Sustainable Flow -hanke on maailmanlaajuisesti ensimmäinen hanke, joka keskittyy sekä digitaalisen työkalun kehittämiseen että energiansäästöön ja uusiutuvaan energiaan CO2-päästöjen vähentämiseksi kuljetusalalla, erityisesti merenkulkualalla ja satamissa.
Hankkeeseen on nyt saatu kilpailutettua digitaalisen työkalun kehittäjä. Julkiseen kilpailutukseen osallistui kaikkiaan yhdeksän kansainvälistä palveluntarjoajaa, ja kilpailutuksen voitti Awake.AI Oy.
"Olemme enemmän kuin iloisia, että päätöksen perusteella voimme viimein edetä kohti varsinaista kehitystä", kertoo hankkeen projektipäällikkö Heikki Koivisto Satakunnan ammattikorkeakoulusta.
Sustainable Flow -hankkeen konkreettisina tuotoksina syntyy digitaalinen työkalu hiilidioksidipäästöjen vähentämisen ja energiansäästötoimenpiteiden tueksi sekä konsepti satamien energiansäästöjä ja uusiutuvan energian tuotantoa varten.
"Tavoitteenamme on, että hiilidioksidipäästöjen seurantaan kehitettävä sovellus on valmis jo tämän vuoden puolella, ja uuden työkalun avulla hankkeessa mukana olevien pilottisatamien hiilidioksidipäästöjä saadaan vähennettyä hankkeen aikana yhteensä vähintään 10 % sekä merkittävästi vielä kolme vuotta hankkeen päättymisen jälkeenkin", kertoo projektipäällikkö Maiju Kaski Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.
Projektikumppaneina Sustainable Flowssa ovat Fintrafficin meriliikenteenohjauksen lisäksi Ruotsin merenkulkulaitos, Ahvenanmaan ammattikorkeakoulu, International Transport Development Association (ITDA) Latviasta, Tallinnan teknillinen yliopisto sekä Ruotsin kuljetusalan keskusliitto. Mukana olevat seitsemän pilottisatamaa ovat Rauma, Pori, Tallinna, Maarianhamina, Riika, Oxelösund ja Norrköping.
Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Merilogistiikan tutkimuskeskuksen vetämän Sustainable Flow -hankkeen keskiössä ovat meriliikenteen kuljetusten aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kohdistuvat toimet. Kevääseen 2026 kestävän hankkeen rahoittaa Interreg Central Baltic -ohjelma, ja sen kokonaisbudjetti on 3,4 miljoonaa euroa.