På grund av Finlands nordliga läge och den långa vintersäsongen kan flygplatsernas verksamhet inte pausas när snöfall, halka eller en överraskande förändring i väderleken inträffar. Säkerhetens betydelse framhävs i vinterförhållanden och för att garantera säkerheten behövs ett nära samarbete mellan flygplatsaktörerna. Fintraffics flygtrafiktjänst upprätthåller och delar en lägesbild av väder- och landningsförhållandena i realtid, reglerar flygtrafikens kapacitet vid utmanande väder samt förutser väderförhållandenas effekter både på marken och i luften.
Flygtrafiken utmanas under vintersäsongen till exempel av underkylt regn som fryser fast på flygplan, markmateriel och landningsbanor, våt snö samt snö och is som hopar sig. Dessutom medför snabba temperaturväxlingar egna utmaningar. Flygtrafikens säkerhet och smidighet under vintersäsongen påverkas dock mest av halka, banornas skick samt vid halt väglag vindriktningen i förhållande till banan.
– På sommaren är banorna i regel tillgängliga hela tiden och stängning av dem till exempel på grund av underhållsåtgärder kan förutses i god tid. På vintern kan man bli tvungen att stänga landningsbanor med kort varsel på grund av vädret och de underhållsåtgärder som vädret kräver, om förhållandena plötsligt förändras. Detta påverkar såväl inkommande som avgående flyg, och multiplikatoreffekterna återspeglas i hela flygtrafiken. Det finns många variabler, men i Finland är vi världsledande på att hantera detta, berättar Karri Hannula, direktör för Fintraffics flygtrafiktjänst.
Flygledningens uppgift är att förutse effekterna av vinterns väderförhållanden och stängda landningsbanor på marken och i luften. Vid behov regleras flygtrafiken så att varje ankommande och avgående flyg får en realistisk tid på banan.
I vinterförhållanden behövs ett tätt samspel mellan flygplatsaktörerna
Betydelsen av samarbete och information mellan flygledningen och andra flygplatsaktörer framhävs under vintersäsongen, när förhållandena kan växla snabbt. Till exempel försämras den avgående trafikens förutsägbarhet på vintern när man utöver väderleksförhållandena på banan även måste beakta den tid som behövs på marken för att rengöra planen från snö och is samt för avisning.
– Det handlar om minuter att vi får planen till avisning vid rätt tidpunkt och därifrån ut till banan i avgångsberedskap. Om förhållandena på banan plötsligt förändras medan planet tvättas eller förberedelserna pågår längre än väntat, börjar effekterna snabbt ackumuleras. Under sådana varierande väderförhållanden flyttar flygbolagen ibland passagerare ombord på flygplanet redan i förväg. Det kan kännas frustrerande för passagerarna att vänta ombord, men i utmanande väderförhållanden lever situationen ofta hela tiden. En avgångstid kan frigöras överraskande, och då kan den utnyttjas eftersom passagerarna redan är ombord, berättar Hannula.
Lägesbilden som upprätthålls av flygledningscentralen är en viktig del av beredskapen
På flygplatserna förbereder man sig redan i förväg för vintersäsongen, till exempel genom att vid behov öka personal- och utrustningsresurserna. En viktig del av beredskapen är dessutom den gemensamma lägesbilden av väder- och landningsförhållandena som flygledningscentralen upprätthåller dygnet runt. I mer utmanande väderförhållanden sätter man sig ned tillsammans med flygplatsens olika aktörer för att skapa en lägesbild och prognos samt gå igenom flygplatsens kapacitet.
– Utifrån denna gemensamt skapade lägesbild kan flygbolagen fatta beslut till exempel om inställda flyg och vi inom flygledningen kan överväga behovet av reglering av flygtrafiken. När förhållandena förändras tar flygledningen vid behov initiativ till att ändra tidigare överenskomna planer så att flygtrafiken löper så säkert som möjligt även i de förändrade förhållandena, fortsätter Hannula.