Hyppää pääsisältöön

Turun sataman väylille käyttöön uudet kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet

Turun sataman vilkkaimmin liikennöidyillä väylillä otetaan 1.5.2025 käyttöön uudet kauppamerenkulun alusten kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet, joilla yhtenäistetään ja selkiytetään alueen liikennöintisäännöksiä.

Uudet kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet varmistavat suurempien alusten entistä turvallisemman kulun kolmella vilkasliikenteisellä väylällä, samalla kun pienempien alusten kulku säilyy sujuvana. Uudet kieltoalueet koskevat kaikkia yli 45 metriä pitkiä aluksia ja ne sijoittuvat seuraaville Archipelago VTS:n valvomille väylille:

  • Kuuva - Turun satama
  • Pansion väylä
  • Pernon väylä

"Liikenne Turun sataman alueella on muuttunut vuosien varrella, ja myös alusten koko on kasvanut. Siksi on ollut luontevaa tarkastella yhdessä väylänkäyttäjien kanssa, miten liikennöintisäännöksiä voitaisiin myös kehittää. Nyt käyttöönotettavat uudet kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet selkeyttävätkin alueella liikkumista ja varmistavat samalla sujuvan kulun kaikille aluksille", kertoo satamamestari Ville Alander Turun Satamasta.

Uudet kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet korvaavat 1.5. alkaen väylien nykyiset liikennesäännöt. Samalla myös Laten väylän kohtaamis- ja ohittamiskielto poistuu käytöstä.

Uudet kieltoalueet eivät koske tilanteita, joissa kohtaamisen tai ohittamisen toinen osapuoli on alle 45 metriä pitkä alus, ja alukset ovat sopineet kohtaamisesta tai ohittamisesta Archipelago VTS:n työskentelykanavalla (VHF 71). Tässä tapauksessa pienempi alus on velvollinen sopimaan asiasta, ja suuremman aluksen kulun on oltava esteetöntä. Alle 45-metriset alukset voivat kohdata toisensa ilman VHF-sopimista.

Käyttäjäkokemukset ohjaavat jatkokehitystä

Seuranta ja käyttäjäpalautteen kerääminen ovat keskeisessä roolissa uusien kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden toimivuuden arvioinnissa.

”Fintrafficin meriliikennekeskus seuraa kesän aikana uusien sääntöjen noudattamista ja tiedottaa aluksille muutoksista tarvittaessa VHF:llä. Toivomme myös, että mahdollisimman moni käyttäjä antaa meille sähköpostitse palautetta sääntöjen toimivuudesta”, kertoo kehityspäällikkö Esa Kallio Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.

Käyttäjäpalautetta kerätään 1.5.–31.8. sähköpostitse, ja tavoitteena on saada näkemyksiä sääntöjen toimivuudesta. Käyttäjäpalautteet pyydetään osoitteisiin ville.alander(at)portofturku.fi ja esa.kallio(at)fintraffic.fi.

Palautteenkeruun jälkeen tehdään mahdolliset esitykset Traficomin VTS-liikennesääntömääräyksen päivittämiseksi.

Uudet Archipelago VTS:n kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet sekä muut muutokset päivitetään alueellisiin alusliikenteen erityisohjeisiin (Master's Guide) osoitteessa mastersguide.fintraffic.fi.

Alusliikennepalvelusta vastaa Suomen rannikkoalueella Fintrafficin meriliikenteenohjaus, joka huolehtii rahti- ja matkustaja-alusten turvallisesta kulusta 24/7, vuoden jokaisena päivänä. Fintrafficin meriliikennekeskusten tärkeimpiä tehtäviä on estää alusten vaaralliset kohtaamiset ja ohitukset sekä liikenteen ruuhkautuminen Suomen pitkällä ja usein vaikeakulkuisella rannikolla. Yksi tehokkaimmista keinoista tässä onnistumiseen ovat alusten kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet. Kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueita kehitetään yhdessä alan viranomaisten, sidosryhmien ja asiakkaiden kanssa.

Jaa

Liitetiedostot