Skip to main content

Projekt och utveckling

Före pandemin har Finlands internationella förbindelser varit de bästa i norra Europa. Våra kunder förväntar sig av oss i första hand att den finländska flygtrafiken fungerar utan förseningar och serviceavbrott, men också att våra tjänster är konkurrenskraftiga.

Både flygtrafiktjänsten och andra aktörer inom branschen måste efter pandemin leta efter sätt att förbättra tjänsternas kvalitet och effektivitet. Våra strategiska projekt förstärker och främjar dessa mål mycket väl, liksom alla andra mål och krav som har ålagts oss. Våra lösningar för att förbättra konkurrenskraften är bl.a. ibruktagning av system för fjärrflygledning (MROT), fördjupning av samarbetet med andra flygtrafiktjänstföretag (FINEST-projektet) samt den framtida kontrollen av lågflygande luftfarkoster i Finland.

År för år satsar flygtrafiktjänsten mer på utveckling av digitala tjänster. Målet är att en pilot eller annan person med anknytning till en flygning ska kunna få nödvändiga tjänster från ett och samma ställe. De grundläggande tjänster för luftrumsanvändare som redan är bekanta på nätet är flyginformation och flygrådgivning (ais.fi) samt instruktioner för drönaroperatörer och hantering av flygtillstånd.

Snart tillhandahåller vi fler digitala tjänster med anknytning till luftrumsanvändning åt våra kunder, när tjänsterna för vädersituationsbilder och flygförberedelser blir tillgängliga. Därefter kommer till exempel väderinformation, flygplatstjänster och öppettider samt eventuella underhållsarbeten på flygplatser och exceptionella situationer som påverkar flygning, att finnas tillgängliga från samma plats i realtid. En pilot kan också kontrollera luftrumsbokningsinformation i en applikation med hjälp av en digital karta, så att vid flygning kan väljas en säker rutt. 

Avsikten är dessutom att förädla den data vi producerar och bearbetar i enlighet med hela det uppdrag som staten har gett Fintraffic för att utveckla digitala tjänster inom trafiksektorn.

Europas mest miljövänliga luftrum

I vårt dagliga arbete vidtar vi många åtgärder för att flygtrafiken ska kunna fungera så miljövänligt som möjligt. Bland våra grundläggande uppgifter är att ta hänsyn till miljötillståndets krav för hantering av flygbuller.

Optimering av flygrutter, landningar med kontinuerlig sjunkning och intimt internationellt samarbete är våra metoder för minskning av utsläppen. På nätverksflygplatser tillämpas alltid optimal glidinflygning och när det gäller kontinuerlig glidflygning vid inflygning är vi på Helsingfors–Vanda bland de bästa i Europa (källa: CANSO).

Utöver de ovannämnda åtgärderna har ett unikt samarbetsprojekt inletts med flygbolaget Finnair, där analyser kommer att utvecklas för att ytterligare förbättra flygningarnas miljöeffektivitet genom dataintegration.