Planeringschefen för Fintraffics flygtrafiktjänst och Technical Supervisor Gustav Juslin säkerställer i sitt arbete att flygledningens anordningar och system fungerar som de ska. IT-ingenjören, som alltid drömt om att arbeta på en flygplats, bytte bransch till flygtrafiktjänsten under en mycket exceptionell tid, då coronakrisen var som värst och många av flygtrafiktjänstens apparater stod inför en livscykelreform. Hur ser Gustavs arbete ut i praktiken? Vad motiverar honom i sitt arbete med teknisk flygtrafiktjänst?
Gustav ansvarar i sitt arbete för sitt teams utveckling, koordineringen av arbetsuppgifterna samt för att förbättra processerna, utbildningarna och anvisningarna. Han deltar också i projekt i anslutning till förnyandet av flygtrafiktjänstens system samt utvecklar applikationer för olika projekt. Arbetet är mycket mångsidigt, men kärnan i det är att säkerställa att flygtrafiktjänstens anordningar och system fungerar säkert nu och i framtiden.
– Som planeringschef utför jag mer kontorsbetonat arbete där jag deltar i möten och ansvarar för underhållsuppgifter. Jag gör också tidvis operativa Technical Supervisor-turer, vars dagliga rundtur säkerställer att varje flygtrafiktjänstanordning fungerar som den ska. Till den operativa turen hör dessutom koordinering av serviceavbrott med flygledningen samt utredning av fel i utrustningen, berättar Gustav om innehållet i sitt arbete i praktiken.
Byte av bransch till flygtrafiktjänst mitt under coronakrisen
Gustav är utbildad IT-ingenjör (YH). Innan han arbetade med flygtrafiktjänsten arbetade han inom IT-stöd, planering av optiska fibernät och som kundservicechef för digital kundkommunikation. Han hade dock alltid drömt om att arbeta på en flygplats och bestämde sig för att förverkliga denna dröm med den tekniska flygtrafiktjänsten.
– Jag bytte bransch i januari 2020 när jag gick på två veckors ATSEP Basic-utbildning i Prag. ATSEP kommer från orden air traffic safety electronics personnel. I utbildningen fick jag en omfattande bild av hur man arbetar inom flygtrafiktjänsten och vilka alla delområden som hör till den. När vår väl sammansvetsade utbildningsgrupp återvände till Finland började coronasvårigheterna: permitteringar, övergång till distansarbete och mycket liten flygtrafik. Det var en chock att se hur vårt livliga kontor plötsligt tömdes, minns Gustav.
Världen stängdes ner, men Gustavs studiegrupp var tvungen att åka till Prag på fortsättningsutbildning för att kunna påbörja sina nya arbetsuppgifter. Deltagandet i utbildningen lyckades tack vare att de fick dispens och Gustav tillbringade sommaren 2020 en månad i Prag och slutförde sina studier.
– Jag misslyckades med den tenten, vilket gjorde mig osäker och fick mig att fundera på om jag ändå hade gjort rätt karriärval. Jag fick dock ett nytt prov genast nästa vecka och resten av tentamina gick sedan bättre. I sitt avslutande tal påminde vår lärare oss om att allt är möjligt – och det kändes faktiskt så, fortsätter Gustav.
Deltar i att bygga upp arbetsbeskrivningen för Technical Supervisors
Technical Supervisorer har en allmän bild av hur flygtrafiktjänstens anordningar och system fungerar. De vet var eventuella fel i flygtrafiktjänstens utrustning finns och prioriterar reparationerna enligt hur brådskande de är. I arbetet ingår också koordinering av underhållet, uppföljning av underhållet samt säkerställande av att utrustningen fungerar som förväntat innan flygledningen ges tillstånd att återinföra den.
– Tidigare sköttes våra uppgifter av en tjänstgörande ATSEP-person på flygplatsen under kontorstid, och personen larmades hemifrån till flygplatsen på helgen och på natten vid behov. Nu arbetar Technical Supervisorer på plats vid Helsingfors-Vanda flygplats 24/7, i nära samarbete med flygledningen på olika flygplatser. Arbetet omfattar mycket koordinering, samtal och kommunikation, men också fysisk reparation av utrustning. Det har varit fint hur mycket vi själva har kunnat påverka denna roll och verksamhetssätten i vårt arbete, tackar Gustav.
Eftersom Gustavs var den första gruppen som arbetade som Technical Supervisor har han haft en unik möjlighet att vara med och utforma den nya arbetsbeskrivningen som en del av flygtrafiktjänstens verksamhet. Gustav berättar att tidpunkten för branschbytet också i övrigt har varit intressant: han har kommit till flygtrafiktjänsten när många av dess apparater och system har förnyats, vilket har lett till att han på nära håll har kunnat följa med hur mycket arbete och tid som krävs för att förnya livscykeln.
Byte från operativt skiftarbete till planeringschef
Gustav arbetade på heltid som Technical Supervisor i tre och ett halvt år. Även om skiftarbetet var belastande erbjöd de långa ledigheterna en motvikt då möjligheten att resa återfann sig när världen öppnade sig efter pandemin. Gustav beslöt dock att ta tillfället i akt när det öppnades upp en plats som planeringschef i det egna teamet.
– Kundservice har alltid varit min passion och jag gillar att hjälpa andra. Jag blev intresserad av uppgiften som planeringschef eftersom jag ville vara med och utveckla och förbättra vår verksamhet ur såväl den egna personalens som våra kunders synvinkel. Det krävdes lite tid att vänja sig vid förändringen när de långa ledigheterna uteblev, men jag har gillat rutinerna och dagsrytmen som dagarbete medför, berättar Gustav.