Vi utvecklar kontinuerligt kvaliteten på vår trafikledning och funktionssäkerhet för att spårtrafiken ska vara säker, smidig och effektiv för både företag och konsumenter.
Mer automatisering och smarta trafikstyrningssystem är hörnstenarna i vår strategi för att förbättra både järnvägarnas kostnadseffektivitet och användarupplevelsen. Via digitala ekosystemtjänster utvecklar vi data och utnyttjandet av den för både passagerar- och godstrafikens behov. En interaktiv utveckling av tjänsterna tillsammans med kunderna är en allt viktigare del av vår verksamhet.
Digispåret: mer kapacitet, mer miljövänlig och bättre säkerhet med framtidens teknik
Inom projektet Digispåret förnyas tågövervakningssystemet, vilket är nödvändigt för en säker och smidig tågtrafik i framtiden. Med det nya passagekontrollsystemet förbättras tågtrafikens punktlighet och säkerhet samt effekterna av eventuella störningar minimeras. Projektet svarar också på den ökade efterfrågan på tågtrafik genom att erbjuda tilläggskapacitet för spårtrafiken och förbättra servicenivån för passagerarna. Digispåret bidrar dessutom till att stävja klimatförändringen genom att öka den utsläppssnåla järnvägstrafikens marknadsandel inom både person- och godstrafiken, vilket avsevärt minskar utsläppen från trafiken.
Utveckling av fjärrstyrningssystemen
Genom att utveckla fjärrstyrningen bygger vi upp allt säkrare, modernare och mer tillförlitlig trafik. I sydöstra Finland slutförde vi ett långvarigt och utmanande projekt då det nya fjärrstyrningssystemet (KAKO) togs i bruk i slutet av 2023. Även i förnyelsen av fjärrstyrningssystemet (POKA) i norra och mellersta Finland gjordes framsteg bland annat i fråga om ibruktagandet. Södra Finlands fjärrstyrningssystem uppdaterades till samma version som KAKO. Den tekniska driftsäkerheten i Tammerfors fjärrstyrningssystem (TAKO) förbättrades. ame version as KAKO. The technical reliability of the Tampere remote control system (TAKO) was enhanced.