Sustainable Flow – mer hållbara godstransporter och lägre CO2-utsläpp
Livet och affärsverksamheten i länderna i centrala Östersjöområdet är mycket beroende av godstransporterna i Östersjön. Transporterna orsakar dock utsläpp som är skadliga för klimatet, särskilt i fråga om koldioxid. I projektet Sustainable Flow utvecklas ett digitalt verktyg och koncept för att minska koldioxidutsläppen så att framtidens marina logistik blir mer miljövänlig, ekonomisk och socialt ansvarsfull.
Projektet Sustainable Flow fokuserar på åtgärder som minskar koldioxidutsläppen. Projektets mål är att utveckla praktiska verktyg för intressentgrupper samt öka medvetenheten om möjligheterna att minska koldioxidutsläppen nationellt, regionalt och internationellt i transportformernas digitala verktyg, energibesparing och förnybara energi.
Det är det första projektet på global nivå som fokuserar såväl på att utveckla ett digitalt verktyg som på energibesparing och förnybar energi för att minska koldioxidutsläppen inom transportbranschen, särskilt inom sjöfarten och i hamnarna.
Vad skapas konkret inom projektet?
Projektet är indelat i två arbetspaket och ett konkret resultat är ett digitalt verktyg som stöder minskningen av koldioxidutsläpp och energibesparingsåtgärder. Ett annat konkret resultat av projektet är ett koncept för energibesparingar och produktion av förnybar energi i hamnar som är knutpunkter för trafik som förenar olika transportsätt.
I projektet deltar sju pilothamnar i mellersta Östersjöområdet som utvecklar och testar digitala lösningar tillsammans med andra projektpartner. Under projektets gång får pilothamnarna tillgång till ett digitalt verktyg som stöder och underlättar beslutsfattandet.
Vad vill man uppnå med projektet?
Sustainable Flow erbjuder en stabil grund för utvecklingen av transportsystem med olika transportsätt. När projektet avslutas 2026 har pilothamnarna förmågan och kapaciteten att vara smartare, grönare, mer kostnadseffektiva, interoperabla, hållbara, tillgängliga och säkrare. Målet är att minska utsläppen från pilothamnarna med sammanlagt minst 10 procent när projektet avslutas 2026 och minska utsläppen märkbart ännu tre år efter att projektet avslutats. Minskningen av utsläppen kommer också att märkas i andra hamnar som i sin verksamhet tar i bruk det koncept och det digitala verktyg som utvecklats inom projektet.
Hur deltar Fintraffics sjötrafikledning?
Fintraffics sjötrafikledning deltar i projektet Sustainable Flow som samarbetspartner för hållbar utveckling med sin kompetens om utveckling av e-navigation, fartygstrafikservice samt sjöfartstjänster i hamnar och i inlandet.
Information om projektet:
– Interreg-projektet (EU) – Central Baltic Programme
– tid 1.5.2023 - 31.5.2026
– totalbudget: 3 421 725,64 € (Fintraffics budget 253 875,52 €)
I projektet deltar:
– huvudpartner SAMK (Satakunnan ammattikorkeakoulu) https://www.samk.fi/
– Fintraffic VTS Oy
– Sveriges sjöfartsverk (Swedish Maritime Administration) https://www.sjofartsverket.se/
– Ålands yrkeshögskola (Åland University of Applied Sciences) https://www.ha.ax/
– International Transport Development Association (ITDA) https://itda.co/
– Tallinns tekniska universitet (Tallinn Technical University) https://taltech.ee/
– Transportföretagen (Swedish Confederation of Transport Enterprises) https://www.transportforetagen.se/
– sju pilothamnar (Raumo, Björneborg, Tallinn, Mariehamn, Riga, Oxelösund och Norrköping)
Här hittar du mera information.