Helsingin Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin turvallisuus- ja liikenteen hallinnan tekniikka ovat tulossa elinkaarensa päähän, ja nämä uudistetaan. Suunnitelmien mukaan rakennustyöt tunnelissa käynnistyvät vuoden 2025 aikana. Työt edellyttävät myös tunnelin väliaikaisia pidempikestoisia sulkuja. ELY-keskus ja Fintraffic valmistelevat parhaillaan hankkeen toteutusta, ja yhdessä Helsingin kaupungin ja Helsingin Sataman kanssa haetaan vielä vaihtoehtoja, jotta liikenteen haitat saadaan minimoitua. Ensisijaisena kiertotienä toimii tunnelin nykyinen varareitti välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama.
”Jotta vuonna 2008 käyttöönotettua Vuosaaren tunnelia voidaan operoida tulevina vuosina turvallisesti ja ilman yllättäviä häiriöitä, tunnelin turvallisuudelle välttämättömät tekniset järjestelmät on kokonaisuutenaan uudistettava. Laajat korjaustyöt tulevat valitettavasti aiheuttamaan liikenteellistä haittaa alueella, sillä ne edellyttävät tunnelin sulkemista. Teemme parhaillaan tiiviisti töitä yhdessä muun muassa Helsingin kaupungin, Helsingin Sataman ja eri viranomaisten kanssa, jotta löydämme keinoja minimoida sulkuaikaa ja varmistaa väliaikaisratkaisujen mahdollisimman hyvä toimivuus”, kertoo palvelujohtaja Riku Suursalmi hankkeen toteutusvaiheesta vastaavasta liikenteenohjausyhtiö Fintrafficista.
Tavoitteena sujuva ja turvallinen satamaliikenne
Tunnelitekniikan modernisointiin tähtäävien korjaustöiden tavoitteena on varmistaa satamaliikenteen sekä alueen muun liikenteen häiriöttömyys sekä tunnelin turvallisuus.
Projektin aikana tunnelissa toteutetaan tunnelitekniikkaan ja -rakenteiden elinkaarihallintaan liittyvä saneeraustyö, jossa uusitaan muun muassa tunnelin paloilmoitin-, savunpoisto-, ilmanvaihto-, sammutusvesi- sekä häiriönhavaintojärjestelmät, valaistus sekä kamera- ja liikenteenhallintajärjestelmä.
Hankkeessa korjataan lisäksi tunnelirakenteita sekä saneerataan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät. Samalla käyttöön otetaan moderni ja oppiva häiriöiden havainnointijärjestelmä sekä energiatehokas säädettävä LED-valaistus ja tunnelipuhaltimet, joilla parannetaan ilmanlaatua sekä savunpoistoa.
Korjaustöiden aikaiset liikennejärjestelyt tarkentuvat hankkeen rakennus- ja työvaihesuunnittelussa, jossa pyritään löytämään keinoja liikenteelle aiheutuvien haittojen minimoimiseksi. Työnaikaisia tunnelin täyssulkujaksoja tarvitaan, sillä Vuosaaren tunnelin ohjausjärjestelmät on 2000-luvun alussa tunnelia rakennettaessa toteutettu siten, että kaksisuuntainen liikenne yhdessä tunneliputkessa ei ole mahdollista. Pitkien maantietunnelien turvallisuutta ohjaavat sekä viranomaismääräykset että EU-tasolta tulevat vaatimukset (nk. tunnelidirektiivi), joita on noudatettava myös korjaustöiden aikana.
Tunnelin ollessa suljettuna toimii kiertotienä tunnelin nykyinen varareitti välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Ennen korjaustöiden aloittamista kiertotien sujuvuutta ja turvallisuutta on suunniteltu parannettavaksi muun muassa liittymissä ja suojateiden kohdalla.
Taustatietoa:
Vuonna 2008 avattu Vuosaaren tietunneli johtaa Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Yli puolet tunnelin liikenteestä on satamaliikennettä. Tunnelin pituus on noin 1,5 kilometriä, ja tunnelissa on kaksi kaistaa molempiin suuntiin, jotka kulkevat omissa putkissaan.
Vuosaaren maantietunnelin turvallisuus- ja liikenteen hallinnan tekniikan uusimisesta on pyritty viestimään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta siihen voidaan valmistautua eri tahoilla hyvissä ajoin etukäteen. Hankkeen käynnissä olevasta yleissuunnitteluvaiheesta vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Tunnelisaneerauksesta tulee vastaamaan rakennuttajana Fintraffic. Kun työnaikaiset ratkaisut tarkentuvat, eri sidosryhmille järjestetään info- ja vuorovaikutustilaisuuksia sekä tiedotetaan hankkeen aikataulusta ja liikennejärjestelyistä.
Lisätiedot:
Fintraffic viestintä, Outi Huhtala, outi.huhtala@fintraffic.fi
Liitetiedostot
Liite | Koko |
---|---|
Karttakuva.png | 413.01 KB |