Undervisningsverktyg för att främja navigeringssäkerheten
Syftet med DigiMar-projektet är att förbättra navigeringssäkerheten inom sjöfarten genom att genomföra ett digitalt undervisningsförsök. I utvecklingen av undervisningsverktygen utnyttjas möjligheterna med digital teknologi genom att dra nytta av bl.a. undervisningsvideor och chattbotar för taligenkänning. Universiteten som deltar i projektet utvecklar digitala verktyg som stöd för studierna. Verktygen testas i praktiken av bland annat personalen vid Fintraffics sjötrafikledning och studerande inom sjöfartsbranschen.
Målet med DigiMar-projektet är att öka säkerheten med hjälp av förbättrade kommunikationsfärdigheter inom sjöfarten och öppet tillgängliga digitala läromedel. Kärnan i projektet är att utveckla studerandefokuserade undervisningsförfaranden och -verktyg baserade på verkliga sjöfartsbehov samt utveckla den digitala utbildningen. I projektet deltar lärare inom olika områden av högskoleutbildningen, vilket stöder och utvecklar ett nytt slags tvärvetenskapligt samarbete. Fintraffic deltar i projektet i rollen som sakkunnig.
Vad ingår i projektet i praktiken?
I projektet utnyttjas potentialen hos digital teknologi genom att utveckla öppet tillgängliga undervisningsvideor och chattbotar för taligenkänning, vilka stöder ett kontinuerligt och självständigt lärande. På detta sätt kan man bland annat utveckla målgruppsanvändarnas och högskolelärarnas digitala färdigheter.
Projektet är indelat i fem arbetspaket:
- Projekthantering
- Utveckling av kommunikationsstandarder och databaserat innehåll för sjötrafiken
- Utveckling, ibruktagande och utvärdering av digitala undervisningsredskap
- Jämförelse av sjöfartens kommunikationsstandarder och informationsbaserade innehåll
- Utnyttjande och spridning av projektets resultat
Till vem riktar sig det utbildningsmaterial som utvecklas inom projektet?
Det utvecklade utbildningsmaterialet är riktat till personer som arbetar med sjötrafikledning och en del av Fintraffic VTS operativa personal kommer att avlägga den utbildning som utvecklats inom projektet. Lärstigarna i materialet framskrider från enkla till komplicerade övningar och videor.
Digitala verktyg används av projektpartnerna för att skapa och analysera språk- och kommunikationsdatabaser samt för att utarbeta simuleringsuppgifter inom sjöfartskommunikation. Användningen av alla utvecklade, ibruktagna och utvärderade digitala verktyg stöder de möjligheter som digital teknologi erbjuder i undervisningen och lärandet på alla nivåer och inom alla de branscher som behöver kommunikationsutbildning.
Databasen och eventuellt chattboten kan senare utnyttjas för att utveckla ett mer omfattande kommunikationsbibliotek för sjöfarten som kan användas för AI-baserade taligenkännings- och kommunikationshanteringslösningar, i synnerhet på fjärrstyrda och autonoma fartyg.
Projektet följer EU:s handlingsplan för digital utbildning
DigiMar-projektet följer de strategiska tyngdpunkterna i EU:s handlingsplan för digital utbildning (2021–2027) genom att stödja en högklassig digital utbildning som är tillgänglig och öppen för alla samt genom att presentera digitala möjligheter för utbildnings- och forskningssamfundet, beslutsfattarna, akademin och forskarna. Utvecklingen, ibruktagandet och utvärderingen av öppet tillgängliga digitala undervisningsverktyg förväntas öka de deltagande instansernas beredskap och kapacitet att effektivt övergå till digital utbildning.