År 2024 förhindrade Fintraffics sjötrafikcentraler 14 eventuella grundstötningar av fartyg och förhindrade nära ögat-situationer att utvecklas till olyckor. Detta framgår av den nyss färdigställda årsstatistiken om förhindrande av grundstötningar i Fintraffics sjötrafikledning. Under 2024 tog Finland också i bruk nästan 20 nya områden med mötes- och omkörningsförbud för fartygstrafiken samt säkerhetszoner för specialtransporter.
Fintraffics sjötrafikledning ansvarar för att säkerställa sjöfartens säkerhet och smidighet vid den finländska kusten och de internationella havsområdena i dess närhet. Under 2024 förhindrade företaget 14 möjliga grundstötningar av fartyg, av vilka 11 förhindrades i Finlands kustområde, två i närheten av kusten och en inom övervakningssektorn för internationella havsområden under Finlands ansvar.
"I huvudsak förlöpte fartygstrafiken säkert år 2024. Vid sjötrafikcentralerna övervakade vi fartygstrafiken, såsom fraktfartyg och passagerarfartyg, och förmedlade information om faktorer som påverkar deras färd. Av de grundstötningar vi förhindrade förra året var det i samtliga fall fråga om en situation där fartyget var på väg mot grunt vatten, men ändrade kurs för att vi kontaktade dem. Vi bistod också tio gånger i navigeringen för att säkerställa att fartygen rörde sig säkert i farledsområdet", sammanfattar Sari Talja, operativ direktör för Fintraffics sjötrafikledning.
Fartygstrafikens säkerhet förbättrades ytterligare genom att man under året införde skyddsområden för specialtransporter, samt nya områden med mötes- och omkörningsförbud för fartygstrafik.
”Målet för all verksamhet inom Fintraffics sjötrafikledning är att säkerställa sjötrafikens säkerhet och smidighet. Användningen av skyddsområden är ett av våra sätt för att få ordning på trafiken. I säkerhetszoner för specialtransporter säkerställer vi i fortsättningen att specialtransporter, såsom LNG- och LPG-tankfartyg, rör sig säkrare än tidigare på våra farleder för handelssjöfart", berättar Rami Metsäpelto, verkställande direktör för Fintraffics sjötrafikledning.
Fintraffics sjötrafikcentral inrättar behovsbaserade skyddsområden när trafiksituationen, rusning eller någon annan omständighet som begränsar eller äventyrar trafiken kräver det.
Under 2024 infördes dessutom nästan 20 nya områden med mötes- och omkörningsförbud för fartyg, med vilka man ytterligare ökar frakt- och passagerarfartygens säkra rörlighet.
Nöjdheten med sjötrafikcentralernas verksamhet på hög nivå
Fintraffics sjötrafikcentralers tjänster motsvarade sina kunders behov väl 2024. Av dem som svarade på kundnöjdhetsenkäten 2024 var hela 91 % nöjda eller mycket nöjda med fartygstrafikregleringen på farlederna, på lotsplatserna och i deras närhet samt 95 % i hamnarna.
Enligt kundnöjdhetsenkäten svarade också sjötrafikcentralernas information på ett heltäckande sätt på användarnas behov. Av respondenterna ansåg 92 % att den information som delats var tillräcklig. I enkäten kartlades informationens täckning om väder- och isförhållandena, vattenståndet, lotsarnas, isbrytarnas, bogserarnas och hamnarnas verksamhet samt farledernas och säkerhetsanordningarnas skick.
Enkäten genomfördes i samarbete med Trafikledsverket och Traficom. Fintraffics sjötrafiklednings andel var en del av Trafikledsverkets mer omfattande enkät om farledsanvändning, som besvarades av nästan 300 personer, huvudsakligen befäl inom handelssjöfarten.
Fintraffics sjötrafikledning säkerställer en störningsfri verksamhet i våra havsleder för utlandshandeln och den finländska vattentrafiken. På Fintraffics sjötrafikcentraler ser vi till att fartygstrafiken är säker, smidig och störningsfri 24/7/365. Utöver fartygstrafikservicen utvecklar vi plattformar för informationsutbyte inom sjötrafiken, smarta informationstjänster och en lägesbild. Mer information hittar du här.