Nordsjö vägtunnel måste repareras, eftersom dess säkerhetssystem och andra anordningar som hjälper trafiken att löpa smidigt håller på att nå slutet av sin livscykel. Samtidigt görs också andra reparationer i tunneln. På så sätt hålls tunneln säker och trafiken kan löpa problemfritt även i framtiden.
Nordsjö vägtunnel leder från Ring III och den planskilda anslutningen vid Österleden till Nordsjö hamn. Tunneln är cirka 1,5 kilometer lång och har två körfält i båda riktningarna. Bilar som kör i olika riktningar kör i egna tunnlar. Varje dag kör i genomsnitt cirka 7 650 personbilar och 2 700 tunga fordon i tunneln. Tunneln öppnades 2008 och över hälften av dess trafik är hamntrafik.
Alla säkerhetsanordningar och annan tunnelteknik i tunneln förnyas. Detta innebär till exempel brandlarm, rökevakuering, ventilation och system för störningsdetektion samt belysning, kameror och trafikledningssystem. Samtidigt repareras också tunnelns konstruktioner och de dränerings- och släckvattensystem som går under tunneln förnyas.
Till projektet hör också att förbättra tunnelns reservrutt. Rutten fungerar som den primära omvägen under tiden tunneln repareras. Omvägen går via Österleden, Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn.
Reparationen av tunneln inleds våren/sommaren 2025 och pågår i cirka ett år. Under denna tid är tunneln stängd för trafik. Omvägen förbättras innan tunneln stängs och förbättringsarbetet inleds i slutet av 2024.
Fintraffic ansvarar för reparationen av tunneln och genomförandet av byggarbetet på omvägen. För planeringen av förbättringarna på reservrutten ansvarar Helsingfors stad och NTM-centralen. Om du har frågor om projektet kan du kontakta oss med responsblanketten som finns på vår webbplats.
Arbetet har en betydande inverkan på bilisterna och invånarna i området, eftersom tunneln måste stängas för 11 månader. Under denna tid använder bilarna en omväg. Ett av de viktigaste målen är att utföra reparationen av tunneln så att det stör trafiken så lite som möjligt. Detta kan man påverka genom att hålla tunneln stängd endast under den tid det är absolut nödvändigt och genom att göra omvägen så smidig och säker som möjligt.
Den primära omvägen till hamnen går längs rutten Österleden–Kallviksvägen–Bastövägen–Nordsjö hamn. Restiden kan förlängas från ett par minuter till över tio minuter beroende på tid på dygnet och trafikmängden. När man kör bort från hamnen påverkas resans längd också av mängden tung trafik som lossas från hamnen. På morgnar och eftermiddagar kan det vara rusning och köer.
Stängningen av tunneln ökar trafiken särskilt på Kallviksvägen och Bastövägen. Omvägens smidighet och säkerhet förbättras innan tunneln repareras. De största åtgärderna är att bygga fler körfält vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt i rondellen mellan Bastövägen och Kallviksvägen. Förbättringar görs också vid anslutningen mellan Bastövägen och Porslaxvägen samt vid anslutningen mellan Bastövägen och Hamnbågen.
Vi har informerat invånarna och företagen i området om projektet i så god tid som möjligt så att de kan förbereda sig på förändringarna.
Tunneln måste stängas eftersom det inte är säkert att köra bil i tunneln när där utförs stora reparationsarbeten. De strikta säkerhetsbestämmelserna tillåter inte heller trafik i en tunnel vars säkerhetssystem inte är i bruk.
I planeringen av byggandet funderade man på många alternativ för att genomföra saneringen. I jämförelsen beaktades i stor utsträckning säkerhets- och olycksriskerna i tunneln och på omvägen under arbetet, arbetets längd och kostnader. Alla alternativ innehöll långa tidsperioder då tunneln skulle vara stängd. Styrsystemen i Nordsjö tunnel genomfördes på så sätt då tunneln byggdes i början av 2000-talet att det inte är tillåtet att köra i båda riktningarna i ett tunnelrör.
När tunneln är stängd använder bilarna en omväg som går från Österleden via Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn. Denna rutt fungerar normalt som reservrutt under servicearbeten i tunneln och används också av specialtransporter.
Innan reparationsarbetet inleds förbättrar vi omvägens säkerhet och smidighet särskilt vid anslutningar och övergångsställen. På så sätt fungerar rutten bättre när trafiken ökar. Omvägens funktionsduglighet testas också med riktig trafik innan reparationsarbetet inleds.
När tunneln är stängd kan problemen för trafiken minskas på två sätt: genom att hålla stängningstiden så kort som möjligt och säkerställa att omvägen fungerar.
Stängningstiden kan förkortas genom att man arbetar i flera arbetsskift, utför rivnings- och byggarbeten på olika ställen i tunneln samtidigt och säkerställer att nödvändiga experter står till förfogande. Specialkompetens krävs till exempel vid installation, testning och ibruktagande av tunnelns tekniska system.
Det som inverkar mest på trafikarrangemangens smidighet är att omvägen fungerar bra. Detta mäts utifrån restiden. Omvägen går via Österleden, Kallviksvägen och Bastövägen till Nordsjö hamn. En del bilar använder sannolikt också andra rutter. Innan tunneln repareras förbättras omvägen problempunkter och vinterunderhållet effektiveras. På så sätt hålls restiderna rimliga, trafikstockningar minskar och olyckor förebyggs. I planeringen har man beaktat att många tunga fordon använder rutten.
Innan tunneln repareras förbättras omvägen så att den fungerar bra när trafiken ökar. Vid anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt vid rondellen mellan Bastövägen och Kallviksvägen byggs tilläggsfiler. Mindre förbättringar görs också vid anslutningen mellan Bastövägen och Porslaxvägen samt vid anslutningen mellan Bastövägen och Hamnbågen. Ruttens säkerhet förbättras särskilt vid övergångsställena och vinterunderhållet av rutten effektiveras. Omvägen testas med riktig trafik innan reparationen av tunneln inleds.
Även om man gör förbättringar kan trafiken som avgår från hamnen under eftermiddagens rusningstid ändå förorsaka trafikstockningar på Kallviksvägen och Bastövägen, om stora mängder tung trafik lossas från fartyget på en gång.
Den tid som används för resor beräknas öka från Ring III till Nordsjö hamn från ett par minuter till över tio minuter beroende på körriktning, klockslag och mängden tung trafik som lossas från hamnen. Det lönar sig att förbereda sig på att köa särskilt under morgonens och eftermiddagens rusningstid. Restiden påverkas också av att sträckan från Ring III till hamnen längs omvägen är cirka fem kilometer, medan den direkta förbindelsen genom tunneln är cirka tre kilometer.
Buller och damm från tunnelbyggplatsen sprids knappt alls från tunnelns mynningar. Förbättringsarbetena på omvägen orsakar tillfälliga trafikolägenheter för väganvändarna. De största förbättringsåtgärderna på omvägen gäller anslutningen mellan Österleden och Kallviksvägen samt rondellen mellan Kallviksvägen och Bastövägen.
Du kan skicka din fråga eller respons till oss via responsblanketten. Vi strävar efter att svara på meddelandet så snabbt som möjligt. Vi betjänar vardagar kl. 8–16.