EU:s mål definierar verksamheten
Flygtrafiktjänstverksamheten är starkt reglerad och villkoren för Fintraffics tillstånd för flygtrafiktjänst kommer direkt från EU-nivå. Detta gör det möjligt för företaget att tillhandahålla flygtrafiktjänster var som helst i Europa. Branschen håller på att öppna sig allt mer för internationell konkurrens och även Fintraffics flygtrafiktjänst förbereder sig på denna utveckling.
Förändringar i verksamhetsmiljön orsakas dessutom av obemannade luftfartyg, trafiken i närrymden och cybersäkerhetskraven. Den europeiska regionala handlingsplanen (ATM Master Plan) utarbetas under ledning av EU.
Single European Sky (SES) är Europeiska unionens projekt. SES strävar efter att förenhetliga praxisen i olika länder. SES grundar sig på bindande förordningar på EU-nivå och kompletterande bestämmelser om åtgärder som ska vidtas på ett enhetligt sätt. Till exempel flygbolag och flygare drar nytta av luftrummet med fria flygvägar som redan används i Finland, eftersom de tack vare det välja den flygrutt de vill.
EU fastställer tjänstepriserna för flygtrafiktjänsten och ställer upp prestationsmål för tjänsteproducenterna inom fyra huvudområden:
• säkerhetshanteringssystemen ska uppfylla de uppställda kriterierna
• de förseningar som är tillåtna för lufttrafiken ska vara inom de fastställda gränserna
• flygrutterna ska vara så korta och obegränsade som möjligt
• kostnaderna ska underskrida den fastställda maximinivån.
Prestationssystemet för ett gemensamt europeiskt luftrum innehåller stränga mål för tjänsteleverantörerna, staterna förväntas förbättra sin flygtrafiktjänst på alla områden. Målen för flygtrafiktjänsten i Finland har beretts av kommunikationsministeriet (KM) och Transport- och kommunikationsverket (Traficom).
Det funktionella luftrumsblocket NEFAB
Finland är en del av det nordeuropeiska funktionella luftrumsblocket (NEFAB, North European Functional Airspace Block) tillsammans med Lettland, Norge och Estland. NEFAB är ett av de nio funktionella luftrumsblocken i Europa som grundades i anslutning till SES-projektet. Inom luftrumsblocken samarbetar stater och tjänsteleverantörer, inklusive Fintraffics flygtrafiktjänst, för att utveckla funktionerna.
Förvaltningen av flygtrafiknätet Eurocontrol är för närvarande utnämnd av EU 'administratör för flygtrafiknätet' (Network Manager) i Europa.
Övrigt samarbete
Fintraffics flygtrafiktjänst ingår i sammanslutningen Borealis Alliance som består av nio leverantörer av flygtrafiktjänster. Medlemmarna i sammanslutningen genomför tillsammans bland annat luftrummet med fria flygvägar enligt samma principer som i Finland.
Fintraffics flygtrafiktjänst verkar också aktivt i CANSO (Civil Air Navigation Services Organization) som är en intresseorganisation för leverantörer av flygtrafiktjänster. CANSO strävar efter att främja verksamhetsförutsättningarna för leverantörer av flygtrafiktjänster och att påverka föreskrifterna om dem. Raine Luojus, verkställande direktör för Fintraffics flygtrafiktjänst, är ordförande för CANSO:s ledningsgrupp för Europaområdet. Tack vare denna position har Finland goda möjligheter att påverka utvecklingen av branschen i Europa
Våra internationella samarbetspartner
CANSO (link is external) (Civil Air Navigation Services Organization)
EU:s SES-projekt (Single European Sky), som siktar på ett gemensamt europeiskt luftrum
NEFAB, Nordeuropas funktionella luftrumsblock
Europeiska flygtrafiktjänstorganisationen Eurocontrol (link is external)
Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO (link is external) (International Civil Aviation Organisation)
Borealis (link is external), ett gemensamt forum för nio leverantörer av flygtrafiktjänster