POLO Port Activity -satamasovellus on käytössä jo yli kolmessakymmenessä satamassa ja se on satojen ihmisten päivittäinen työkalu. Kansallisen merenkulun tiedonhallintajärjestelmä Nemon käyttöönoton yhteydessä sovellukseen on tulossa ensi vuonna uutena ominaisuutena myös EMSW-asetuksen (European Maritime Single Window) mukaiset alusilmoitukset. Tämä mahdollistaa aluksille satamakäynteihin liittyvien alusilmoitusten antamisen POLOn kautta sekä Suomeen että EU-alueelle.
”POLO on laajasti käytössä oleva työkalu, ja halusimme mahdollistaa alusilmoitusten tekemisen samalla tutulla työkalulla, jota käyttäjät jo ennestään hyödyntävät. NEMO ja sen käyttöliittymä ovat hyvin pitkälti säänneltyjä, kun taas POLO on joustavampi ja tarjoaa mahdollisuuden toteuttaa omaa prosessia tukevia ja helpottavia integrointeja ja muita muutoksia”, kertoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta tuotepäällikkö Petri Kalske.
Alusilmoitusten tekeminen POLOn kautta tulee mahdolliseksi syksyllä 2025.
Merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO tulee olemaan Suomelle kansallinen "single window" meriliikenteen ilmoitusten antamiseksi ja se korvaa samalla nykyisen Portnet-palvelun alkuvuonna 2026. NEMOn rajapinnat mahdollistavat alusilmoituksien teon myös ulkoisissa järjestelmissä ja integraatiomahdollisuus on tarjolla kaikille järjestelmän käyttäjille.
POLOn avulla entistäkin tarkempaa tilannetietoa talvimerenkulkuun
Suomen alusliikenteen sujuva ja turvallinen kulku talvikaudella varmistetaan tehokkailla ja oikea-aikaisilla talvimerenkulun palveluilla. Fintraffic ja Väylävirasto tekevät tiivistä yhteistyötä talvimerenkulun aikataulutiedon kehittämiseksi. Tavoitteena on tarjota jäänmurtajille tarkemmat ja ajantasaiset tilannetiedot suoraan satamista ja vastaavasti satamille ja koko logistiikkaketjulle entistä parempaa ja helposti saatavilla olevaa tietoa jäänmurron tilanteesta.
”Alusliikenteen suunnittelu ja aikataulutus on jääolosuhteissa haastavaa. Kehitystyön tavoitteena on tarjota jäänmurtajille parempaa tietoa satamista, erityisesti luotsittomien laivojen lähtöajoista. Samalla POLOon tuodaan tilannetietoa jäänmurtajilta ja avustettavilta laivoilta. Paremmalla tiedonvaihdolla ja ajantasaisella tilannekuvalla voidaan parantaa talvimerenkulun tehokkuutta, mikä puolestaan tuottaa kustannussäästöjä ja vähentää päästöjä", taustoittaa Petri Kalske.
POLOn tuottamaa talvimerenkulun dataa jäänmurtajille päästään testaamaan ensimmäistä kertaa jo alkavana talvena. Toimintaa pilotoidaan Kokkolan ja Kaskisten satamissa ja tavoitteena on laajentaa palvelu koko maan kattavaksi jo tämän talvikauden aikana.
POLO Port Activityn kehitystyö on osa Fintrafficin meriliikenteenohjauksen ekosysteemityötä, jossa tiiviillä merellisten toimijoiden yhteistyöllä ja uusilla digitaalisilla ratkaisuilla pyritään edistämään merenkulun ja sen logististen ketjujen datanvaihtoa ja tilannekuvan rakentamisesta. SaaS-palveluna toimivaan POLO Port Activityyn ovat tervetulleita kaikki satamat sekä muut merenkulun ja logistiikan toimijat. Sataman digitalisaation ja kommunikaation mahdollistava käyttöliittymä perustuu avoimeen ekosysteemiin ja avoimiin rajapintoihin, mikä vahvistaa yhteistyötä niin satamayhteisön sisällä kuin satamien välillä. POLO Port Activityä käytetään jo yli 30 satamassa, ja sillä on noin 1500 käyttäjää yli 200 organisaatiosta. Palvelu kattaa toimintaketjun päästä päähän sekä aluksien vierailuihin liittyvät toiminnot.