Liikenteen dataekosysteemi tunnetaan niin Suomessa kuin EU-tasollakin määrätietoisesta työstään liikenteen digitalisaation edistämiseksi. Vuonna 2023 ekosysteemityössä ja Fintrafficin digitaalisten palveluiden kehityksessä otettiin merkittäviä askeleita konseptoinnista konkretiaan. Yhtiön digitaaliset palvelut keräsivät vuoden aikana yhteensä noin miljoona käyntiä.
Vuoden 2023 loppupuolella julkaistiin Fintraffic Mobiili -sovellus, joka yhdistää parhaat toiminnot Liikennetilanne-palvelusta, Junalähdöistä ja Palauteväylästä käyttäjäystävällisessä muodossa. Palvelu lähettää push-ilmoituksia lähialueen liikennetiedotteista ja varoituksista sekä suosikkijunareittien häiriöistä. Sovellus hyödyntää muiden Fintrafficin digitaalisten palveluiden tapaan dataa Digitraffic-palvelusta, johon tehtiin vuonna 2023 yli 4,7 miljardia rajapintakutsua.
Myös Radio Nova ja muut Bauer Median radiokanavat hyödyntävät Fintrafficin tuottamaa dataa ohjelmatuotannossaan. Bauer Media otti viime vuonna käyttöön tekoälyn lukemat, reaaliaikaiset ja paikkakuntakohtaiset liikennetiedotteet, joiden ansiosta autoilija saa radiokanavilta liikennetiedotteita ympäri vuorokauden. A.I.mo.n ja A.I.no.n kohdennetut liikennetiedotteet hyödyttävät erityisesti yöaikaan ajavia ammattikuljettajia.
- Kyseessä on yhteiskunnallisesti merkittävä projekti, jollaista ei ole aiemmin toteutettu Suomessa, kertoo Ekosysteemi- ja teknologiajohtaja Janne Lautanala Fintrafficista.
Niin ikään Digitrafficin dataa hyödyntävään Liikennetilanne-palveluun tuotiin puolestaan useita uusia toiminnallisuuksia sekä luotiin koontinäkymät, joiden avulla käyttäjä voi tarkastella liikennetietoja helposti yhdellä silmäyksellä valitsemaltaan alueelta. Mukaan saatiin vuoden aikana myös Ilmatieteen laitoksen liikennesäävaroitukset.
Parempia reittitietoja ja uusi matkaketjujen päästölaskuri
Suomalaiset reittioppaat eivät toimisi ilman Fintrafficin jakamaa dataa. Reittioppaita kehittävä Digitransit-yhteisö paransi vuonna 2023 merkittävästi matkustajainformaatiota niin kaupunkialueilla kuin valtakunnallisesti. Digitransit tarjoaa jatkossa myös reitinlaskentaa, jonka tuottamaa yhdenmukaista matkatietoa voidaan hyödyntää mm. Kelan koulumatkatukien hakuprosessissa.
- Siirryimme reittioppaissa uuteen aikaan tekemällä ison teknisen päivityksen reititysmoottoriin. Päivityksen avulla voimme tarjota nopeampia ja parempia reititystuloksia sekä saumatonta matkaketjujen integrointia. Samalla kansainvälinen yhteistyö reititysmoottorin kehittämisessä on syventynyt. Saimme reittioppaisiin käyttöön kuormitustiedon, jonka avulla matkustaja voi ennen lähtöään tarkastella kuinka täynnä bussi on. Kehitimme vuoden aikana myös matkaketjujen päästölaskurin, jonka avulla matkustaja voi vertailla eri kulkuvälineitä ja valita vähäpäästöisimmän vaihtoehdon. Laskuri saatiin käyttöön vuoden 2024 alussa. Lisäksi Digitransit-reittioppaat ja kehittäjärajapinnat sisältävät jatkossa kyvykkyyden kansainvälisiin matkaketjuihin. Matkustaja voi nyt suunnitella matkaketjunsa jo Viroon asti kertoo matkatiedon kehittämispäällikkö Jaakko Rintamäki Fintrafficista.
Liikenteen dataekosysteemiin mukaan 40 uutta toimijaa
Liikenteen dataekosysteemiin liittyi vuoden aikana noin 40 uutta toimijaa, ja mukana on nyt yhteensä parisataa organisaatiota. Ekosysteemin tunnettuus lisääntyi, ja sen sääntökirjatyö valittiin Sitran Datatalouden kiinnostavimmat -listalle joulukuussa.
Vuonna 2023 ekosysteemin työryhmissä työstettiin useita eri projekteja. Matkatietoryhmässä edistimme yhdessä toimijoiden kanssa matkatietostandardien määrittelyä ja käyttöönottoa sekä loimme matkatiedon yhtenäisiä tietomalleja. Tavoitteena on, että esimerkiksi joukkoliikenteen palveluntarjoajille on jatkossa entistä yksinkertaisempaa tuottaa omille asiakkailleen tietoa eri toimijoiden palveluista muodostuvista matkaketjuista ja näin helpottaa matkojen yhdistämistä. Yhtenäisten tietomallien avulla asiakkaat saavat jatkossa tarkempaa tietoa matkasta, matkaketjuista, matkustamiseen liittyvistä palveluista ja esimerkiksi esteettömyydestä.
Tilannekuvatyöryhmä piti yllä aktiivista dialogia eri toimijoiden kanssa tieliikenteen datan saatavuuden parantamiseksi.
Logistiikkatyöryhmä edisti mm. sähköisiin kuljetustietoihin liittyvää EU:n eFTI-asetuksen toteutusta. Asetus kannustaa tavaraliikenteen ja logistiikan digitalisointiin vähentämällä hallintokustannuksia, parantamalla viranomaisten valvontavalmiuksia ja lisäämällä liikenteen tehokkuutta ja kestävyyttä.
Lisäksi liikenteen dataekosysteemi syvensi EU-yhteistyötä ja seurasi data-avaruuksien kehittymistä.
Loppuvuonna käynnistettiin myös vientiklusteri, jonka tavoitteena on lisätä liikennealan yritysten digitaalisten ratkaisujen vientitoimintaa ja samalla vahvistaa Suomen edelläkävijyyttä digitalisaation hyödyntäjänä ja kestävän kehityksen edistäjänä.
Liikenteen dataekosysteemin tarkoitus on luoda liikennealalle uusia toimintamalleja, tehostaa toimintaa jakamalla ja hyödyntämällä tietoa, säästää kustannuksissa kehittämällä yhdessä ja alentaa liikenteen päästöjä. Luomme edellytyksiä maailmanluokan liikenteen ja logistiikan palveluiden kehittämiseksi. Polttoaineenamme on liikenteen data.
LUE LISÄÄ: www.fintraffic.fi/liikenteenekosysteemi
Lisää dataekosysteemin ja digitaalisten palveluiden kehittämisestä voit lukea Fintrafficin vuosikertomuksesta (2023), joka julkaistaan maaliskuussa.