Hyppää pääsisältöön

Sustainable Flow -hanke etenee - tähtäimessä satamatoimintojen CO2-päästöjen vähentäminen

Keväällä käynnistyneessä Sustainable Flow -hankkeessa kehitetään konseptia ja digitaalista työkalua merikuljetusten aiheuttamien CO2-päästöjen vähentämiseen, jotta tulevaisuuden merilogistiikka olisi entistä ympäristöystävällisempää, taloudellisempaa ja sosiaalisesti vastuullisempaa. Mistä erityisesti satamatoimintojen CO2-päästöjen vähentämiseen painottuvassa hankkeessa onkaan kyse ja missä mennään nyt? Mitä tapahtuu seuraavaksi?  

Keväällä startannut Sustainable Flow -hanke on edennyt hyvin aikatauluissaan. Hanke, joka tähtää erityisesti satamatoimintojen CO2-päästöjen vähentämiseen on siirtymässä jo kartoitusvaiheesta kohti työkalun määrittelyä ja tulevaa kilpailutusta.   

"Sustainable Flow on käynnistynyt sujuvasti, ja yhteistyö seitsemän pilottisataman kanssa on saatu aluilleen. Seuraavaksi projektissa siirrytään suunnitellusti digitaalisen työkalun määrittelyyn ja kilpailutukseen. Pilottisatamien erityisluonteiden huomioon ottaminen ja tarpeiden kohtaaminen pitääkin projektipartnerit kiireisinä tulevan talven aikana", kertoo projektipäällikkö Heikki Koivisto Satakunnan ammattikorkeakoulusta.  

Hankkeessa syntyvä digitaalinen työkalu rakennetaan hiilidioksidipäästöjen vähentämisen ja energiansäästötoimenpiteiden tueksi: Tavoitteena on, että uuden työkalun avulla Sustainable Flow:ssa mukana olevien seitsemän pilottisataman hiilidioksidipäästöjä saadaan vähennettyä hankkeen aikana yhteensä vähintään 10 % sekä merkittävästi vielä kolme vuotta hankkeen päättymisen jälkeenkin.  

Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Merilogistiikan tutkimuskeskuksen vetämän Sustainable Flow -hankkeen keskiössä ovat meriliikenteen kuljetusten aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kohdistuvat toimet. Hankkeen tavoitteena on kehittää käytännön työkaluja alan sidosryhmille sekä lisätä tietoisuutta kuljetusmuotojen digitaalisten työkalujen, energiansäästön ja uusiutuvan energian mahdollisuuksista hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kansallisesti, alueellisesti ja kansainvälisesti. Kevääseen 2026 kestävän hankkeen rahoittaa Interreg Central Baltic -ohjelma, ja sen kokonaisbudjetti on 3,4 miljoonaa euroa.  

Projektikumppaneina Sustainable Flowssa ovat Fintrafficin meriliikenteenohjauksen lisäksi Ruotsin merenkulkulaitos, Ahvenanmaan ammattikorkeakoulu, International Transport Development Association (ITDA) Latviasta, Tallinnan teknillinen yliopisto sekä Ruotsin kuljetusalan keskusliitto. Mukana olevat seitsemän pilottisatamaa ovat Rauma, Pori, Tallinna, Maarianhamina, Riika, Oxelösund ja Norrköping. Fintrafficin meriliikenteenohjaus on Sustainable Flow -hankkeessa mukana kestävän kehityksen kumppanina asiantuntijaroolissa, ja se tuokin hankkeeseen tietotaitoa ja osaamista erityisesti e-navigaation kehittämisen, alusliikennepalvelun sekä merenkulun palveluiden näkökulmista. 

 

 

 

Jaa