Godstrafiken fortsatte att öka i juli–september särskilt inom spårtrafiken. Antalet flygningar i Finlands luftrum har också fortsatt att öka, även om antalet inrikesflyg minskade något. Företag och medborgare utnyttjar trafikinformation mer än någonsin i sin affärsverksamhet och vardag. Antalet besök hos Fintraffics digitala tjänster har till och med tredubblats.
”Antalet godstransporter på både spår och landsvägar har börjat öka i år. Det är ett bra tecken som kan förutspå att ekonomin så småningom återhämtar sig. Den internationella flygtrafiken har också fortsatt att öka i Finland. Den inhemska flygtrafiken koncentreras ännu tydligare till längre rutter, vilket är i linje med att flygplanet enligt vår enkät stiger upp som finländarnas populäraste färdsätt vid sidan av tåget på över 600 kilometer långa resor”, säger verkställande direktör Pia Julin från Fintraffic.
”Man förbereder sig allt oftare inför resor genom att på förhand utnyttja trafikinformation om bland annat rutter, trafikförbindelser och förhållanden. Den stora ökningen i användningen av Fintraffics digitala tjänster visar att våra satsningar på kundorientering och innovativa tjänster ger resultat: Fintraffic Appen vann priset för Finlands bästa kundgärning, och våra informationstjänster som grundar sig på öppna trafikdata stöder i allt högre grad olika aktörers förmåga att utveckla sina egna tjänster för hem och företag”, konstaterar Julin.
Flygtrafiken fortsätter att återhämta sig starkt
Efterfrågan på flyglinjetjänster i Finland har ökat betydligt under årets tredje kvartal. Det totala antalet flygningar ökade med 9,8 procent jämfört med motsvarande period året innan.
Antalet ankommande och avgående flyg ökade med 11,9 procent jämfört med året innan. Överflygningarna i Finlands luftrum ökade med 11,6 procent. Kinesiska flygbolag har fortsatt att öka antalet överflygningar, men även andra flygbolag i Asien och Mellanöstern har ökat antalet flygningar.
Även om antalet flygningar i inrikestrafiken har minskat något (-4,7 %), har antalet flygkilometer på de inhemska linjerna ökat. Det vittnar om att flygtrafikens roll i inrikestrafiken framhävs särskilt på längre avstånd.
Enligt förhandsuppgifterna kommer flygtrafiken i Lappland att uppnå nivån före coronapandemin under den kommande vintern, vilket är en positiv signal särskilt med tanke på turismen i norr.
Godstrafiken ökade med 21 procent på järnvägarna
Godstrafiken på järnvägarna var 21 procent större i juli–september än under motsvarande period året innan. Den ökade godstrafiken beror delvis på transporterna av råvirke för fabrikernas behov samt ibruktagandet av råvirkesterminaler.
Mängden närtrafik ökade med drygt tre procent. Närtrafikens tillväxt har till exempel möjliggjorts av att arbetena i Dickursby i Vanda för ett år sedan begränsade tågtrafiken betydligt mer än under motsvarande period i år. Den uppstartade trafiken mellan till exempel Karis och Hangö har också ökat närtrafiken. I praktiken har det ökat närtågstrafiken med cirka 12–14 tågturer per dygn, dvs. cirka 400 tåg per månad. Antalet fjärrtåg minskade något (-2,1 %) jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol.
Tågens punktlighetsprocent sjönk genomgående något. Inom närtrafiken var punktligheten 91,7 procent (95,4 %), inom fjärrtrafiken 85,0 procent (89,8 %) och inom godstrafiken 92,2 procent (94,2 %). Dessa siffror har bland annat påverkats av banarbeten till exempel mellan Tammerfors och Seinäjoki. Punktligheten var dock bättre i juli–september än i april–juni i år.
På sommaren utfördes rikligt med banarbeten på olika håll i Finland, sammanlagt 40 340 (39 781). Till följd av dessa har hastighetsbegränsningar införts på olika håll i Finland, vilket också har påverkat tågens punktlighet. Exempel på stora banprojekt är Esbo stadsbana, Dickursby, Kytömaa-Ainola, byggandet av Seinäjoki resecentrum, olika bangårdsprojekt samt Kuppis-Åbo.
Mängden tung trafik ökade på landsvägarna
Den totala mängden vägtrafik på huvudvägarna (riks- och stamvägar) har i juli–september varit på en svag uppgång från motsvarande tidpunkt i fjol.
Mängden tung trafik har ökat med strax över tre procent. Antalet person- och paketbilar har ökat med cirka en procent.
På våra landsvägar har det i år återigen rört sig många stora specialtransporter. I år har man dock inte nått rekordsiffrorna för de senaste åren: under januari–september har cirka 7 600 specialtransporttillstånd beviljats.
Fintraffics digitala tjänster når fler finländare än någonsin tidigare
Under det tredje kvartalet 2024 samlade Fintraffics digitala tjänster nästan 2,3 miljoner besök (Q2/2024 1,8 miljoner besök). Jämfört med motsvarande period 2023 har antalet besök hos Fintraffics digitala tjänster till och med tredubblats. Fintraffic Appen, som vann priset Finlands bästa kundgärning 2024 i oktober, är fortfarande den populäraste tjänsten och samlar cirka 1,2 miljoner användningsgånger. Användningen av tjänsten Trafikläget har dessutom utvecklats gynnsamt.
Under årets tredje kvartal gjordes 1,52 miljarder förfrågningar i de öppna gränssnitten för trafikdata som Fintraffic tillhandahåller i Digitraffic-tjänsten. I september nåddes alla tiders månadsrekord i antalet förfrågningar: 560 miljoner. Ökningen är 35,2 procent jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. 173,35 TB data överfördes, tillväxten är 40,3 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Under årets tredje kvartal gjordes cirka 4,40 miljarder gränssnittsförfrågningar till reseinformationen i kollektivtrafiken på Digitransit-plattformen. Ökningen var hela 39 procent jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. I Digitransit överfördes 62,12 TB data under det tredje kvartalet. Finländska reseplanerare för kollektivtrafik utnyttjar i stor utsträckning det gemensamma dataunderlaget via plattformen Digitransit.
Fintraffic tillhandahåller en lägesbild av trafiken till konsumenter, företag och medier, samt öppna data till tjänsteoperatörer inom trafik och logistik och till applikationsutvecklare, bland annat för utveckling av olika karttjänster och för användning i navigatorer.
”Insamling, förädling och utnyttjande av trafikdata utgör hörnstenen i det moderna trafiksystemet, på vilken trafiktjänster skapas. Insamlingen av data gynnar både enskilda vägtrafikanter, men påverkar också i större utsträckning hela samhället och ekonomin: trafikinformationen är nyckeln till att upprätthålla och utveckla ett effektivt, säkert och hållbart trafiksystem. Med hjälp av öppen data kan man skapa helt ny affärsverksamhet”, säger Fintraffics ekosystem- och teknologidirektör Janne Lautanala.