Hyppää pääsisältöön

Urapolkuja: Mika Virolainen – ura ilmailun parissa alkoi kesätyöstä lentokentän maapalveluissa

Fintrafficin lennonvarmistuksen pätevyyksien hallinnan päällikkö Mika Virolainen aloitti kesätyöt ilmailualalla heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen – ja sille tielle jäi. Nyt kokenut lennonvarmistuksen ammattilainen kouluttaa lennonjohtajia, kehittää pätevyyksien hallinnan prosesseja sekä lisää tietoisuutta inhimillisten tekijöiden vaikutuksesta läpi lennonvarmistuksen. Kuinka Mika eteni lentokentän maapalveluista lennonjohtajaksi ja pätevyyksien hallinnan asiantuntijaksi?

Mika vastaa Fintrafficin lennonvarmistuksen pätevyyksien prosesseista sekä varmistaa, että ne tukevat lennonvarmistuksen toimintaa mahdollisimman hyvin. Toimivat ja ajantasaiset prosessit ovat keskeinen osa turvallista ja sujuvaa lentoliikennettä. Käytännössä työhön sisältyy mm. erilaisten lakien, asetusten ja viranomaissäädösten vieminen käytännön prosesseihin lennonvarmistuksen pätevyyksien hallinnassa.

- Esimerkiksi inhimillisten tekijöiden rooli kasvaa jatkuvasti prosesseissa ja säädöksissä. Siksi tuon HF-koordinaattorin roolissa tätä näkökulmaa esiin aktiivisesti läpi lennonvarmistuksen toiminnan. Toimin myös CISM- eli Critical Incident Stress Management -koordinaattorina. Minulla on monta erilaista roolia, joten työpäivieni sisältökin vaihtelee paljon. Koen sen kuitenkin mukava, sillä pidän siitä mitä teen, Mika kertoo.

Mikalla ei ole tyypillistä työpäivää, sillä hän saattaa esimerkiksi olla yhtenä päivänä ulkomailla kouluttamassa tai haastattelemassa lennonjohtokoulutuksen hakijoita, toisena taas toimistolla palavereissa tai työstämässä dokumentteja ja koulutusmateriaaleja. Lisäksi Mika tekee kouluttamisen ja koordinoinnin ohella edelleen operatiivista työtä lennonjohdossa. Hän kuvailee sen olevan ilmailusta innostuneelle aivan erityisen mielenkiintoista työtä, jonka hän haluaa säilyttää työnkuvassaan tulevaisuudessakin.

Ura ilmailun parissa alkoi kesätöistä lentokentän maapalveluissa

Mika on ollut pienestä pitäen kiinnostunut ilmailusta. Hän meni ylioppilaskirjoitusten jälkeen kesätöihin Finnairin maapalveluihin ja jäi sille tielle: kahdeksan erilaisen työtehtävän jälkeen hän halusi siirtyä lähemmäs operatiivista lentotoimintaa, haki lennonjohtokurssille ja valmistui vuonna 2006 lennonjohtajaksi.

- Lähdin valmistuttuani lennonjohtajaksi Vaasaan, ja aloin kouluttaa muita lennonjohtajia heti, kun se oli mahdollista. Koin kouluttamisen mukavaksi ja omannäköiseksi jutuksi, joten päätin hakea muutaman vuoden päästä Avia Collegeen täysipäiväiseksi kouluttajaksi. Vastuualueet ovat vuosien aikana hieman eläneet, mutta edelleen pidän kouluttamisesta ja ihmisten kohtaamisesta, Mika muistelee.

Mika on kouluttanut uransa aikana paljon: perus-, kertaus- ja jatkokoulutuksia niin kotimaisille kuin kansainvälisillekin lennonjohtajille, kouluttajille ja tarkastajille. Työ on mahdollistanut myös koulutusten prosesseihin ja päätöksentekoon vaikuttamisen.

Kohtaamiset ja keskustelut ihmisten kanssa inspiroivat

Monipuolisen työn yksi etu on se, että siinä pääsee kohtamaan hyvin erilaisia ihmisiä. Kohtaamiset ja keskustelut ovatkin yksi niistä asioista, jotka inspiroivat Mikaa työelämässä.

- Yritän itse osallistaa ihmisiä mahdollisimman paljon, sillä pidän ajatusten vaihdosta ja siitä, että voimme keskusteluissa haastaa toisiamme ja sitä kautta oppia toisiltamme. Koen tämän luottamuksen osoituksena keskustelukumppania kohtaan. Siksi on mielestäni hienoa, että Fintrafficissa pyritään näkemään ennakkoluulottomasti mahdollisuuksia eri liikennemuotojen välillä. Meillä on enemmän yhteistä kuin eroa, mutta nämä synergian mahdollisuudet tulevat näkyväksi vain aktiivisten keskusteluiden kautta, Mika pohtii.

Jaa