Skip to main content

Dataskyddsbeskrivning för Fintraffic Väg Ab:s hantering av telefonsamtal

1 Inledning

För Fintraffic-koncernen är integritetsskyddet och en transparent behandling av personuppgifter viktigt. Syftet med denna dataskyddsbeskrivning är att informera den registrerade om behandlingen av hens personuppgifter i samband med hanteringen av vägtrafikcentralernas telefonsamtal. Vid behandlingen av personuppgifterna iakttas EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679 samt den nationella dataskyddslagstiftningen.

Det kan ske ändringar i denna dataskyddsbeskrivning när ändringar i den personuppgiftsansvariges praxis eller i lagstiftningen äger rum. Den uppdaterade versionen av dataskyddsbeskrivningen finns på Fintraffic Ab:s webbplats..

2 Personuppgiftsansvarig

Fintraffic Väg Ab (2945247–3)
PB 71, 00241 Helsingfors
Telefonväxel: +358 29 450 7000
Företrädare för den personuppgiftsansvarige: Anne Saaranen(at)fintraffic.fi, +358 29 450 7000    
Koncernens dataskyddsombud: privacy(at)fintraffic.fi, +358 29 450 7000

3 Grupper av registrerade och personuppgifter som behandlas

Grupper av registrerade

Fintraffic samlar in och sparar uppgifter om personer som använder telefontjänsten. Sådana personer kan vara till exempel Fintraffic-koncernens egna arbetstagare, avtalspartner, entreprenörer inom väghållning, personer som hör till polis- och räddningsmyndigheternas och vägmyndigheternas personal samt representanter för medierna och väganvändarna.

Personuppgifter som behandlas

Av samtalen spelas följande in:

  • telefonnummer, telefontid och samtalets längd
  • Hela konversationen, inklusive namnet och arbetsplatsen för både den som ringer och den som tar emot samtalet, om dessa uppgifter nämns under samtalet
  • platsinformation, om samtalet görs genom applikationen 112. 

För samarbetsinstansers del sparar vi vid behov namn, arbetsplats, arbetsuppgift, e-postadress och telefonnummer i registret. 

4 Informationskällor

Uppgifter som samlas in av den registrerade själv  

Vi samlar in personuppgifter från mottagna och uppringda samtal. Uppgifterna sparas i vårt system i samband med samtalen.  

Uppgifter som samlas in från andra instanser

För att fullgöra den lagstadgade skyldigheten sparar vi de kontaktuppgifter som våra samarbetspartner separat meddelat oss.

5 Syftet med behandlingen och rättslig grund

Syftet med behandlingen

Syftet med att spara telefonsamtal och kontaktuppgifter är att trygga kommunikationen i anslutning till trafikstyrningsuppgifterna. 

Det är nödvändigt att spara telefonsamtal och kontaktuppgifter för att kunna återkomma till informationen, vidta nödvändiga åtgärder som baserar sig på samtalen och garantera parternas rättsskydd.

Rättslig grund för behandling av personuppgifter

De personuppgifter som avses i denna dataskyddsbeskrivning behandlas således med stöd av punkt 1 c i artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning för att uppfylla den personuppgiftsansvariges lagstadgade skyldighet. Dessutom behandlas personuppgifterna enligt punkt 1 f i artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning, dvs. utifrån den personuppgiftsansvariges berättigade intresse.
    
Fintraffic-koncernens lagstadgade uppgift är att sörja för övervakningen av trafiksituationen på trafikleder (lägesbilden av trafiken) samt för anmälnings- och informationstjänsten i händelse av olyckor, farosituationer och situationer som påverkar smidigheten i trafiken. Dessutom är Fintraffic skyldig att skapa och distribuera trafikinformation. Sådan information är uppgifter om väderlek och förhållanden i anslutning till trafiken, information om smidigheten i trafiken och trafikfrekvensen och skicket och driftbarheten hos anordningar som betjänar väghållningen och trafiken samt övriga uppgifter om trafiksäkerheten, smidigheten i trafiken och säker transport, styrning och hantering av trafikmedel. Bestämmelser om uppgifterna finns i § 137 och 141 i lagen om transportservice (320/2017).

Leverantören av vägtrafikstyrnings- och vägtrafikledningstjänster ska rapportera sådana väsentliga omständigheter som den upptäcker eller som har anmälts till den och som gäller olyckssituationer och farliga situationer, trafikledshållning, trafiksäkerhet, miljöskydd, räddningsverksamhet, territorialövervakning eller tullövervakning till 

  • trafik-, räddnings-, miljö-, territorialövervaknings-, polis- eller tullmyndigheterna, Gränsbevakningsväsendet och Nödcentralsverket
  • innehavare av trafikledsnätet
  • hamninnehavare eller andra terminaler
  • sådan i 3 kap. i vägtrafiklagen (267/1981) avsedd person som reglerar trafiken och sådan trafikövervakare som avses i 7 kap. i den lagen
  • andra aktörer vars agerande kan förhindra uppkomsten av en fara eller skada eller minimera den.

Vi statistikför också samtalen för att följa upp samtalens volymer och svarstider. Dessutom utnyttjar vi inspelningarna för att säkerställa samtalens kvalitet. Då behandlas personuppgifterna enligt punkt 1 f i artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning, dvs. utifrån den personuppgiftsansvariges berättigade intresse.

RÄTTSLIG GRUNDBEHANDLING SOM GENOMFÖRS MED STÖD AV RÄTTSLIG GRUND
Iakttagande av den personuppgiftsansvariges lagstadgade skyldighet

Lag om transportservice (320/2017):

137 §: Leverantören av vägtrafikstyrnings- och vägtrafikledningstjänster har till uppgift att sörja för övervakningen av trafiksituationen på trafikleder (lägesbilden av trafiken) samt för anmälnings- och informationstjänsten i händelse av olyckor, farosituationer och situationer som påverkar smidigheten i trafiken.

141 §: Leverantören av vägtrafikstyrnings- och vägtrafikledningstjänster ska rapportera sådana väsentliga omständigheter som den upptäcker eller som har anmälts till den och som gäller olyckssituationer och farliga situationer, trafikledshållning, trafiksäkerhet, miljöskydd, räddningsverksamhet, territorialövervakning eller tullövervakning.

Den personuppgiftsansvariges berättigade intresse 

Kontaktuppgifterna sparas under den tid som de behövs för användningen, och uppgifterna raderas när det inte längre finns något ändamål för användningen (väsentligt för personens uppgift).

Vi statistikför också samtalen för att följa upp samtalens volymer och svarstider. 

Säkerställande av kvaliteten på samtalen.

6 Utlämnande och mottagande av uppgifter 

Den personuppgiftsansvarige säkerställer genom anvisningar och skriftliga databehandlingsavtal att varje mottagare följer bestämmelserna om behandling av personuppgifter. Personuppgiftsbiträdet får behandla uppgifterna endast enligt den personuppgiftsansvariges anvisningar.

Överlåtelser till andra personuppgiftsansvariga

Uppgifter lämnas ut till myndigheter endast mot begäran om handräckning när myndigheten har rätt att få uppgifterna. Uppgifterna lämnas ut till myndigheter i den omfattning som lagen tillåter och förutsätter.

Utlämnande till personuppgiftsbiträden

Teleoperatören och vid behov den tjänsteleverantör som ansvarar för det tekniska underhållet har också begränsad tillgång till uppgifterna som gäller tekniskt underhåll och utveckling av våra system samt statistikföring av samtal. 

Den personuppgiftsansvarige säkerställer genom anvisningar och skriftliga databehandlingsavtal att varje mottagare följer bestämmelserna om behandling av personuppgifter. Personuppgiftsbiträdet får behandla uppgifterna endast enligt den personuppgiftsansvariges anvisningar.

Utlämnande till tredje parter

Rapporter om vägnätets skick och den registrerades kontaktuppgifter lämnas i regel ut till Trafikledsverket. I avtalen mellan Trafikledsverket och de regionala entreprenörerna har man kommit överens om att entreprenören vid behov kan direkt kontakta den registrerade som gett responsen.  

Uppgifter lämnas ut till myndigheter endast mot begäran om handräckning när myndigheten har rätt att få uppgifterna. Uppgifterna lämnas ut till myndigheter i den omfattning som lagen tillåter och förutsätter.

Överföring av personuppgifter utanför EU- eller EES-stater

De personuppgifter som avses i denna dataskyddsbeskrivning överförs inte utanför EU- eller EES-staterna..

7 Förvaring av uppgifter

Personuppgifterna behandlas endast under den tid och i den omfattning som behövs för att genomföra de användningsändamål som räknas upp i denna dataskyddsbeskrivning. När det inte längre finns någon rättslig grund för behandlingen eller när personuppgifter inte längre behövs, förstörs uppgifterna på behörigt sätt.

Telefoninspelningarna förvaras i 18 månader. Inspelningarna kan vid behov sparas längre om de behövs för en pågående utredning eller rättegång. 

Kontaktuppgifterna sparas under den tid som de behövs för användningen, och uppgifterna raderas när det inte längre finns något ändamål för användningen (väsentligt för personens uppgift).  

8 Skydd av personuppgifter

Den personuppgiftsansvarige har tillgång till ändamålsenliga tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder för personuppgifter. Genom åtgärderna säkerställer den personuppgiftsansvarige att den registrerades personuppgifter inte av misstag eller lagstridigt förstörs, försvinner eller ändras. Dessutom ser den personuppgiftsansvarige till att uppgifter inte olovligt lämnas ut och att de inte är tillgängliga för aktörer som inte har rätt att behandla uppgifterna. Den registrerades personuppgifter skyddas bl.a. genom följande åtgärder:

Uppgifterna kan endast behandlas med personliga användarrättigheter och förvaltningen av dessa rättigheter övervakas. Endast sådan personal hos den personuppgiftsansvarige, teleoperatören eller underleverantören som på basis av sina arbetsuppgifter har rätt och behov av att behandla samtalsuppgifter har tillgång till dem. 

Varje person som behandlar uppgifter får anvisningar om laglig och säker behandling av uppgifterna. Vi hanterar eventuella personuppgiftsincidenter omedelbart.

9 Den registrerades rättigheter

Rätt att få information om behandlingen av uppgifterna, rätt att få tillgång till uppgifterna samt rätt att begära rättelse av uppgifterna

Den registrerade har rätt att få information av den personuppgiftsansvarige om huruvida den registrerades personuppgifter behandlas. Om den registrerades personuppgifter behandlas har denne rätt att få en kopia av de behandlade personuppgifterna samt information om ändamålen med behandlingen och andra omständigheter som gäller behandlingens karaktär.

Om personuppgifterna är bristfälliga eller annars felaktiga har den registrerade rätt att kräva att den personuppgiftsansvarige rättar uppgifterna.

Rätt att begära att uppgifterna raderas eller att behandlingen begränsas samt rätt att motsätta sig behandlingen

Den registrerade kan kräva att den personuppgiftsansvarige raderar personuppgifterna som gäller hen, bland annat i situationer där den personuppgiftsansvarige inte längre behöver den registrerades personuppgifter för det ursprungliga ändamålet, eller om personuppgifterna behandlas lagstridigt eller den registrerade återkallar sitt samtycke som varit den rättsliga grunden för behandlingen av hens uppgifter. Om det emellertid är nödvändigt att bevara personuppgifterna för att utforma, framställa eller försvara ett rättsligt anspråk har den personuppgiftsansvarige ingen skyldighet att radera uppgifterna.

Den registrerade kan kräva att den personuppgiftsansvarige begränsar behandlingen av personuppgifterna endast till lagring av dem, till exempel i en situation där det är oklart om personuppgifterna är korrekta eller har behandlats lagenligt.

När den rättsliga grunden för behandlingen av uppgifterna baseras på den personuppgiftsansvariges berättigade intresse eller på allmänt intresse eller utövande av offentlig makt, har den registrerade rätt att invända mot behandlingen av sina uppgifter av skäl som rör den registrerades personliga specifika situation. Om det dock finns ett sådant synnerligen viktigt och motiverat skäl till behandlingen som åsidosätter den registrerades rättigheter, kan behandlingen fortsätta.

Utövande av den registrerades rättigheter

Den registrerade kan för att utöva sina rättigheter kontakta den personuppgiftsansvariges kontaktperson via e-post. 

Åtgärderna som den personuppgiftsansvarige vidtar med anledning av den registrerades begäran är i allmänhet kostnadsfria för den registrerade. Att genomföra en begäran som gäller den registrerades rättigheter förutsätter dock att den registrerade kan identifieras på ett tillförlitligt sätt. Därmed kan den personuppgiftsansvarige vid behov kräva att den registrerade styrker sin identitet i samband med begäran.

Den personuppgiftsansvarige svarar på den registrerades begäran utan obefogat dröjsmål och i regel senast en månad efter att begäran mottagits.

Att föra ett ärende till dataombudsmannen för behandling

Om den registrerade anser att dataskyddslagstiftningen inte har följts vid behandlingen av den registrerades personuppgifter har denne rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten. Dataombudsmannens byrå fungerar som behörig tillsynsmyndighet i Finland:

Besöksadress: Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors

Postadress: PB 800, 00531 Helsingfors

Telefonväxel: +358 29 566 6700

Registratorskontoret: +358 29 566 6768

E-postadress (registratorskontoret): tietosuoja(at)om.fi

Den personuppgiftsansvarige önskar dock att den registrerade först lyfter fram det observerade missförhållandet för den personuppgiftsansvarige. Mer information om den registrerades rättigheter finns på adressen https://tietosuoja.fi/sv/privatpersoner

Denna dataskyddsbeskrivning gäller från och med den 20 november 2023.

This privacy statement is valid as of 20 November 2023.