Uuden sukupolven reititysmoottori käyttöön Reittioppaissa
Reittioppaiden hakuominaisuudet nopeutuvat ja monipuolistuvat uuden sukupolven reititysmoottorin käyttöönoton myötä. Ensimmäisenä moottori tulee käyttöön Tampereen reittioppaassa keskiviikkona 22. helmikuuta. HSL-alueella ja valtakunnallisessa Matka.fi -reittioppaassa uusi reititysmoottori otetaan käyttöön myöhemmin kuluvan kevään aikana.
Uusi tekniikka tuottaa käyttäjille nopeammat reittihaut etenkin pidemmillä ja monimutkaisilla reiteillä. Lisäksi tulevaisuudessa palveluun voidaan liittää helpommin kutsuohjattuja linjoja tai muita kestäviä liikennemuotoja. Valtakunnallisen sekä Tampereen ja Helsingin seuduilla käytössä olevien reittioppaiden lisäksi uudet reititysmoottorit kytketään kaikkiin Suomen seudullisiin reittioppaisiin.
"Lähtökohtamme on ollut entistä sujuvammat matkaketjut. Olemme ylpeitä ja iloisia, koska uusi reititysmoottori avaa entistä kattavammat reittitiedot koko valtakunnassa, ja tarjoaa mahdollisuuden kokonaan uusien, joukkoliikenteen käyttöä tukevien toimintojen tuomiseen reittioppaisiin. Reittioppaan kehittäminen on osoitus onnistuneesta yhteistyöstä eri toimijoiden kesken”, HSL:n matkustajainformaatiopäällikkö Joona Packalén sanoo.
"Päivitystä on meillä Nyssellä kovasti odotettu. Sen pitäisi nyt parantaa reititystulosten laatua ja antaa laajemmin tarjolle vaihtoehtoisia reittejä. Jatkossa myös kehitysmahdollisuudet ovat parempia", joukkoliikenneinsinööri Petri Hakala Nysseltä toteaa.
Nyt väistymässä oleva reititysmoottori on vuodelta 2016. Matkapuhelinten käyttö joukkoliikenteen lippujen ostamiseen sekä reitti- ja aikataulutiedon hankkimiseen on muuttunut paljon runsaassa kuudessa vuodessa, kuten myös asiakkaiden odotukset entistä monipuolisemman tiedon löytämisestä vaivattomasti muutamalla napin painalluksella. Uusi reititysmoottori vastaa osaltaan entistä paremmin mobiilikäyttäjien tarpeisiin parantamalla hakutulosten nopeutta ja laatua.
Nopeammat hakutulokset helpottavat mobiilikäyttöä
Reittiopas päivittyy uuteen automaattisesti, eikä muutos vaadi käyttäjältä toimenpiteitä. Päivityksen yhteydessä välipistereititys-toiminto jää toistaiseksi pois käytöstä.
Uutena toimintona valitulle lähdölle näytetään myös seuraavat kaksi lähtöä, kun reitti on valittu. Tämä helpottaa vaihtoehtoisten linjojen löytämisessä, jos esimerkiksi myöhästyy aiemmasta vuorosta.
Käytännössä muutos näkyy asiakkaalle nopeampina hakutuloksina. Tämä hyödyttää erityisesti mobiilikäyttäjiä.
Reittiopas käytössä meillä ja maailmalla
"Suomessa kehitetty Reittiopas on käytössä myös maailmalla, esimerkiksi Saksassa ja Italiassa. Viimeisimpänä yhteishankkeen avoimen lähdekoodin opas otettiin käyttöön Oklahomassa, Yhdysvalloissa. Reittiopas onkin jo nykyisellään pienimuotoinen vientimenestys", sanoo Fintrafficin kehityspäällikkö Jaakko Rintamäki.
Nyssen ja HSL:n reittioppaat sekä valtakunnallinen Matka.fi -opas käyttävät yhteistä Digitransit -palvelualustaa. Sama avoimen lähdekoodin alusta on käytössä myös yli kymmenessä muussa Suomen kaupungissa. Kaikkien reittioppaiden ylläpidosta ja kehityksestä vastaa HSL tiiviissä yhteistyössä Fintrafficin ja TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n kanssa.
Fintraffic kokoaa yhteen kaikki julkisten kulkuneuvojen aikataulut ja reitit valtakunnallisen opas.matka.fi- reittioppaan alle. Sekä kauko- että lähiliikenteen aikataulut ja vuorot sisältävä palvelu näyttää bussien, raitioteiden, metron, junien sekä lautta- ja lentoyhteyksien tiedot. Sinun tarvitsee vain syöttää lähtöpaikka ja määränpää, ja palvelu määrittää sinulle sopivat aikataulut ja vuorot, jotta pääset sujuvasti perille.
Lue lisää osoitteesta digitransit.fi
Yhteyshenkilöt
HSL: Matkustajainformaatiopäällikkö Joona Packalén, joona.packalen(at)hsl.fi. tel:+358 405731283
Fintraffic: Kehityspäällikkö Jaakko Rintamäki, jaakko.rintamaki(at)fintraffic.fi
TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy: Kehityspäällikkö Sami Mononen, sami.mononen(at)lmj.fi