Skip to main content

Fintraffics vägvädertjänst styr underhållets verksamhet på landsvägarna dagligen – "Observationer av vägväderleken är grundstenen som alla beslut grundar sig på"

Destias väglagscentral utnyttjar den vägväderinformation som Fintraffic erbjuder dagligen, året runt. Med hjälp av Fintraffics vägväderinformation kan underhållsåtgärder utföras i vägnätet i rätt tid, vilket medför kostnadsbesparingar. Med hjälp av noggrannare information om vägvädret kan man göra mer riktat underhåll på vägarna, vilket framför allt ökar trafiksäkerheten för dem som använder vägarna.

När vädret förändras inleder Destias väglagscentral nödvändiga underhållsåtgärder för Destias underhållsentreprenörer. Vid väglagscentralen arbetar Destias experter som i sitt arbete utnyttjar Meteorologiska institutets väderprognoser samt den vägväderinformation som Fintraffics vägväderstationer producerar. Tack vare data som vägväderstationerna erbjuder vet underhållet när det lönar sig för underhållsentreprenören att till exempel ploga vägen på vintern eller inleda saltning av vägarna. 

”Fintraffics observationer av vägvädret är grundstenen som alla beslut i stor utsträckning grundar sig på. Det finns ingen dag då vägväderuppgifter inte skulle behövas. På sommaren är behovet naturligtvis något mindre, men även på sommaren finns det saker där informationen utnyttjas. Från och med våren handlar det om bearbetning av grusvägar och dammbindning. På sommaren förorsakar till exempel regniga perioder underhållsbehov för både grusvägar och belagda vägar i form av hål", berättar Seppo Kaarto, väglagscentralchef på Destia. 

Besparingar genom underhållsåtgärder i rätt tid

I Finlands vägnät finns cirka 450 vägväderstationer. Vägväderstationerna möjliggör många olika mätningar av väglaget och data om bland annat lufttemperatur, luftfuktighet och vägtemperatur samlas in. Dessutom får man med hjälp av dem information om vinden och regnstyrkan. Data visar också i vilken form vattnet kommer ned: som snö, hagel eller till exempel som underkylt regn. I sensorerna på vägväderstationerna ser man också om vägen är saltad eller om man behöver salta den. Nästan tusen väglagskameror finns dessutom vid vägarna och de ger enligt Kaarto ett mervärde för lägesbilden.

Under en karriär som sträcker sig över 40 år har Kaarto sett den enorma utvecklingen av vägvädersystemen: observationsanordningar, väglagskameror, datakommunikation, programvara och hela helheten har gått igenom en enorm utvecklingscykel. Samtidigt har antalet observationsstationer och väglagskameror ökat under årens lopp. Även nätverket av väderradar har utvidgats till att omfatta hela Finland. 

Teknologin utvecklas hela tiden och den möjliggör nya mätmetoder även för vägvädertjänsten. Det finns mångsidigare data än tidigare då sensorerna på vägväderstationerna utvecklas. Dessutom utvecklas till exempel kamerorna ständigt, vilket gör att väglagskamerorna ger en ännu noggrannare bild.  

”Mer exakt information än tidigare för med sig noggrannhet i styrningen av vinterunderhållet. För Destia är nyttan av Fintraffics vägväderuppgifter betydande. Med hjälp av uppgifterna kan man vidta vinterunderhållsåtgärder och i synnerhet i rätt tid, vilket medför kostnadsbesparingar. En annan effekt är att man kan säkerställa trafiksäkerheten för vägtrafikanten, dvs. slutanvändaren. Dessa saker tjänar hela samhället.”

Dela

Miten Destian kelikeskus hyödyntää Fintrafficin tiesääpalvelua?