Skip to main content

Projektinformation

Vägtunneln som leder till Nordsjö hamn i Helsingfors saneras under 2025–2026. Till projektet hör också att förbättra tunnelns reservrutt. Tunneln är stängd under reparationsarbetet, och då används rutten Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Nordsjö hamn som primär omväg.

Tidtabell

Reparationen av tunneln inleds våren/sommaren 2025 och pågår i cirka ett år. Under denna tid är tunneln stängd för trafik. Omvägen förbättras innan tunneln stängs och förbättringsarbetet inleds i slutet av 2024. 

  • Planering 2023 - vår 2024
  • Förbättring av tunnelns reservrutt 9/2024 - 5/2025
  • Testning av omvägens funktion vår 2025
  • Sanering av tunneln vår/sommar 2025 - vår/sommar 2026

Projektets utgångspunkter och innehåll

Systemen som styr trafiken i Nordsjö vägtunnel samt säkerhetsanordningarna i tunneln är på väg mot slutet av sin livscykel och måste förnyas. Samtidigt finns det också behov av andra reparationer i tunneln. 

I den omfattande saneringen ingår att förnya alla tekniska system i tunneln. Detta innebär till exempel brandlarm, rökevakuering, ventilation och system för störningsdetektion samt belysning, kameror och trafikledningssystem. Därtill repareras också tunnelns konstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln förnyas. 

Till projektet hör också att förbättra tunnelns reservrutt. Rutten fungerar som den primära omvägen under tiden tunneln repareras. Omvägen går via Österleden, Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn. 

Trafikarrangemang

När tunneln är stängd använder bilarna en omväg som går från Österleden via Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn. Denna rutt fungerar normalt som reservrutt under servicearbeten i tunneln och används också av specialtransporter.   

Innan reparationsarbetet inleds förbättrar vi omvägens säkerhet och smidighet särskilt vid anslutningar och övergångsställen. Ruttens funktionsduglighet testas med riktig trafik innan reparationsarbetet inleds. 

Målen med projektet

  • Att säkerställa att det är säkert att köra i tunneln även under de kommande åren.
  • Att se till att hamntrafiken och den övriga trafiken i området löper utan störningar.
  • Att ta i bruk moderna och ännu smartare system som stöder trafikstyrningen i tunneln.
  • Att utveckla tunnelns reservrutt så att den bättre än tidigare betjänar specialtransporterna och den övriga trafiken till exempel under serviceavbrotten i tunneln. 

Bakgrundsinformation om Nordsjö vägtunnel

Nordsjö vägtunnel leder från Ring III och den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och har två körfält i båda riktningarna. Bilar som kör i olika riktningar kör i sina egna tunnlar. Varje dag kör i genomsnitt cirka 7 650 personbilar och 2 700 tunga fordon i tunneln. Tunneln öppnades 2008 och över hälften av dess trafik är hamntrafik.

Projektets ansvariga instanser

Fintraffic ansvarar för reparationen av tunneln och genomförandet av byggarbetet på omvägen. För planeringen av förbättringarna på reservrutten ansvarar Helsingfors stad och NTM-centralen.