Fintrafficin lennonvarmistuksen suunnittelupäällikkö ja Technical Supervisor Gustav Juslin varmistaa työssään, että lennonjohdon laitteet ja järjestelmät toimivat kuten pitää. Aina lentokentällä työskentelystä haaveillut IT-insinööri teki alanvaihdon lennonvarmistukseen hyvin poikkeuksellisena aikana, kun koronakriisi oli pahimmillaan ja moni lennonvarmistuksen laite elinkaariuudistuksen äärellä. Mitä Gustavin työhön käytännössä kuuluu? Mikä häntä motivoi työssään teknisen lennonvarmistuksen parissa?
Gustav vastaa työssään tiiminsä kehityksestä, työtehtävien koordinoinnista sekä prosessien, koulutusten ja ohjeistusten parantamisesta. Hän osallistuu myös lennonvarmistuksen järjestelmien uusintaan liittyviin projekteihin ja hankkeisiin sekä tekee sovelluskehitystä eri projekteille. Työ on hyvin monipuolista, mutta sen ytimessä on varmistaa, että lennonvarmistuksen laitteet ja järjestelmät toimivat turvallisesti nyt ja tulevaisuudessa.
- Suunnittelupäällikkönä teen enemmän toimistopainotteista työtä, jossa osallistun palavereihin ja vastaan ylläpidon tehtävistä. Teen myös ajoittain operatiivisia Technical Supervisor -vuoroja, joiden päivittäisellä laitekierroksella varmistetaan, että jokainen lennonvarmistuslaite toimii niin kuin pitää. Operatiiviseen vuoroon kuuluu lisäksi huoltokatkosten koordinointi lennonjohdon kanssa sekä laitevikojen selvittäminen, Gustav kertoo työnsä sisällöstä käytännössä.
Alanvaihto lennonvarmistukseen kesken koronakriisin
Gustav on koulutukseltaan IT-insinööri (AMK). Ennen työtään lennonvarmistuksessa hän työskenteli IT-tuessa, valokuituverkkojen suunnittelussa ja digitaalisen asiakasviestinnän asiakaspalvelupäällikkönä. Hän oli kuitenkin aina haaveillut työstä lentokentällä ja päätti lähteä toteuttamaan tätä haavetta teknisen lennonvarmistuksen parissa.
- Vaihdoin alaa tammikuussa 2020, kun lähdin kahden viikon ATSEP Basic -koulutukseen Prahaan. ATSEP tulee sanoista air traffic safety electronics personnel. Sain tuossa koulutuksessa laajan kuvan siitä, kuinka lennonvarmistuksessa työskennellään ja mitkä kaikki osa-alueet siihen kuuluvat. Kun hyvin yhteen hitsautunut koulutusryhmämme palasi Suomeen, alkoivat koronan vaikeudet: lomautukset, etätöihin siirtyminen ja erittäin vähäinen lentoliikenne. Oli shokki nähdä, kuinka vilkas toimistomme yhtäkkiä tyhjeni, Gustav muistelee.
Maailma suljettiin, mutta Gustavin opiskeluryhmän oli päästävä jatkokoulutukseen Prahaan, jotta he voisivat aloittaa uudessa tehtävässään. Osallistuminen onnistui poikkeusluvalla, ja Gustav vietti kesällä 2020 kuukauden Prahassa suorittaen opintonsa loppuun.
- Reputin ensimmäisen tentin, mikä nosti epävarmuuden pintaan ja sai miettimään, olinko kuitenkaan tehnyt oikean uravalinnan. Sain kuitenkin uusia kokeen heti seuraavalla viikolla, ja loput tentit menivät sitten paremmin läpi. Loppupuheessaan opettajamme muistutti, että kaikki on mahdollista saavuttaa – ja siltä todella tuntui, Gustav jatkaa.
Mukana rakentamassa Technical Supervisorin työnkuvaa
Technical Supervisoreilla on yleiskuva lennonvarmistuksen laitteiden ja järjestelmien toiminnasta. He tietävät, missä mahdolliset viat lennonvarmistuksen laitteissa ovat ja priorisoivat korjaukset kiireellisyyden mukaan. Työhön sisältyy myös huoltojen koordinointi, niiden seuraaminen sekä varmistaminen, että laitteet toimivat odotetusti ennen kuin lennonjohdolle annetaan lupa ottaa ne jälleen käyttöön.
- Tehtäviämme hoiti ennen lentoasemalla toimistoaikaan päivystävä ATSEP-henkilö, joka viikonloppuna ja öisin hälytettiin tarvittaessa kotoa paikan päälle lentoasemalle. Nyt Technical Supervisorit työskentelevät paikan päällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 24/7, tiiviissä yhteistyössä eri lentoasemien lennonjohtojen kanssa. Työhön sisältyy paljon koordinointia, soittelua ja viestittelyä, mutta myös ihan fyysistä laitteiden korjaustakin. On ollut hienoa, kuinka paljon olemme päässeet vaikuttamaan itse tähän rooliin ja työmme toimintatapoihin, Gustav kiittää.
Koska Gustavin ryhmä oli ensimmäinen, joka toimi Technical Supervisorin roolissa, hänellä on ollut ainutlaatuinen mahdollisuus olla mukana muovaamassa uutta työnkuvaa osaksi lennonvarmistuksen toimintaa. Gustav kertoo ajankohdan alanvaihdolle olleen muutenkin mielenkiintoinen: hän on tullut lennonvarmistukseen silloin, kun monia sen laitteita ja järjestelmiä on uusittu, minkä myötä hän on päässyt seuraamaan läheltä, kuinka paljon työtä ja aikaa elinkaariuudistaminen vaatii.
Vaihto operatiivisesta vuorotyöstä suunnittelupäälliköksi
Gustav työskenteli täysipäiväisessä operatiivisessa työssä Technical Supervisorina kolme ja puoli vuotta. Vaikka vuorotyö verotti jaksamista, tarjosivat pitkät vapaat vastapainoksi mahdollisuuden matkusteluun maailman jälleen avauduttua pandemian jäljiltä. Gustav päätti kuitenkin tarttua tilaisuuteen, kun omassa tiimissä avautui hakuun suunnittelupäällikön paikka.
- Asiakaspalvelu on aina ollut intohimoni ja tykkään auttaa muita. Kiinnostuin suunnittelupäällikön tehtävästä, sillä halusin olla mukana kehittämässä ja parantamassa toimintaamme niin oman henkilöstön kuin asiakkaidemmekin näkökulmasta. Muutos vaati vähän totuttelemista pitkien vapaiden jäädessä pois, mutta olen tykännyt päivätöiden tuomasta rutiinista ja päivärytmistä, Gustav kertoo.