Trafiklednings- och säkerhetssystemen i vägtunneln till Nordsjö hamn i Helsingfors håller på att nå slutet av sin livscykel och ska förnyas. Enligt planerna kommer byggnadsarbetena i tunneln att påbörjas våren/sommaren 2025, då tunneln stängs för trafik i ungefär ett år. Den huvudsakliga omvägen är tunnelns nuvarande reservrutt på sträckan Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Nordsjö hamn.
Trafiklednings- och säkerhetssystemen i vägtunneln till Nordsjö hamn i Helsingfors håller på att nå slutet av sin livscykel och ska förnyas. Under projektet att förnya de tekniska systemen i Nordsjö vägtunnel genomförs i tunneln saneringsarbete i anslutning till tunnelteknikens och tunnelkonstruktionernas livscykelhantering, där man förnyar bland annat tunnelns system för brandlarm, rökventilation, luftväxling, släckvatten och störningsdetektion samt belysningen och kamera- och trafikledningssystemen.
Dessutom repareras tunnelkonstruktionerna och saneras dränerings- och släckvattensystemen under tunneln. Samtidigt införs ett modernt självlärande system för att känna igen störningar samt energieffektiv reglerbar LED-belysning och tunnelfläktar som förbättrar luftkvaliteten och rökventilationen.
Målet är en smidig och säker tunneltrafik
Målet med reparationsarbetena som syftar till att modernisera tunneltekniken är att göra tunneln säker och säkerställa att hamntrafiken och den övriga trafiken i området fungerar utan störningar.
- Under projektet genomförs ett saneringsarbete i anslutning till tunneltekniken och tunnelkonstruktionernas livscykelhantering, där man förnyar bland annat tunnelns system för brandlarm, rökevakuering, ventilation, släckningsvatten och störningsdetektion samt belysningen och kamera- och trafikledningssystemen.
- I projektet repareras dessutom tunnelkonstruktioner, och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln saneras. Samtidigt införs ett modernt system för att känna igen störningar samt energieffektiv reglerbar LED-belysning och tunnelfläktar som förbättrar luftkvaliteten och rökevakueringen.
När tunneln är stängd fungerar tunnelns nuvarande reservrutt som omväg på sträckan Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Nordsjö hamn. Innan reparationsarbetet inleds har man planerat att förbättra omvägens smidighet och säkerhet bland annat i anslutningarna och vid övergångsställena.