Hyppää pääsisältöön

Valmistumisen jälkeen heti töihin: Fintraffic sai 20 uutta raideliikenneohjaajaa

Reilut kuusi kuukautta kestäneelle koulutukselle saatiin ansaitsemansa päätös, kun vastavalmistuneita raideliikenneohjaajia juhlistettiin Tampereella. Tilaisuudessa kerrattiin keväistä matkaa, pidettiin puheita ja jaettiin todistukset. Osalla vastavalmistuneista liikenneohjaajista alkoivat ensimmäiset työvuorot jo heti seuraavalla viikolla.

Fintrafficilla valmistui tänä kesänä 20 uutta raideliikenneohjaajaa. Jokaisella heistä on takanaan noin kuuden kuukauden mittainen koulutusjakso, johon on mahtunut muun muassa perehdytysjakso, teoriaoppimisjakso, simulointivaihe ja työnopastusvaihe.

”Kyseessä on vaativa ammatti, ja koulutusvaatimukset ovat kovat. Jo pelkästään rekrytointiprosessikin on pitkä ja monivaiheinen. Kun koulutukseen pääsee, isoimmat ja tärkeimmät tekijät ovat motivaatio ja asenne. Ne ratkaisevat, miten hyvin opinnoista suoriutuu”, sanoo pääkouluttaja Mikko Tepsa Fintrafficilta.

Hänen mukaansa raideliikenneohjaajan koulutus on tänä päivänä intensiivinen, etenkin koulutuksen alkuvaihe. 

”Koulutuksen alussa asiat opetellaan pitkälti teoriassa ennen kuin siirrytään käytännön harjoitteluun, jossa tullaan lähemmäksi konkreettista työtä. Siinä vaiheessa varsinainen osaaminen saavutetaan. Intensiivinen on varmastikin sana, joka kuvaa koulutusta parhaiten tällä hetkellä.” 

Liikenteenohjauskoulutuksesta vuonna 2024 valmistuvat opiskelijat tulevat Tepsan mukaan hyvin erilaisista taustoista, ja ryhmä tuo hienon lisän Fintrafficin työyhteisöön.

”Kaikilla on omat vahvuudet ja kehityskohteet, mutta silti kaikki pystyvät suoriutumaan erinomaisesti työtehtävistään. Mielestäni on valtava rikkaus saada erilaisia ihmisiä töihin.” 

”Minulla ei ollut mitään kokemusta alalta aikaisemmin”

Koulutusjakson päättymistä ja uuteen ammattiin valmistumista juhlistettiin Tampereella. Perinteisiin kuuluu, että koulutusjakson lopuksi valitaan ryhmän priimus, joka on suoriutunut koulutusjaksosta erityisen hyvin. Kevään koulutusjakson priimukseksi valittiin Janne Merikallio. Myös hän kuvailee koulutusjaksoa intensiiviseksi.

”Minulla ei ollut mitään kokemusta alalta aikaisemmin, joten opin paljon uutta. Koulutus oli hyvin järjestetty ja progressiivisesti rakentuva – jo opitun päälle rakennettiin koko ajan uutta opittavaa koko ajan. Puoli vuotta meni ihan siivillä, eikä ollut sitä ongelmaa, etteikö vapaa-ajalla olisi tekemistä. Koulutus vaati paljon, mutta se oli todella mielenkiintoinen”, sanoo Merikallio.

Hän päätti hakea raideliikenteenohjaukseen, sillä työnkuva vaikutti mielenkiintoiselta ja Fintraffic oli entuudestaan tuttu: Merikallio on aiemmin työskennellyt lennonjohtohommissa. Uusi täysaikainen työ kotikaupungissaan Helsingissä oli kaikkein suurin motivaattori.

”Nyt on tosi hyvä fiilis, kun on valmistunut. Ensi viikolla alkavat ensimmäiset työvuorot. Tulee varmasti olemaan aluksi outoa, kun kurkkii olan taakse, eikä siellä ole enää työnopastajaa valvomassa, mitä teen. Todella kiva päästä tekemään omia työvuoroja.”

 

Jaa

Pääkouluttaja Mikko Tepsa kertoo tarkemmin koulutuksen sisällöstä

Vastavalmistunut Janne Merikallio kertoo koulutuksesta