslähtöisyyttä ja vastuunkantoa."
👉 Katso Juha Ala-Laurilan esitys

Unikien lisäksi kuultiin inspiroivat yritysten puheenvuorot Telian Kimmo Ahvenlammelta, ICEYEn Kaj Pyyhtiältä ja Vapauden Mikko Ampujalta. 

Paneelikeskustelussa "Collaboration route to international markets" Fintrafficin Ekosysteemi- ja teknologiajohtaja Janne Lautanala korosti, että kansainvälistyminen vaatii ainakin: 

  • kumppanuuksien rakentamista sekä kotimaassa että kohdemarkkinoilla
  • tarkkaa tarjoaman rajausta ja huolellista kotiläksyjen tekemistä
  • kovaa työtä
  • regulaation tuntemusta ja hyödyntämistä
     

Paneelin moderaattorina toimi Fintrafficin koordinoiman vientiklusterin vetäjä Kimmo Ylisiurunen ja mukana keskustelemassa olivat myös Business Finlandin Grace Wang sekä EIT Urban Mobilityn Anders Bengtsson.

Fintraffic ja vientiklusteri Traffic Data Service Cluster järjestivät tilaisuuden yhdessä ITS Finlandin, Business Finlandin, Liikenne- ja viestintäministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Tilaisuus oli oiva startti tälle vuodelle, yhteiset ponnistelut liikennealan eteenpäin viemiseksi jatkuvat Liikenteen dataekosysteemissä ja maailmanvalloitus vientiklusterin voimin.

Esitysdiat nähtävissä täällä: Kasvufoorumi 23.1.2025 - ITS Finland


Liikenteen dataekosysteemin tavoitteet - mukana jo yli 220 organisaatiota

  • Yhdistää voimat Suomessa toimivien liikennetoimijoiden kesken
  • Luoda innovatiivisia datankäyttöratkaisuja
  • Rakentaa reilu digitaalinen liiketoimintaympäristö
  • Tarjota sekä kotimaahan että kansainvälisille markkinoille kilpailukykyisiä ja skaalattavia liikenne- ja liikkumispalveluita
  • Mahdollistaa yhteistyöllä liikennemuodot yhdistävät turvalliset, vähäpäästöiset ja käyttäjälähtöiset matka- ja kuljetusketjut. 

Miten työskentelemme käytännössä?

  • Työtä tehdään tilannekuvaan, matkatietoon, logistikkaan, raideliikenteeseen ja EU-yhteistyöhön keskittyvissä työryhmissä
  • Joka toinen kuukausi kokoonnutaan kaikkien työryhmien kesken. Tällöin kuullaan eri toimijoiden kiinnostavia alustuksia ja tilannekatsaukset työryhmien työn edistymisestä. Seuraava yhteinen tilannekatsaus perjantaina 31.1. klo 9.
  • Etsitään jatkuvasti käyttötapauksia, joita voidaan lähteä yhdessä ratkomaan. 

    Lisätietoa täältä

Vientiklusteri lyhyesti

Klusteri (Traffic Data Service Cluster) mahdollistaa suurempia vientihankkeita, joihin yksittäiset yritykset eivät yksin pysty, ja joissa voidaan tarvittaessa hyödyntää Fintrafficin alustoja ja aineistoja. Alkuvaiheessa yritysten yhteistarjoama rakentuu viiden kokonaisuuden ympärille: merenkulku ja satamat, liikenteenohjaus ja analytiikka, liikkumispalvelut ja -tieto, raideliikenneratkaisut ja logistiikka.

Fintraffic koordinoi, jäseniä tällä hetkellä: Ilmatieteenlaitos, Fintraffic VTS, ITS Finland, Nodeon, Perille Mobility Services, ScanwAI, Solita, VTT ja Weivi

Miten työskentelemme käytännössä?

  • Etsimme aktiivisesti meille sopivia markkinoita.
  • Näymme aktiivisesti alan valikoiduissa tilaisuuksissa ja mediassa.
  • Päätämme yhdessä, mitä ovia pyrimme avaamaan.
  • Etsimme oikeat toimijat kohdemarkkinasta yhdessä jäsenten ja kumppanien kanssa.
  • Suunnittelemme toimenpiteet aktiivisten jäsenten kanssa.
  • Toteutamme erittäin myyntifokusoituja ja konkreettisia tapaamisia ja vierailuja.
  • Onnistumme, jos ja kun jäsenet onnistuvat viennissä.

Jaa